ד"ר רועי בבילה, רופא מגן דוד אדום שנכח בהילולה במירון בליל האסון, שחזר את הרגעים שבהם נאלץ לקבוע את מותם של 39 קורבנות - אחד אחרי השני. בשיחה עם אולפן ynet הוא סיפר אמש (שבת) כי בשל אופי הפגיעות היה קשה מאוד לזהות את הנספים, שחלקם לא נשאו תעודות מזהות.
עוד הוא סיפר על הצוות שנשבר, על ההחלטות הקשות בשטח, ועל מאמצי ההחייאה: "שום דבר לא מכין אותך לאירוע כזה. נלחמנו".
5 צפייה בגלריה
מדליקים נרות בירושלים לזכר ההרוגים באסון במירון
מדליקים נרות בירושלים לזכר ההרוגים באסון במירון
נרות בירושלים לזכר ההרוגים באסון במירון
(צילום: רויטרס)
"כמה שניות אחרי האירוע התחילו לנהור למרפאה אנשי הצלה בכמויות גדולות, עם מטופלים בדרגות פציעה שונות", סיפר הרופא, "כמובן שקודם אנחנו ניגשים למטופלים הקשים. במקביל, נכנסים שני מטופלים ללא דופק ונשימה. התחלנו לטפל בהם בפעולות החייאה מתקדמות שכללו טיפול תרופתי והנשמה. באותו זמן עוד מטופלים נכנסו, חלקם היו במצב קשה ונדרשו להרדמה ולהנשמה. תוך כדי טיפלנו גם בנפגעים במצב קל, אי אפשר לשכוח אותם".
ד"ר בבילה סיפר עוד: "כראש צוות הייתי מעורב בפעולות ההחייאה, והסתכלתי הצידה וראיתי ילד עם רגל שבורה, מסובבת, נאנק ומתפתל מכאבים. עזבתי את הצוות שלי עם הנחיות ברורות להמשך טיפולי ההחייאה, וניגשתי אליו. בשלב הראשון נתתי לו טיפול תרופתי כדי להפחית את הכאב, וחזרתי למטופלים הקשים יותר".

- יש להניח שלא נתקלת באירוע שכזה. "נכון. לא האמנתי שאתקל בדבר כזה ובאמת מעולם לא נתקלתי. אם כי יש לציין שאירוע כזה במירון הוא הגדול ביותר שיש במדינת ישראל מבחינת אבטחה רפואית. בכל שנה ושנה, כמה חודשים קודם, אנחנו ככוחות רפואה נערכים יחד עם שאר כוחות הביטחון. בין היתר מתקבלות החלטות לגבי סדר כוחות הרפואה שיגיעו לשטח, הכלים ועוד. מד"א מעלה לפה כוחות רפואה אדירים עם כל כלי שיכול לתת מענה, כולל ניידות טיפול נמרץ, אמבולנסים, אופנועים, טרקטורונים וכמובן תחנות אירוע רב נפגעים שנקראות תאר"ן. וכל אלה לצד חוליות רגליות שנועדו לשנע מטופלים מנקודת הפגיעה למרפאות".
- מותם של רבים ממהנפטרים נקבע בשטח. "נכון. כמו שנאמר כבר, המטופלים סבלו מדרגות פגיעה שונות. כשיש לך מטופל אחד, אפילו שהוא יהיה במצב הקשה ביותר, אתה תילחם עליו ותנסה לעשות את המאמץ המרבי - אבל כשיש הרבה מאוד מטופלים במצב מאוד קשה, אתה מטפל באלה שסיכויי ההצלחה בטיפול בהם ראשונים. לצערי, היו מטופלים בשטח עם פגיעות קשות ביותר וזה משהו שאנחנו לא נתקלים בו בשגרה. הפגיעות היו גם נדירות. כתוצאה ממעיכה, בשל ההמון שהיה במקום, הפגיעות היו קטלניות. בעצם נאלצנו לקבוע את מותם בשטח ולא ניתן להם שום טיפול רפואי. במקביל, עשינו את כל המאמצים להציל גם מטופלים אחרים. בסופו של דבר, במקרים מסוימים נאלצנו לקבוע גם את מותם".
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של יעקב אלחנן סטרוקובסקי בבית העלמין ירקון
הלוויתו של יעקב אלחנן סטרוקובסקי בבית העלמין ירקון
הלוויתו של יעקב אלחנן סטרוקובסקי בבית העלמין ירקון
(צילום: יריב כץ)
5 צפייה בגלריה
הלוויתם של האחים משה מרדכי (12) ויוסף דוד (18) אלחדד בבית העלמין במירון
הלוויתם של האחים משה מרדכי (12) ויוסף דוד (18) אלחדד בבית העלמין במירון
האחים משה מרדכי (12) ויוסף דוד (18) אלחדד מובאים למנוחות
5 צפייה בגלריה
הלוויתו של חיים סלר בבני ברק
הלוויתו של חיים סלר בבני ברק
זעקות שבר בהלוויה בבני ברק
(צילום: טל שחר)
5 צפייה בגלריה
הלוויתם של יוסף יהודה לוי וישי מועלם ברכסים
הלוויתם של יוסף יהודה לוי וישי מועלם ברכסים
"דבר לא מכין אותך לאירוע כזה". הלוויה ברכסים
(צילום: גיל נחושתן)
ד"ר בבילה סיפר כי לאחר שכל הפצועים פונו לבתי החולים, הוא נקרא למלאכת זיהוי החללים. "רוכזו 39 גופות שנותרו בהר", הוא אמר, "כידוע, בישראל היחיד שיכול לקבוע מוות של בן אדם הוא רופא. בשלב מסוים הגופות רוכזו באחד האולמות פה במירון, ונקראתי יחד עם חוקרי משטרה ואנשי זק"א לבצע זיהוי. כל אחד עשה את עבודתו. בצער רב מילאתי 39 תעודות פטירה. זה היה קשה. המטרה הייתה לנסות לזהות כמה שיותר אנשים כבר בשטח, על בסיס תעודות מזהות, ולקבוע תעודת פטירה עם שם בעדיפות. רבים מההרוגים לא נשאו עליהם תעודות מזהות ולכן נאלצנו למלא תעודת פטירה על שם 'פלוני אלמוני'. גם את מי שכן נשא תעודה מזהה היה קשה לזהות, אם בגלל השנים שעברו ממועד הנפקת התעודה וצילום התמונה, ואם בגלל אופי הפגיעות. זאת אחריות מאוד גדולה".
- מה ההשפעה שיש לאירוע הזה על הנפש? למלא 39 תעודות פטירה זו אחר זו? "הייעוד והרצון שלי הוא להציל חיים, וכל מוות שנקבע הוא דבר מאוד קשה. עבדתי עם צוותי רפואה נוספים בשטח, היו המון צוותים שהתפרקו לי מול העיניים, קולגות שלי שפרצו בבכי, התקפלו. ודווקא אתה צריך להיות חזק למען אחרים ולחבק אותם, במקביל לאירוע כזה - לתת תמיכה נפשית. במלאכת קביעת מוות של 39 הרוגים אתה מתפרק מבפנים - אבל לא יכול לעצור את העבודה או לעכב אותה. בבוקר היה לי קשה. הקושי הוא בלתי יתואר".
עוד סיפר הרופא כי ביום חמישי בבוקר נערך תרגיל במד"א, בשיתוף כוחות הביטחון, המדמה מצב חירום. עם זאת, שיתף, "כל תרגיל שלא תעשה לא יידמה למה שקורה בשטח. תרגיל הוא תרגיל, לא לוקחים ללב ואין השפעה רגשית. אתה מסיים אותו ובזה נגמר הסיפור. באסון שקרה מעורבות נפשות, אתה רואה גופות, רואה אנשים שאין להם סיכוי לחיות ואתה רוצה להילחם עליהם - אבל אתה יודע שאין פעולה רפואית שתציל אותם. ראיתי את הצוות נשבר, שום דבר בעולם לא יכול להכין אותך לזה. אפילו שטיפלתי באירועים עם כמה מטופלים במקביל, בשום שלב אתה לא מוכן לאירוע שבו אתה צריך לטפל בעשרות רבות של מטופלים ולתת הנחיות לצוותים, מי יטפל במי ומהי רמת הטיפול. אלה החלטות קשות מאוד לקבל, אבל אין מה לעשות. כראש צוות אני צריך להיות חזק, להחזיק מעמד, לתת מקסימום מקצועיות בשטח - ואת הרגשות להשאיר בצד, להמשך".