לשכת ראש הממשלה התייחסה הבוקר (יום שלישי) לאחת הטענות שעלו נגד ישראל בהאג, שלפיה אחרי הטבח ב-7 באוקטובר נתניהו הסית לרצח עם על-ידי ציטוט הפסוק "זכור את אשר עשה לך עמלק". נתניהו, שכינה את ההאשמה הזו "אבסורדית", הוסיף כי "טענה שקרית ומגוחכת זו חושפת בורות היסטורית עמוקה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו  ו אתר הנצחה האג
בנימין נתניהו  ו אתר הנצחה האג
נתניהו ואתר ההנצחה בהאג
(צילום: יריב כץ)
לדברי נתניהו, "עמלק תקפו באכזריות את בני ישראל לאחר יציאת מצרים. במהלך הדורות ההשוואה לעמלק נועדה לתאר את אלה שמבקשים להשמיד את העם היהודי. בדורנו, השוואה זו כוונה בראש ובראשונה לנאצים. לכן המילים שמופיעות בכרזה במצגת קבע ביד ושם קוראות למבקרים ל'זכור את אשר עשה לך עמלק'. פסוק זה אף מופיע בהאג באתר הנצחה ליהודים הולנדים שנרצחו בשואה".
בזמן ההמתנה להחלטתם של שופטי בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, הבהירה לשכת נתניהו כי "מובן מאליו שאין באף אחת מאמירות אלה הסתה לרצח המוני של העם הגרמני. כך גם בהתייחסותו של ראש הממשלה לעמלק לא הייתה שום כוונה להסית לרצח עם של הפלסטינים, אלא לתאר את הטבח האיום שביצעו מחבלי החמאס ב-7 באוקטובר והצורך להילחם בהם".
2 צפייה בגלריה
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
הדיון בהאג
(צילום: AP/Patrick Post)
בדיון בהאג, במסגרת טיעוניה, הציגה דרום אפריקה סרטון מ-7 באוקטובר שבו נראים חיילי צה"ל כשהם רוקדים ושרים "למחות את זרע עמלק" ו"אין בלתי מעורבים". אחד הטוענים אמר: "ההרס הוא חגיגה עבור הצבא הישראלי. החיילים מצלמים את עצמם מפוצצים בתים שלמים ומניפים את דגל ישראל".
יום למחרת נשמעו בהאג ההתייחסויות של ישראל בתביעה שהגישה נגדה דרום אפריקה בגין מעשים שאופיים לטענתה מהווים "רצח עם" ברצועת עזה. הטוען הראשי של ישראל, פרופ' מלקולם שואו, התייחס בין היתר לטענות של דרום אפריקה על קריאות שנשמעו בישראל, כולל משרים וחברי כנסת, נגד עזה.
"החלטות הממשלה והוועדות שלה שמחייבות את שריה לאחריות קולקטיבית הן ההחלטות הקולקטיביות של הגופים האלה. יש להבהיר, במטרה לקבוע את המדיניות והכוונה של ממשלת ישראל, זה חיוני לבחון את ההחלטות של המטה לביטחון לאומי ואת החלטות קבינט המלחמה. לאסוף ציטטות אקראיות שלא מתיישרות עם ההחלטות המדיניות הן מטעות בלשון המעטה", אמר. הוא הוסיף: "דרום אפריקה מציגה תמונה מעוותת, היא משתמשת בכמה הערות של פוליטיקאים ישראלים. ישראל מחזיקה במבנה שלטוני ברור בכל הקשור להחלטות ממשלה. אותם ציטוטים לא רלוונטיים הוכחו או ננזפו על-ידי ראש הממשלה".