כיממה אחרי הסרת הסעיף שאמור היה להעביר מיליארד דולר בתור סיוע חירום לישראל לטובת הצטיידות במיירטים ובסוללות כיפת ברזל מחוק התקציב האמריקני, הדמוקרטים בבית הנבחרים הגישו הלילה (בין רביעי לחמישי) הצעת חוק חדשה שמטרתה להעביר את הכסף. בית הנבחרים צפוי לדון בהצעה בהמשך היום, ובמקרה שהיא תאושר - החוק יעבור לאישור הסנאט ואם יאושר גם שם - לחתימת הנשיא ג'ו ביידן.
2 צפייה בגלריה
כיפת ברזל
כיפת ברזל
סוללת כיפת ברזל ביירוט במבצע "שומר החומות"
(צילום: EPA)
הסעיף הוסר שלשום מחוק התקציב האמריקני הנרחב בלחץ של חברי קונגרס אנטי-ישראלים במפלגה הדמוקרטית, שעליהם נמנות חברות הקונגרס אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, רשידה טליב ואילהאן עומאר. הלילה הגישה חברת בית הנבחרים הדמוקרטית, רוזה דילורו, את ההצעה החדשה.
האמריקנים הבטיחו להעביר לישראל את הסיוע כדי להשלים את מלאי המיירטים וגם על-מנת לרכוש סוללות נוספות שישפרו את מערך ההגנה בישראל מפני רקטות. העניין סוכם עוד בחודש יוני האחרון בין שר הביטחון בני גנץ לשר ההגנה לויד אוסטין ובין הנשיא ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט, בין היתר בעקבות מבצע שומר החומות בעזה, שבו יורטו אלפי רקטות שירה חמאס מרצועת עזה.

הממשל האמריקני בחר להכניס את סיוע החירום לתוך חוק התקציב, אך הוא לא לקח בחשבון שקבוצת מחוקקים פרוגרסיבים ואנטי-ישראלים יסרבו לאשר את התקציב אם יכלול את סיוע החירום. גם במפלגה הרפובליקנית זיהו את העימות סביב התקציב, ובחרו להצביע נגד כל חוק התקציב.
בעקבות ההחלטה, שוחח שלשום שר החוץ יאיר לפיד עם מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים סנטי הוייר, שהבטיח, לפי לשכת שר החוץ, שהסיוע יועבר בקרוב. "מנהיג הרוב חזר על מחויבותו שלו, של הבית הלבן, של ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ושל הסנאטור שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, שהתחייבו בפני ממשלת ישראל שתקציב הסיוע עבור כיפת ברזל יועבר בזמן הקרוב", מסרה לשכת לפיד שלשום. גם הוייר עצמו אמר שלשום שיביא את הצעת החוק לבית הנבחרים בהמשך השבוע.
2 צפייה בגלריה
רשידה טליב ואילהאן עומאר
רשידה טליב ואילהאן עומאר
טליב ועומאר. הפעילו לחץ
(צילום: EPA)
בהצהרה שמסר בתום מבצע שומר החומות, הודיע ביידן שהבטיח לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לחדש את מלאי הטילים המיירטים של כיפת ברזל. כשבועיים לאחר מכן, יצא כאמור שר הביטחון בני גנץ לוושינגטון, שם נפגש עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין בפנטגון. "כיפת ברזל הצילה חיים של מאות ישראלים, ויירטה למעלה מ-1,400 רקטות שהיו אמורות לנחות בשכונות מגורים, מרכזי קניות ובתי חולים", אמר גנץ לאוסטין.
בהצהרתו בתום הפגישה האישית ובפתח הפגישה המורחבת עם ראש הממשלה נפתלי בנט וצוותו, שב וחזר ביידן על כך שהוא תומך בחידוש מלאי התחמושת למערך כיפת ברזל, והוסיף כי ארצות הברית תמיד תתייצב לצדה של ישראל.