ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי, שסיפק בשבועות האחרונים אמירות שעוררו סערה על דיקטטורה ושימוש בנשק בהקשר של המהפכה המשפטית, התייחס לאישור החוק הראשון במהפכה בקריאה ראשונה ואמר כי "אני יודע שבהתחלה אף אחד לא ירגיש כלום, אבל אני לא רוצה לציין איפה לא הרגישו שום דבר ב-1933 (עליית הנאצים לשלטון). אחר כך זה מגיע". בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" הבוקר (שלישי) הוא תקף בחריפות את הממשלה על חבילת החוקים שהיא מבקשת לקדם: "אני אומר את הדברים בכאב רב. כעת זו הפעם הראשונה שאני לא בטוח שננצח".
"כמדינה, כחברה, כבית שלישי - מתעוררים בי חששות", אמר חולדאי והסביר: "עבדתי קשה מאוד סביב 'אומת הסטארט-אפ', עשינו הרבה דברים, והדבר החשוב ביותר שזיהיתי בכל המקומות שבהם הייתי שמהם ניסיתי ללמוד, שהיצירתיות הזאת לא יכולה לפרוח בחברה שאיננה חברה חופשית".
2 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: עמית שאבי)
הוא ציין מדוע לא ניתן להשוות את התהליכים בישראל לכאלה שמתרחשים בפולין ובהונגריה: "זה לא אותו הדבר, משתי סיבות עיקריות: שם אין מי שמאיים להפוך אותה למדינת הלכה ושם אין איום מבחוץ. ומה שקרה אתמול בלילה, בניסיון להפיכה משטרית הזאת, אנחנו נביא לכך שהיצירתיות תיפגם, כי לא נהיה מדינה חופשית. שזכויות הנשים תיפגענה, שזכויות הערבים ייפגעו, כל מי שיהיה מיעוט, אפשר יהיה להשפיל אותו".
את קידום חוקי המריבה על ידי הקואליציה, וללא הידברות על אף בקשת הנשיא, הוא כינה "ריצת אמוק". "מה שיצר את הניצחון הגדול של ששת הימים היא האחדות הלאומית, החוסן הלאומי, שלכולם היה ברור שיש אויב אחד. היום שמפצלים את המדינה לפירורים, אין אחדות נותרה. וכשאין אחדות נותרה, הדברים יורדים, שוקעים". הוא שיבח את המפגינים נגד המהפכה ואמר כי הם "הדבר היחידי" שנותן לו תקווה.
חולדאי מתנער מהביטוי "מדינת תל אביב" שמודבק לעיר בראשה הוא עומד והבהיר: "אנחנו לא נהפוך למדינת תל אביב, אסור לנו להפוך למדינת תל אביב וכל התל-אביבים אינם מתל אביב. עבדכם הנאמן, אני לא מתל אביב, שמי מעיד על כך. נולדתי בקיבוץ חולדה, על אם הדרך בין תל אביב לירושלים. תל אביב משקפת את עם ישראל. ערבים ויהודים, עשירים ועניים, עולים חדשים, אנחנו קולטים הכי הרבה עלייה בשנים האחרונות".
"מהגרי עבודה, הקהילה הגאה, אימהות חד-הוריות, תרבות פה ומועדוני לילה שם, אנחנו מכילים את הכל. אלעד, עיר חרדית, היא בועה. שם כולם אותו הדבר. הם יכולים לבקש עצמאות, אנחנו לא. אנחנו משרתים את כל עם ישראל. 62% מאנשים שנוסעים ברכבת ישראל נוסעים לתל אביב ומתל אביב. אנחנו עם ישראל. אצלנו הם עובדים, אצלנו הם מבלים, אצלנו הם אוכלים, אצלנו הם מתרחצים בים, אצלנו הם בבית המשפט, אצלנו הם בבתי החולים".

ליאון על מערכת החינוך במזרח העיר: "מחדל של המדינה"

עוד לפניו דיבר ראש העיר ירושלים, משה ליאון, שמארחת את הוועידה השנתית של ynet ו"ידיעות אחרונות". הוא התחמק מהתייחסות לדברי הנשיא הרצוג שקרא להידברות בוועידה, ואמר: "מכיוון שאני ראש העיר ירושלים ולא ראש ממשלה, וגם לא מתכוון להיות, אני יכול להגיד לך לאן ירושלים צועדת".

הוא התנער מהאמירה ולפיה ירושלים היא "העיר המסוכסכת בעולם": "אני ממש לא מקבל את זה". לדבריו, "ירושלים היא דוגמה שכשאנחנו מדברים על מיליון תושבים ששליש מתוכם ערבים, שליש מתוכם חרדים ושליש מתוכם כלל האוכלוסייה האחרת, זה דוגמה קלאסית שביום יום עובדים באופן רגיל. אבל מה שאני רוצה לומר לך, שביום יום, אני כראש עיר, עובד עם ערבים, עובד עם חרדים, עובד עם חילונים, הערבים לדוגמה, במזרח העיר, הם חלק בלתי נפרד מהעיר, מהכלכלה של העיר".
ליאון ביקר את "ממשלות ישראל לדורותיהן" על כך שלא דאגו לתושבי מזרח העיר, לדבריו. "330 אלף תושבים, לא דאגו להם. זה נראה לך הגיוני? לכן מה שאני אומר זה הידברות ואנחנו צריכים לחיות ביחד".
2 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
משה ליאון בוועידת "האנשים של המדינה"
(צילום: עמית שאבי)
- 85% מתלמידי מזרח העיר, לומדים לפי מערכת החינוך הפלסטינית, שכוללת הסתה איומה ונוראה. "זה מחדל של ממשלות ישראל לדורותיהן. יש הסתה אנטישמית נוראית בחינוך. אני חייב לומר לך שדווקא מי שדאג לזה זה ממשלות הימין, ממשלות נתניהו. נותנים תקציבים של מיליארדים של שקלים כדי לכסות את הפיגורים האלה".
ראש העיר ירושלים התעקש כי חלוקת העיר במסגרת משא ומתן צריכה לרדת מהפרק: "מי שאומר שאפשר לחלק את ירושלים לא יודע מה הוא אומר, ואני מוכן לשבת עם כל אחד ולהסביר לו את זה. אבל אתה לא יכול לבוא ולומר ירושלים מאוחדת, מזרח ומערב, ולא להשקיע בה. הרי לא יכול להיות שתושב מזרח העיר, שגר במזרח העיר, בא בבוקר למערב העיר ורואה עיר אחרת לגמרי. אין שום סיבה שזה יהיה".