יובל דורון קסטלמן ז"ל, שנורה למוות על ידי חייל בזירת הפיגוע בירושלים ביום חמישי בשבוע שעבר, היה בעל שלושה תארים אקדמאים - בקרימינולוגיה, מדעי המדינה ומשפטים. הוא עבד במשטרה בעבר, סיים סטאז' בנציבות שירות המדינה - ואיש מבני משפחתו לא הופתע מגבורתו בזירה.
הבוקר נעצר החייל שירה בו, לאחר שנחקר אמש (ראשון) תחת אזהרה במצ"ח. החוקרים מצאו פערים בין גרסתו הראשונית בחקירה של החייל לבין הממצאים בזירה, ולכן הוחלט לעצור אותו.

2 צפייה בגלריה
יובל דורון קסטלמן ז"ל, שנורה בשוגג על ידי חיילי צה"ל
יובל דורון קסטלמן ז"ל, שנורה בשוגג על ידי חיילי צה"ל
יובל דורון קסטלמן ז"ל
(באדיבות המשפחה)
"הבן שלי היה אדם חדור מטרה", סיפר אביו משה בשיחה עם ynet. "הוא היה בוחר מטרה ומשיג אותה. השיג שלושה תארים אקדמיים, היה בתחילת דרכו במג"ב עוטף ירושלים, אחר כך במשטרה הכחולה, עבר לרשות להגנת הצרכן בתפקיד ניהולי ואחר כך עבר לנציבות שירות המדינה כי הוא סיים משפטים ושם הוא עשה את הסטאז'. שם הוא גם נשאר לעבוד, במחלקה המשפטית, כל חוות הדעת במינוי בכירים בנציבות שירות המדינה, כמו מנכ"לים של משרדי ממשלה ועוד".
"יובל היה בחור שלא מהסס. היה נחוש, גם כשהיה צריך לחתור למגע ולעזור, כמו במקרה הזה, שהאזרח שעצר את הרכב וזינק לזירה ולא שרד אותה. גם בעזרה לחברים, שתמיד נרתם. זה פשוט אובדן גדול בשבילנו".

כאמור, את שירותו הצבאי עשה יובל קסטלמן במג"ב עוטף עזה, גזרה חמה וקשה. לאחר סיום שירותו הצבאי, הוא עבר לשרת במשטרה הכחולה. הוא שירת ביחידת הסיור של משטרת חיפה כשמונה שנים.
"יובל היה בן אדם מאוד יסודי. בן אדם מאוד מקצועי", אומר גיא איצקוביץ', שהיה שותפו ביחידת הסיור במשטרה. "כשיובל הביא תיק לחקירות, בניגוד להרבה שוטרי סיור אחרים, התיק היה מהודק. לחוקר לא נשאר כלום לעשות. יובל עשה את כל העבודה בשטח והביא תיק סגור".
"לא תמיד יצא לנו לעבוד באותן המשמרות", מוסיף איצקוביץ'. "לילה אחד כשלא עבדנו יחד, יובל התקשר אליי ואמר לי שיש דירה ברחוב יד לבנים שנמצאת בשיפוצים ולא צריכים להיות בה דיירים, ויש בה אור. הוא בדק וגילה שהשעון של החשמל זז, שיש מכשירי חשמל שמחוברים. חשבנו שיש שם שוהים בלתי חוקיים. אמרתי לו, 'חכה, בוא נעשה מעקב על הדירה הזאת יום-יומיים ונראה לאן זה הולך'".
"שלושה לילות עקבנו אחרי הדירה הזאת. בלילה השלישי דפקנו על הדלת וראינו שאנשים מנסים לברוח דרך הסורגים. פרצנו את הדלת, נכנסו פנימה ומצאנו שם 13 שב"חים עם תכשיטים וציוד גנוב מהתפרצויות לדירה. קיבלנו על זה תעודות הוקרה. זה היה יובל. כל האירוע הזה היה הוא. היסודיות שלו הובילה למעצר הזה".
במהלך שירותו במשטרה, יובל היה מעורב במעצר של עבריין בשכונת בת גלים בחיפה. שבועיים לאחר האירוע נזרק רימון לעבר ביתו. הדבר הזה הכעיס מאוד את יובל קסטלמן. בעקבות כך הוא הוגדר שוטר מאוים, ועמד בתבחינים של הוצאת רישיון פרטי לנשק. מאז נשא עמו יובל אקדח מסוג גלוק 19, זה ששימש אותו גם בעת שחיסל את המחבלים בפיגוע בירושלים.
2 צפייה בגלריה
 יובל קסטלמן שוכב על הכביש לאחר שהוציא את הארנק להציג את תעודת הזהות
 יובל קסטלמן שוכב על הכביש לאחר שהוציא את הארנק להציג את תעודת הזהות
יובל קסטלמן שוכב על הכביש לאחר שהוציא את הארנק להציג את תעודת הזהות שלו
לאחר שעזב את המשטרה, יובל למד תואר ראשון בקרימינולוגיה במכללת גליל מערבי. תוך כדי הלימודים הוא עבד באבטחה במתקן ביטחוני בצפון. לאחר מכן, למד תואר שני במדעי המדינה באוניברסיטת חיפה. הוא עבד עדיין באבטחה במספר מקומות.
לאחר סיום התואר השני, עבר קסטלמן להתגורר במרכז והצטרף לרשות להגנת הצרכן. במהלך עבודתו ברשות, למד משפטים, ואף התקדם תוך כדי הלימודים לתפקיד מנהל מחוז ירושלים ברשות להגנת הצרכן.
"כשסיים את הלימודים הוא עשה את הסטאז' בנציבות שירות המדינה", אומר חברו הטוב גיא. "כל כך אהבו אותו שם והוא אהב את המקום, הנציב בעצמו משך אותו להישאר שם. כך הוא עזב את הרשות להגנת הצרכן, והחל לעבוד בנציבות שירות המדינה".
"יובל היה מיומן באקדח. לפני שהיה מסתיים לו זמן חידוש רישיון הנשק, הוא דאג לירות במטווח שבועיים-שלושה לפני כן, שלא יעבור חלילה על הנהלים של נשיאת אקדח ללא מטווח. אצל יובל לא היו משחקים, חוק זה חוק, נוהל זה נוהל. זה מה שקבעו, זה מה שעושים".
החיילים המעורבים בתקרית הירי נחקרו אתמול (ראשון) באזהרה על ידי מצ"ח, אחרי שנשקיהם נלקחו לבדיקה בליסטית. כאמור, לאחר אותה חקירה הוחלט לעצור את החייל שירה בקסטלמן.
על אותו חייל צפויים להיות מוטלים גם צעדים פיקודיים - שיבואו לידי ביטוי ככל הנראה בהדחה מלחימה, וייתכנו גם צעדים פיקודיים נגד מפקדיהם. בצל העובדה שקסטלמן הוריד את מעילו והרים ידיים, מתוך ניסיון להסביר לחיילים שאינו חלק מהמחבלים אלא זה שנטרל אותם - בצה"ל אמרו שחיילי צה"ל לא יורים על מי שמרים ידיים.
פורסם לראשונה: 08:32, 04.12.23