חשד לרצח בכניסה לשפרעם: צוות מד"א קבע אמש (שלישי) את מותה של צעירה שנפגעה בפיצוץ רכב סמוך לכניסה לשפרעם, בכביש 781. ההרוגה, ג'והרה חניפס (28), היא תושבת שפרעם ובתו של סגן ראש העיר פרג' חניפס. שלושה צוותי כיבוי פעלו לכיבוי הרכב הבוער. מחקירה ראשונית של המשטרה עולה כי הוצמד מטען לרכב.
פרג' חניפס, חבר מפלגת העבודה, הוא נציג העדה הדרוזית בשפרעם, ונחשב לדמות מוכרת מאוד בעיר. האב אמר הבוקר ל-ynet: "אנחנו עוד לא מעכלים שאיבדנו את בתנו היקרה. אני לא יודע מה רצו ממנה ולמה רצחו אותה. רק אתמול דיברנו, הייתה שיחה מהממת כמו תמיד, ואחר-כך יצאתי לחתונה. בשעות הלילה הודיעו לי שהרכב של בתי התפוצץ, וזמן קצר לאחר מכן נודע לנו שהיא מתה".
3 צפייה בגלריה
 ג'והרה חניפס והרכב שנשרף
 ג'והרה חניפס והרכב שנשרף
ג'והרה חניפס והרכב שנשרף
3 צפייה בגלריה
הזירה בשפרעם
הזירה בשפרעם
הרכב, אחרי כיבוי האש
(צילום: כב״ה צפון)
לדבריו, "בתי אישה נחמדה ונהדרת, אין כמוה. היא הייתה מוצלחת ואמיצה, תמיד מחייכת ומאירה פנים. היא הפרח של המשפחה. חבל מאוד, הלב שלנו נקרע. קשה לנו להיות בבית בלעדיה".
"אני איש חברתי ופוליטי מוכר בחברה הערבית, נבחר ציבור כבר הרבה שנים", הוסיף חניפס. "אני תמיד עוזר לאנשים בלי להסס, וגם משתתף בסולחות ומנהל חיים רגילים. לא ציפיתי שהאלימות תגיע אליי. אני מקווה שהמשטרה תמצא את הרוצחים ותביא אותם לדין".
אמה של ג'והרה, בדיעה חניפס, היא פעילה בולטת למען מעמד האישה ולמיגור האלימות נגד נשים. בעבר אמרה האם כי תופעת האלימות בחברה הערבית מובילה לתחושות פחד וחוסר ביטחון בציבור, והדגישה כי הדבר "מעכב את ההתקדמות שלנו בכל תחומי החיים".
אביו של פרג', סבה של הנרצחת, הוא סאלח חניפס - שהיה בעבר אחד ממנהיגיה הבולטים של העדה הדרוזית בישראל, ואחד האנשים שקידמו את השותפות היהודית-דרוזית בארץ ישראל. הוא כיהן כחבר בכנסת השנייה והשלישית מטעם סיעת קידמה ועבודה שזוהתה עם מפא"י, והלך לעולמו לפני 20 שנה. לאורך השנים הסב פעל רבות למען העדה הדרוזית ושילובה בחברה הישראלית.
3 צפייה בגלריה
חמאדה מוחסן
חמאדה מוחסן
חמאדה מוחסן, שנרצח באזור ג'נין
הדיווח על הפיצוץ התקבל בשעה 22:20 במוקד מד"א במרחב כרמל. פרמדיקית מד"א הודיה רוזה סיפרה: "כשהגענו למקום ראינו את הרכב עולה באש. בתום פעולות הכיבוי זיהינו נפגע מחוסר הכרה עם פגיעה רב מערכתית קשה ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו".
חברה של הנרצחת אמרה: "אני בהלם ולא מאמינה שהיא נרצחה. כולנו יודעים עד כמה היא אישה נהדרת וחזקה. לא הרגשתי שהיא הייתה בסכנת חיים". קרובת משפחתה הוסיפה: "אם איבדנו את ג'והרה זאת אומרת שכולנו בסכנת חיים. רצחו אישה שביחסים טובים עם כולם. זה מראה לנו עד כמה אין ביטחון, גם אותי אולי ירצחו. על המשטרה להגיע לרוצחים ולא להשאיר אותם משוחררים, אחרת הם ימשיכו בפשעים שלהם בלי סוף".
זהו מקרה הרצח ה-32 השנה בחברה הערבית בישראל, מתוכם חמישה מקרים של רצח נשים. עם זאת, בחצי השנה האחרונה חלה ירידה משמעותית במספר מקרי הרצח בקרב הערבים: מבדיקת ynet עולה כי בשנת 2021, עד ל-8 ביוני נרצחו 51 בני אדם. שיעור מקרי הרצח בחברה הערבית עדיין גבוה משמעותית לעומת המצב בחברה היהודית, אך הירידה מסמנת כי מבצע "מסלול בטוח" של המשטרה משיג תוצאות מסוימות בשטח. כך למשל, לפי המשטרה, במבצע "פוצחו" עד כה 233 מהיעדים שהוגדרו כמחוללי פשיעה מרכזיים ברחוב הערבי – ומדובר ביותר מ-30% מסך היעדים הללו. מדובר ביעדים שנגדם הצליחה המשטרה להגיש כתבי אישום במהלך המבצע, בעקבות פעילות מבצעית של המחוזות השונים ושל יחידת העילית להב 433. מספר היעדים בכל היישובים הערביים עומד על 682.
כאמור, חניפס היא האישה החמישית שנרצחת השנה בחברה הערבית. מלבדה נרצחו גם רסמיה ברבור (28), תושבת נוף הגליל שנרצחה בידי בעלה; סוהילה ג'רושי (37), תושבת רמלה שנורתה ברכבה; רזאן עבאס (17), תושבת כפר כנא שנרצחה מירי כדור תועה; ורימא חדיג'ה, בשנות ה-30, שנרצחה מירי בכניסה לבית בקלנסווה.
מוקדם יותר אתמול נרצח צעיר שהתגורר בעבר בנצרת בקטטה בין כמה בני אדם באזור ג'נין. הנרצח, חמאדה מוחסן, נדקר בפלג גופו העליון. המשטרה הפלסטינית פתחה בחקירה ומסרה כי הן מוחסן והן החשוד ברצח מתגוררים בשטחים אך מחזיקים בתעודות זהות ישראליות. בהמשך תיק החקירה הועבר למשטרת ישראל.