(מתוך מצלמות האבטחה)

בבתי החולים בירושלים עדיין מאושפזים הבוקר (רביעי) חמישה מתוך שישה מפצועי הפיגוע שהתרחש אתמול בצהריים ליד הקניון במעלה אדומים. בתיעוד חדש ממסעדת ההמבורגרים, נראה המחבל כשהוא נכנס למסעדה - ופותח באש, כשילד נמצא סנטימטרים מאחד הפצועים - ונכנס לתוך ארון במקום.
בהמשך התיעוד נראה אחד מיושבי המסעדה כשהוא אוחז בכיסא - ורץ לכיוון המחבל, כשבתו נמצאת לידו.
בבית החולים שערי צדק עדיין מאושפז פצוע קשה שמצבו יציב, אחרי שעבר אמש ניתוח. הוא מורדם ומונשם ביחידה לטיפול נמרץ, אך לא נשקפת לו סכנת חיים. מדובר באותו פצוע שלעברו פתח המחבל באש עם כניסתו למסעדה. אשתו של הפצוע אמרה הבוקר: "היינו איתו כולנו שם, יחד עם שישה ילדים, וברוך השם שאף אחד מהם לא נפגע. בעלי נפגע בשיניים ובשפה ומתפללים שיתאושש". אחד מילדיהם של בני הזוג, בן 20, נפצע קלות בפיגוע - וכבר שוחרר מבית החולים.

מלבדו, מאושפז גם פצוע בינוני שמצבו יציב. בבית החולים הדסה הר הצופים בבירה מאושפזים שני פצועים בינוני - בן 14 ובן 29, וגם בן 37 שנפצע באורח קל. אמש שוחרר מבית החולים שערי צדק פצוע קל נוסף.
ד"ר אלון שוורץ, מנהל יחידת הטראומה בשערי צדק, סיפר ב-ynet Live כי הפצוע קשה צפוי לעבור עוד ניתוחים בהמשך השבוע או שבוע הבא. "הפצוע השני זה פצוע שנפגע בבטנו גם מפגיעת ירי, סך הכל יציב, הוא עדיין בהכרה ומאושפז במחלקה וגם הוא אולי ישוחרר בהמשך היום".
לדברי שוורץ, "גם הפצוע קשה היה יכול להיות פצוע עוד יותר קשה או אפילו לקפח את חייו חס וחלילה, אבל באמת הפציעה היא עדיין פציעה קשה אבל ניתנת לטיפול".
פיגוע הטרור במרכז מסחרי
( צילום: גיל יוחנן)

מפקח א', לוחם משמר הגבול שחיסל את המחבל, סיפר הבוקר ל-ynet live: "הבנתי שיש פה אירוע שאני נקלע אליו ובעצם צריך לבצע את מה שעליי לעשות. התחלתי לסרוק אחר המחבל, ניסיתי לקבל הכוונה מאזרחים, עד לרגע שבו אני מזהה בחור שלובש אפודה זוהרת בצבע צהוב. אני מסתכל עליו, צועק לעברו לעצור. הוא לא עוצר ומתחיל לבצע ירי לעברי. באותו רגע הבנתי שמדובר במחבל, ביצעתי ירי חזרה ונטרלתי אותו".
א' אמר עוד: "אנחנו מתאמנים לרגעים האלה ולאירועים האלה. פה אתה באפס מאמץ ופתאום קופץ ל-100. כל הפעולות הן בעצם אינסטינקטיביות ואוטומטיות, אתה לא חושב על שום דבר, אתה לא חושב על הפחד ויש פחד. אתה רק מנסה לאתר בן אדם שמחזיק נשק ובעצם מנסה לפגוע באנשים חפים מפשע. כל מה שאתה רואה לנגד עיניך וכל המטרה זה לעצור אותו ולסיים את האירוע".
2 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי עם לוחם מג״ב שניטרל את המחבל
יעקב שבתאי עם לוחם מג״ב שניטרל את המחבל
א' מפכ"ל המשטרה שבתאי
(צילום משטרת ישראל)
בתרמיל של המחבל נמצאה עוד הרבה תחמושת, בסופו של דבר אתה מבין שהצלת הרבה חיי אדם. "אני לא כל כך מעכל, אני שמח שיצא לי להיות בזמן הזה ובמקום הזה. אני שמח שיכולתי לסייע ולקחת חלק באירוע. התוצאות עדיין לא טובות ויש כמה פצועים קשה באירוע, אבל בסופו של דבר האירוע הזה היה יכול להתגלגל ולהתפתח יותר חמור ובסדר גודל יותר משמעותי".
סמל-ראשון מ', אשתו של הלוחם שגם היא משרתת במשמר הגבול, סיפרה: "התקשרתי אליו ולשיחה הראשונה הוא לא ענה, מה שבדרך כלל לא קורה. בשיחה השנייה הוא כבר ענה ואמר שהכול בסדר. עשיתי את הכול כדי להגיע כמה שיותר מהר לזירה, להיות איתו ולתמוך בו. אני הכי גאה בו בעולם ואני שמחה שהוא באמת מנע אסון הרבה יותר גדול".
הפיגוע אירע ביום נישואיהם של בני הזוג. מ' סיפרה כי המעשה של בעלה בהחלט עדיף על תכשיט או פרח. "הוא הציל את העיר שלנו מאסון יותר גדול". א' השיב כשנשאל אם קנה מתנה לאשתו לרגל יום נישואיהם: "לא כל כך הספקתי, אבל אל תדאגו. נאחל לנו שנמשיך לאהוב ולהפתיע ולפרגן, לא פשוט להיות אישה של קצין לוחם במשמר הגבול. מה שהיא עושה עבורי והגב שהיא נותנת לי זה משהו שלא מובן מאליו. חשוב לי להעביר מסר - כל מי שינסה לפגוע בנו דמו בראשו".
2 צפייה בגלריה
מוהנד מזארעה
מוהנד מזארעה
המחבל מוהנד מזארעה
את פיגוע הירי ביצע מוהנד מזארעה (20) מהעיירה הפלסטינית אל-עיזריה שסמוכה למעלה אדומים. לוחם משמר הגבול שהיה במספרה לאחר תורנות חתר למגע וחיסל כאמור את המחבל הצעיר. אביו של המחבל מועסק 25 שנה בעיריית מעלה אדומים, אולם כעת מתכננים לפטר אותו לאחר שהתברר כי הוא התחנן למעסיקיו שבנו יוכל גם כן לעבוד בעיר.
אתמול בשעות הבוקר טען המחבל כי הוא לא מרגיש טוב וביקש טרמפ לעיירה שבה מתגוררת המשפחה. צביקה כהן, מתנדב במתנ"ס שנפצע בעצמו בפיגוע גרזן לפני שבע שנים, הסיע אותו למקום - שם הצטייד המחבל בנשק וחזר למעלה אדומים כדי לבצע את הפיגוע. "לקחנו אותו לכניסה לעיירה. אחרי שעתיים הייתי ליד מסעדת ההמבורגרים ושמעתי יריות. אחר כך התברר לי שזה העובד שהסעתי", סיפר כהן.