1 צפייה בגלריה
זיו חג'בי וקים לבנגרונד יחזקאל
זיו חג'בי וקים לבנגרונד יחזקאל
זיו חג'בי וקים לבנגרונד יחזקאל ז"ל שנרצחו בפיגוע
שופטי בית הדין הצבאי לערעורים במחנה עופר דחו היום (יום ד') את ערעורו של מוחמד חרסה, שהורשע בסיוע למחבל שביצע את הפיגוע באזור התעשייה ברקן שבשומרון ב-2018 ובאי מניעת הפיגוע, שבמסגרתו ביקש להקל בעונשו.
בהחלטתם הדגישו השופטים את חומרת מעשיו של חרסה, ואת העובדה כי היה בגיר בעת הפיגוע וכי אינו קרוב משפחתו של המחבל. בסוף ההחלטה התייחס אב בית הדין, אל"מ נתנאל בנישו, לחשיבות השמעת קולם של נפגעי העבירה. לאחר דחיית הערעור ירצה חורסה מאסר של ארבע שנים בפועל כפי שנגזר עליו.
בהחלטת הדחייה כתב בנישו כי חרסה היה בקשר עם המחבל אשרף נעלוואה, וידע על כוונותיו לבצע את הפיגוע. "על אף שהיה לו די והותר זמן על מנת למנוע את הפיגוע, המערער לא נקף אצבע ולו בניסיון רפה, להניא את חברו מלפעול כאמור. מעיון בכתב האישום מצטיירת תמונה הפוכה, כאשר התעניינותו של המערער ושאלותיו היו עשויות לחזק את רצונו של נעלוואה", כתב השופט בנישו.

בסוף דבריו התייחס השופט בנישו למשפחות השכולות ולנפגעי העבירה. "אל לנו להתעלם אף מקולם, המושתק לא פעם, של נפגעי העבירה. קביעת העונש הראוי לנאשם היא מלאכת איזון עדינה ומורכבת בין כלל השיקולים האמורים". כזכור במהלך הדיונים בערעור שהגיש חרסה בבקשה להקל בעונשו הגישה הפרקליטות הצבאית הסדר טיעון שכלל 36 חודשי מאסר בפועל, עונש קל יותר מארבע שנות המאסר שנגזרו עליו בביהמ"ש הצבאי שומרון. לאחר התערבות המשפחות השכולות וארגון חוננו הוחמר העונש לארבע שנות מאסר וחורסה הגיש ערר שכאמור נדחה והעונש נותר על כנו.
רפי לבנגרונד, אביה של קים ז"ל שנרצחה בפיגוע, אמר בעקבות ההחלטה כי "למזלנו השופט קיבל את דעתנו, והשיב את העונש על כנו - ארבע שנים. למרות שזה עונש מצחיק, הוא עדיף על עסקת טיעון של שנתיים וחצי. אני מקווה שלהבא יקבעו את המינימום של חמש שנים ככתוב בחוק. אני קורא מפה לכל האנשים שיש להם קרובים שכולים או מישהו שנפגע בפעולות איבה, תעשו כמוני - תילחמו, זה יעזור וזה ישנה. אם לא תילחמו מצבנו יהיה רע".
עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו, שייצג את משפחותיהם של קים וזיו, אמר כי "בית הדין הצבאי לערעורים קבע עכשיו שיש להחמיר את הענישה של אלו שלא מונעים פיגועים נגד יהודים. זה בא אחרי מאבק עיקש של המשפחות השכולות ושל רפי אביה של קים, שנאבק ולא הסכים לשום הסדר טיעון ולשום הקלה בעונשו של המחבל".