2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצבעה על חוק הגיוס
בנימין נתניהו בהצבעה על חוק הגיוס
נתניהו במליאת הכנסת, הערב
(צילום: אלכס קולומויסקי )
במשפחת נתניהו עוד התלבטו במהלך הפגישה אמש (יום א') עם סנגוריו של יו"ר האופוזיציה אם ללכת על צעד של הסדר טיעון. הסיבה: קיימים פערים לא פשוטים בין הצדדים וגם לא הרבה השתנה משלב הגישושים הקודם. ואולם, מוקדם יותר היום התברר כי נתניהו נתן לסנגוריו אור ירוק להתקדם לקראת אפשרות של חתימה על הסדר טיעון במשפטו בתיקי האלפים. לפי ההערכה, האות ניתן לאחר שנתניהו הבין כי כדאי לו למצות את הסיכוי לחתימה לפני שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט עוזב את תפקידו.
במהלך דיון שנערך הערב ב"חוק הגיוס", שאותו הצליחה האופוזיציה להפיל, פנה נתניהו לחברי הכנסת של הליכוד שנכחו במליאה ואמר להם: "חבר'ה, אין מה לעדכן. אם יהיה מה לעדכן - אעדכן". זאת הייתה ההתייחסות הראשונה של נתניהו לנושא. מוקדם יותר היום הוא ביטל את דיון 40 החתימות שבו היה אמור להתעמת עם ראש הממשלה נפתלי בנט. גם ישיבת סיעת הליכוד בכנסת בוטלה היום.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ביציאה מהפגישה
בנימין נתניהו ביציאה מהפגישה
נתניהו בצאתו מהפגישה בבית סנגורו
(צילום: מוטי קמחי)
סנגורי נתניהו הביעו תמיכה בהליכה להסדר. הם הסבירו ליו"ר האופוזיציה, לרעייתו ולשני בניו במה מדובר. לכל אחד מהנוכחים בפגישה בביתו של עו"ד בעז בן צור ברמת גן התאפשר להשמיע את דעתו - והדעות היו חלוקות. נתניהו נמנה עם אלה שפחות התנגדו לנהל משא ומתן על הליך שעשוי להביא לקצו את המשפט בתיקי האלפים.
שיחת הטלפון לעורך דינו, שבה נתן אור ירוק למצות את המהלך של הגעה להסדר כבר עכשיו, נבעה כאמור מתוך הבנה שהוא רוצה לנסות למצות את ההזדמנות לפני שמנדלבליט עוזב. גם אחרי הפגישה לא כל בני המשפחה השתכנעו, אך לבסוף ההחלטות הן של נתניהו.
לפי גורם המקורב ליו"ר האופוזיציה, הקושי העיקרי של נתניהו יהיה להודות במה שייוחס לו בכתב אישום מתוקן, מכיוון שבאופן סובייקטיבי יו"ר הליכוד באמת מאמין שהוא חף מפשע וקיים חוסר אמון גדול מצדו כלפי מנדלבליט. לפי הערכות, קיימת גם הבנה שעכשיו זה זמן טוב להגיע להסכמות מכיוון שלאף אחד אין מושג אילו תנאים יועלו בהמשך. כדי להגיע להסכם קיימים עוד מוקשים שצריך לפרק, כמו למשל סוגיית הטלת הקלון שיכולה להרחיק את נתניהו מהזירה הציבורית למשך שבע שנים.

מלבד בני משפחתו נתניהו ועו"ד בעז בן צור, נכחו בפגישה אמש גם עורכי הדין עמית חדד ויוסי כהן וכן נתן אשל המקורב לבני הזוג. כל גורם שהשתתף בשיחה הציג את עמדתו לגבי המגעים, התמורה שהיועמ"ש מוכן לתת וההשלכות של חתימת עסקה. בני המשפחה הרבו בשאלות לפרקליטים על הצפוי במקרה שתיחתם עסקה. בני המשפחה שאלו בעיקר על סוגיית הקלון והשלכותיה על עתידו הפוליטי של יו"ר האופוזיציה. הפרקליטים הביעו את תמיכתם בהמשך המגעים לקראת חתימה על הסכם.
עדיין ישנו פער גדול בין התמורה שמנדלבליט מוכן לתת לבין מידת ההתפשרות שמוכנים לה במשפחה. בתוך המשפחה יש פערים בעמדות: בפגישה אמש נראה כי שרה נתניהו מתנגדת למה שהוצע בהסדר, וגם הבנים יאיר ואבנר כפי הנראה חלוקים בעמדתם. סוגיית הקלון, שעליה מתעקש מנדלבליט, מסתמנת כמוקש מרכזי.

במשרד המשפטים הבהירו אמש כי עד כה נתניהו עדיין לא פנה באופן רשמי ליועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט בבקשה להיכנס למשא ומתן ולסכם את פרטי העסקה. ל-ynet נודע כי נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, התקשר לאחרונה למנדלבליט וביקש ממנו לזרז את ההסכמות לעסקה.
במשרד המשפטים אף ציינו כי אם יו"ר האופוזיציה ומנדלבליט יבקשו לסיים את התיקים בהסדר טיעון - נותרו להם שבועיים בלבד, ומדובר בפרק זמן קצר מאוד. לעומת זאת, מקורבי נתניהו טוענים כי קיום העסקה הוא עניין מערכתי שאינו תלוי באדם אחד. למרות המגעים, במערכת המשפט מעריכים שהסדר הטיעון עוד יאותגר בבג"ץ.
לפי העסקה המסתמנת, נתניהו יורשע על פי הודאתו בעבירות של מרמה והפרת אמונים בתיק 4000 (פרשת בזק-וואלה) ובתיק 1000 (פרשת המתנות). בתמורה תוותר הפרקליטות על האישום בתיק 2000 (שיחות נתניהו עם נוני מוזס). בסוגיית העונש מתעקש מנדלבליט על חצי שנת מאסר לפחות, ומסכים להמיר את העונש בעבודות שירות. במסגרת העסקה צפויה הפרקליטות לבקש מהשופטים לקבוע כי במעשיו של נתניהו דבק קלון - מה שיפסול אותו כאמור מכהונה בתפקיד ציבורי למשך שבע שנים.