במועצת הביטחון של האו"ם נערך אמש (יום ה') דיון על המצב בגבול רוסיה-אוקראינה, בהשתתפות מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. הדיון נערך אחרי חילופי אש בין הצבא האוקראיני לבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה, ועל רקע טענות המערב שרוסיה מחפשת "תירוץ" לפלישה למדינה השכנה. "אני לא נמצא כאן כדי להתחיל מלחמה, אלא כדי למנוע אותה", אמר בלינקן למועצה.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ומזכיר המדינה שלו הזהירו אתמול כי הם מאמינים שרוסיה תתקוף את אוקראינה "בימים הקרובים". ביממה החולפת, בניגוד להצהרותיה של רוסיה על נסיגת חלק מכוחותיה, דיווחו כמה מדינות במערב שרוסיה הגדילה את מספר כוחותיה בגבול אוקראינה ונערכת לפעולה צבאית מיידית. "כל הסימנים שיש לנו מראים שהם נערכים להיכנס לאוקראינה, לתקוף את אוקראינה. לתחושתי זה יקרה במהלך הימים הבאים", אמר ביידן לכתבים בבית הלבן.

11 צפייה בגלריה
משרד ההגנה של בריטניה פרסם מפה מסלולי פלישה אפשריים של רוסיה ל אוקראינה
משרד ההגנה של בריטניה פרסם מפה מסלולי פלישה אפשריים של רוסיה ל אוקראינה
בריטניה פרסמה מפה עם "מסלולי הפלישה האפשריים" של פוטין
(צילום: רויטרס)
בלינקן, ביידן ובכירים נוספים במערב מעריכים שרוסיה מתכננת פעולות "דגל כוזב" בשטח אוקראינה - כלומר מתקפות מבוימות נגד הכוחות הבדלניים - כדי שתהיה לה "הצדקה" לפלישה.
"רוסיה מתכננת לייצר תירוץ למתקפה שלה", הזהיר בלינקן. "זו יכולה להיות פעולה אלימה שרוסיה תאשים בה את אוקראינה, או האשמה מזעזעת של רוסיה נגד ממשלת אוקראינה. אנחנו לא יודעים בדיוק באיזו צורה זה יקרה. זה יכולה להיות מתקפת 'טרור' מבוימת בשטחה של רוסיה, גילוי שקרי של קבר אחים, מתקפת מל"ט מבוימת נגד אזרחים או מתקפה מזויפת – או אמיתית – שבה יעשה שימוש בנשק כימי. רוסיה עלולה לתאר את האירוע הזה כטיהור אתני או כרצח עם". מזכיר המדינה היהודי אמר שהגדרת הפעולה המבוימת כ"רצח עם" או "טיהור אתני" על-ידי רוסיה היא לעג לאותם מושגים, שאליהם הוא מתייחס בחומרה "על סמך ההיסטוריה המשפחתית שלי".
הבית הלבן מסר שארה"ב מצפה שבימים הקרובים יפורסמו דיווחים שקריים בתקשורת הרוסית הממלכתית, במטרה להלהיט את הרוחות. במחלקת המדינה אמרו ברביעי בערב שבכירים רוסים מפרסמים שקרים כדי להצדיק פעולה רוסית בשטחה של אוקראינה. דובר מחלקת המדינה, נד פרייס, ציין בין השאר את טענתו של פוטין שבחבל דונבאס - מעוז הבדלנים הפרו-רוסים - מתחולל "רצח עם".
11 צפייה בגלריה
אנטוני בלינקן
אנטוני בלינקן
בלינקן במועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם
מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: רויטרס)
"ממשלת רוסיה יכולה להודיע היום, ללא הסתייגות ובאופן חד-משמעי, שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה", אמר בלינקן אתמול אחר הצהריים בדיון במועצת הביטחון של האו"ם. "תאמרו את זה בבירור, תצהירו על כך לעולם, ואז תראו את זה באמצעות שליחת הכוחות שלכם, הטנקים והמטוסים בחזרה לבסיסים ולהאנגרים, ובאמצעות שליחת הדיפלומטים שלכם לשולחן המשא ומתן".
לפי מזכיר המדינה, המידע שנמצא בידי ארה"ב מצביע על כך שהכוחות הרוסיים "מתכוננים לביצוע מתקפה נגד אוקראינה בימים הקרובים", וזוהו מטרות מרכזיות לפעולה - כולל עיר הבירה קייב. בלינקן אמר את הדברים בכינוס של מועצת הביטחון שעסק ב"הסכמי מינסק" – שהיו אמורים לשים סוף למלחמה בין הצבא האוקראיני לבדלנים במזרח המדינה, מלחמה שהחלה ב-2014. מזכיר המדינה ציין כי שלח מכתב למקבילו הרוסי סרגיי לברוב - ובו הציע לו להיפגש בשבוע הבא באירופה. בהמשך הודיעה מחלקת המדינה כי בלינקן נענה בחיוב להזמנה לפגישה עם לברוב בשבוע הבא, "בתנאי שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה" עד אז.
בתוך כך, הלילה הודיע הבית הלבן כי ביידן יקיים היום שיחת ועידה עם מנהיגים במערב על "הצטברות הכוחות הצבאיים של רוסיה בגבולות עם אוקראינה". בפגישה ישתתפו מנהיגים מקנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, פולין, רומניה, בריטניה, האיחוד האירופי ונאט"ו. שיחה דומה בין המנהיגים התקיימה בשבוע שעבר, גם אז יזם אותה ביידן, והיא נערכה בשישי בערב (שעון ישראל). בשיחה לפני שבוע, לפי דיווחים שונים, ביידן הודיע למנהיגי נאט"ו ואירופה כי להערכת ארה"ב, פוטין החליט על פלישה לאוקראינה.
שר ההגנה של ארה"ב, לויד אוסטין, אמר אתמול בצהריים כי המודיעין האמריקני מזהה שהצבא הרוסי בחזית אוגר מנות דם, מקרב חלק מכוחותיו לגבול האוקראיני - ומטיס כלי טיס קרביים יותר לאזור. "הייתי חייל בעצמי, וזה לא היה לפני יותר מדי זמן", אמר. "אני יודע ממקור ראשון שאתה לא עושה דברים כאלה בלי סיבה, ואתה בטח לא עושה אותם אם אתה מתכונן לארוז וללכת הביתה".
11 צפייה בגלריה
תמונת לוויין שפרסמה חברת Maxar Technologies האמריקנית, מציגה שריון ו ארטילריה כוחות רוסיים ב ילניה, רוסיה ליד גבולות אוקראינה ו בלארוס ב-13 בפברואר
תמונת לוויין שפרסמה חברת Maxar Technologies האמריקנית, מציגה שריון ו ארטילריה כוחות רוסיים ב ילניה, רוסיה ליד גבולות אוקראינה ו בלארוס ב-13 בפברואר
ריכוז כוחות רוסיים בקרבת הגבול האוקראיני
(צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS )
11 צפייה בגלריה
מתיחות אוקראינה רוסיה תמונות לוויין של חברת מקסר כוחות מתאמנים ב קורסק רוסיה
מתיחות אוקראינה רוסיה תמונות לוויין של חברת מקסר כוחות מתאמנים ב קורסק רוסיה
(צילום: Maxar Technologies/Handout via REUTERS)
סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי ורשינין, נשא דברים בכינוס של מועצת הביטחון לפני בלינקן. הוא קרא למועצה לא להפוך את הכינוס ל"קרקס" באמצעות "האשמות חסרות בסיס לפיהן רוסיה הולכת לכאורה לתקוף את אוקראינה". הוא הוסיף: "אני חושב שהיו מספיק ספקולציות בנושא הזה. כבר לפני זמן רב הבהרנו והסברנו הכול". בחודשים האחרונים הכחישה רוסיה בכמה הזדמנויות שהיא מתכננת לפלוש לאוקראינה, והצהירה שכוחותיה נמצאים בקרבת הגבול כדי לערוך תמרונים צבאיים.
אחרי דבריו של בלינקן אמר סגן שר החוץ הרוסי שהצהרותיו של מזכיר המדינה "מצערות ומסוכנות" ורק ילהיטו את הרוחות. הוא הוסיף שהכוחות הרוסיים יישארו בשטחה של רוסיה, ושחלק מהיחידות כבר חוזרות לבסיסים אחרי שהתמרונים הצבאיים הגיעו לסיומם. "אני מאמין שהגיע הזמן של השותפות שלנו במערב להפסיק את ההיסטריה הזאת על הכוונות של רוסיה באזור".
גורם בכיר בממשל ביידן הזהיר אתמול שרוסיה עלולה לעשות שימוש בכינוס של מועצת הביטחון כדי לייצר "תירוץ לפלישה אפשרית". הוא אמר את הדברים אחרי שרוסיה שלחה מסמך לחברות המועצה, שבו היא טענה שמתחוללים פשעי מלחמה בדרום-מזרח אוקראינה. גורם אמריקני אמר שהטענות הרוסיות הן שקריות לחלוטין. ורשינין אמר למועצת הביטחון שאזרחים ממוצא רוסי שחיים במזרח אוקראינה עדיין "נחשבים לזרים בארצם", וסובלים מהצבא האוקראיני.
11 צפייה בגלריה
טנקים של צבא רוסיה לכאורה חוזרים לבסיסים אחרי תרגיל באזור וורונז' ליד גבול אוקראינה
טנקים של צבא רוסיה לכאורה חוזרים לבסיסים אחרי תרגיל באזור וורונז' ליד גבול אוקראינה
טנקים של הצבא הרוסי בסיום תרגילים בגבול אוקראינה
(צילום: EPA)
ג'יימס קלברלי, השר הבריטי לענייני אירופה וצפון אמריקה, אמר למועצת הביטחון כי "רוסיה פרסה את הכוחות שנחוצים לפלישה לאוקראינה, ועכשיו הם מוכנים לפעולה". אמש פרסם משרד ההגנה הבריטי מפה עם נתיבי הפלישה האפשריים של רוסיה, על סמך מידע מודיעיני ותצלומי לוויין.
בריטניה הזהירה שרוסיה עלולה לפלוש למדינה השכנה בכל רגע, ובמפה היא מתריעה מכניסה קרקעית של הכוחות הרוסיים לכיוון קייב משתי נקודות בשטח בלארוס, ומנקודה אחת ברוסיה. בנוסף מופיעים שלושה נתיבי פלישה אפשריים לעיר דניפרו. נתיב פלישה נוסף מראה איך הכוחות הרוסיים יכולים להגיע מחצי האי קרים - שרוסיה סיפחה מאוקראינה ב-2014 - לעיר מריופול.
"רוסיה שומרת על נוכחות צבאית משמעותית שיכולה לאפשר לה לבצע פלישה ללא התרעה מוקדמת. פוטין עדיין יכול למנוע עימות ולשמור על השלום", מסר משרד ההגנה הבריטי.

אתמול בבוקר היו חילופי אש בין המורדים הפרו-רוסים בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה לבין הצבא האוקראיני. כל אחד מהצדדים טוען שהצד השני הוא זה שיזם את הירי. הצבא האוקראיני טען שבמהלך חילופי האש המורדים ירו פגזים לעבר גן ילדים בדונבאס, אולם איש לא נפגע.
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר אתמול אחר הצהריים שהירי לגן הילדים במזרח אוקראינה - שלטענת הצבא האוקראיני היה ירי של המורדים - הוא "מבצע 'הדגל הכוזב' שנועד לערער את האמון באוקראינים". לפי ג'ונסון: "אנחנו חוששים מאוד שזה דבר שנראה יותר ויותר בימים הבאים".
המורדים, נזכיר, כבשו את אזורי לוהנסק ודונייצק שבחבל דונבאס במזרח אוקראינה בעיצומה של המלחמה שהחלה בינם לבין הממשלה בקייב ב-2014, בעקבות המהפכה שבה הודח נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ'. המורדים זוכים לתמיכה מדינית וצבאית ממוסקבה, והם דורשים עצמאות לאזורים שבהם הם שולטים. בשנים האחרונות העניקה רוסיה אזרחות רוסית ליותר מחצי מיליון תושבים בחבל הבדלנים, ובמערב חוששים שכפי שעשתה בעבר בגאורגיה, היא תנצל זאת כדי לטעון שעליה לפלוש לאוקראינה ולסייע למורדים כדי להגן על אזרחיה.
11 צפייה בגלריה
גן ילדים אוקראינה מחוז לוהנסק הופצץ על ידי הבדלנים פרו רוסים רוסיה
גן ילדים אוקראינה מחוז לוהנסק הופצץ על ידי הבדלנים פרו רוסים רוסיה
גן הילדים שהופצץ במזרח אוקראינה
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
מזרח אוקראינה גן ילדים שלדברי הצבא האוקראיני נפגע ב הפגזה שביצעו המורדים
מזרח אוקראינה גן ילדים שלדברי הצבא האוקראיני נפגע ב הפגזה שביצעו המורדים
(צילום: רויטרס)
ברקע המתיחות הודיעה אתמול מחלקת המדינה האמריקנית שרוסיה גירשה ממוסקבה את ברט גורמן, סגן השגריר האמריקני במדינה. וושינגטון טענה שהגירוש לא היה מוצדק ושהיא תגיב למהלך. גורמן עזב את רוסיה בשבוע שעבר, אך רק אתמול כאמור פורסם כי הוא גורש.
משרד החוץ הרוסי טען שגורמן נדרש לעזוב בתגובה ל"גירוש בלתי מתקבל על הדעת" של דיפלומט רוסי מהשגרירות בוושינגטון, שהאשים את וושינגטון ב"מלחמת ויזות" נגד מוסקבה.
פורסם לראשונה: 22:29, 17.02.22