1 צפייה בגלריה
יוסי דגן בנימין נתניהו דוד אלחייני
יוסי דגן בנימין נתניהו דוד אלחייני
ראש מועצת שומרון יוסי דגן, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ויו"ר מועצת יש"ע דוד אלחיאני
(צילום: נור דותן, אמיל סלמן, עמית שאבי)
המשבר הפוליטי סביב אי-הארכת תקנות יהודה ושומרון הציף מחדש את המחלוקות בקרב ראשי ההתנחלויות סביב התמיכה בממשלה. או ליתר דיוק: בבנימין נתניהו.
כבר חודשים ארוכים שראשי הרשויות לא פועלים כמקשה אחת, למעט עניינים קריטיים שבקונצנזוס של המתנחלים כמו למשל אישורי הבנייה. כל ראש מועצה פועל מול השרים והממשלה לפי הבנתו ותפיסתו. וכעת המשבר הקואליציוני הנוכחי לא נשאר מוגבל למסדרונות הכנסת.

יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחיאני שיגר בשבוע שעבר מכתב, שתוכנו פורסם לראשונה ב-ynet, ועיקרו הוא פנייה למפלגות האופוזיציה, בהן הליכוד והציונות הדתית, בבקשה לתמוך בהארכת התקנות. "מאז שנת 1967 העבירה הכנסת פעמים רבות את חוק הארכת תקנות יהודה ושומרון לשעת חירום. זהו חוק ישן אשר תוקפו מוארך מעת לעת. כל ממשלות ישראל העבירו חוק זה, זה אינטרס לאומי", כך אלחיאני, "אני קורא לכם להניח את הוויכוח הפוליטי בשעה זו, לחשוב על טובת התושבים, ביטחונם ומעמדם, אותם תושבים שהצביעו עבורכם, ולהצביע בעד חקיקת המשך התקנות ביהודה ושומרון".
תגובות ראשי מועצות בהתיישבות המתנגדים לקיומה של הממשלה לא איחרו להגיע. ראש מועצת בנימין ישראל גנץ פרסם בערוץ הטלגרם שלו מכתב שעליו חתומים ראש מועצת בית אל שי אלון, ראש מועצת קריית ארבע אליהו ליבמן וראש מועצת קדומים חננאל דורני, ובו נכתב בדיוק ההפך.
"אנו מכירים כי בטווח הקצר אי-העברת תקנות החירום בעניין יהודה ושומרון עלולה לפגוע בנו מתיישבי יו"ש", כתבו, "עם זאת המשך קיומה של הממשלה ימשיך את הפגיעה בהתיישבות, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. לאור האירועים אנו סבורים כי יש להפיל את הממשלה הנוכחית ויפה שעה אחת קודם".

הבוקר (שלישי) פרסם גם ראש מועצת שומרון יוסי דגן הודעה שלפיה יש לפעול להקמת ממשלת ימין בכנסת הנוכחית, ולא ללכת לבחירות. "הממשלה הגיעה למצב אבסורדי שבו היא לא מסוגלת להעביר אפילו חוק הנוגע לזכויות הבסיסיות של אזרחיה, שלא לדבר על ההפקרות בחומש ועל המריחה של קיום הסכם אביתר, המצב הביטחוני ו'ריסון' הבנייה ביו"ש", כתב דגן.
חילוקי הדעות בין ראשי יש"ע אינם חדשים. הקרע החל עוד בתקופתו של נתניהו כראש הממשלה, כאשר הביא מארה"ב את "תוכנית המאה". אז נחלקו ראשי יש"ע בתמיכה ובהתנגדות לתכנית. כעת עם הקמת הממשלה הנוכחית המחלוקת ניצתה מחדש. יו"ר מועצת יש"ע אחיאני הוא חבר במפלגת "תקווה חדשה" של גדעון סער ותמך בהקמת הממשלה. לעומתו ראש מועצת בנימין גנץ התנגד להקמתה ואף הפגין בשעתו מחוץ לביתו של חבר "ימינה" ח"כ ניר אורבך.