1 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
"לא הייתם רוצים שיהיה לכם סנט על כל פעם שבה מישהו שאל 'מה היינו עושים בלי פוקס ניוז'?", תהתה ביום ראשון מגישת תוכנית בוקר בערוץ החדשות בכבלים המוביל באמריקה, "בלי פוקס ניוז לא היה לנו מידע אלטרנטיבי, הדמוקרטיה הייתה מתה". לפוקס ניוז יש אכן חשיבות גדולה לדמוקרטיה האמריקנית, אבל לא בדרך שבה גברת המידע האלטרנטיבי חושבת. הדמוקרטיה האמריקנית נאבקת היום על חייה, ולפוקס ניוז, שחגגה ביום חמישי האחרון 25 שנה לעלייתה לאוויר, יש בכך חלק עצום.
כאשר החליט רופרט מרדוק, איש עשיר מאוסטרליה, להקים את פוקס ניוז באמריקה, מיתוס "התקשורת הליברלית" - שאין לו הרבה אחיזה במציאות - כבר נטמע היטב בציבור האמריקני ועורר תסיסה שקטה. תחנות רדיו שמרניות משכו ויותר ויותר מאזינים, האינטרנט כבר לא היה מחתרתי ומרדוק הבין שפלח גדול, ועד אז סודי למדי, של אמריקנים לא רוצים סתם דעות שמרניות - הם רוצים לקבל רק חדשות שנעים להם לשמוע.
מרדוק נתן את הפרויקט בידיו של רוג'ר איילס, מומחה שיווק פוליטי שעבד עם נשיאים רפובליקנים מאז ריצ'רד ניקסון, וההצלחה הייתה היסטורית. איילס בנה אימפריית תקשורת ימנית שעם השנים הפכה לא רק לזרוע של המפלגה הרפובליקנית, היא ייצרה לעשרות מיליוני אמריקנים בועה אלטרנטיבית שבה הליברלים רוצים לחסל את אמריקה; השחורים רוצים לחסל את אמריקה; המהגרים רוצים לחסל את אמריקה; הטרנסג'נדרים רוצים לחסל את אמריקה; ברק אובמה, גם ליברל וגם שחור וגם עם שם אמצעי ערבי, רוצה לחסל את אמריקה; הילרי קלינטון לא רק רוצה לחסל את אמריקה, היא ממש רוצחת; דונלד טראמפ ניצח בבחירות שנגנבו על ידי מי שרוצים לחסל את אמריקה, ולהיט השנה האחרונה: ד"ר אנטוני פאוצ'י רוצה לחסל את אמריקה.
ג'ן סנקו, שכתבה ספר וביימה סרט בשם "שטיפת המוח של אבא שלי", אמרה בשבוע שעבר כי "אין ספק שלפוקס ניוז יש הרבה מה לחגוג. הם הצליחו לפלג את אמריקה כדי לעשות הרבה כסף"
עם כל הטענות המוצדקות כלפי פייסבוק, פוקס ניוז היו כאן לפניהם. איילס היה גאון פרופגנדה שהבין בדיוק מי הצופים שלו, ידע שהפחדה ושנאה וכעס הם מכונת כסף בלתי נגמרת, ושקהל שנבלע בחור הארנב לעולם לא ינסה לצאת ממנו.
היום, למשל, כשבמטה של פוקס ניוז יש חובת חיסונים, ודונלד טראמפ בכלל התחסן הרבה לפני כולם, עולים בכל ערב כוכבי התחנה המחוסנים ואומרים למיליוני צופיהם - רבים מהם מבוגרים ובסיכון גבוה - לא להתחסן כי מדובר במזימה של ג'וזף גבלס ביידן.
ציפי שמילוביץ ציפי שמילוביץ מתוך אלבום משפחתי
ג'ן סנקו, שכתבה ספר וביימה סרט בשם "שטיפת המוח של אבא שלי", אמרה בשבוע שעבר כי "אין ספק שלפוקס ניוז יש הרבה מה לחגוג. הם הצליחו להשיג את מטרתם לפלג את אמריקה כדי לעשות הרבה כסף". אמריקה הייתה מפולגת פוליטית עוד לפני פוקס ניוז, אבל עד לפני 25 שנה היא לפחות הסכימה, בערך, על סט של עובדות, והסתפקה בלריב על הדרך לטפל בבעיות.
עכשיו הניסוי האגדי נמצא בנקודת משבר שלא הייתה כמותה מאז מלחמת האזרחים, וכל ספר שייכתב על הקרע הגדול של אמריקה במאה ה-21 יצטרך להתחיל עם פוקס ניוז.
  • ציפי שמילוביץ היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com