כבר כמה חודשים שעומסים כבדים נרשמים במשרדי הפנים ברחבי הארץ, בעוד ישראלים רבים מתלוננים על תורים של חודשים לחידוש הדרכונים לאור הביקוש הרב. למרות דיונים שנערכו בנושא בוועדת הפנים של הכנסת ומרכז להנפקת דרכונים זמניים שנפתח - ישראלים רבים עדיין לא מצליחים להשיג את הדרכון שלהם הם זקוקים כדי לצאת מהארץ, או כדי להיכנס אליה.
ויאולטה שליו, למשל, מתכננת לטוס לתקופה ארוכה למקסיקו בספטמבר, אך מאחר שהתוקף של הדרכון שלה נגמר בעוד שנה - עליה לחדש את הדרכון. אלא שהתור הכי מוקדם שהיא קיבלה באתר משרד הפנים הוא לאוקטובר. מאז היא מנסה להקדים את התור, ואף כתבה פוסט ברשתות החברתיות שבו היא פנתה לאנשים שיחליפו איתה תורים או שיעזרו לה להקדים את התור.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה פספורט דרכון ישראלי ישראל
אילוסטרציה פספורט דרכון ישראלי ישראל
דרכון ישראלי. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"אני כבר חודש מנסה להשיג תור", אמרה ויאולטה בריאיון לאולפן ynet. "כל בוקר אני נכנסת לאתר ומנסה להשיג תור, לראות אם נפתחים תורים אפילו באותו יום - אבל אין. חיפשתי בכל הסניפים שיש, אפילו באילת. אין משהו מוקדם יותר מאוקטובר. המרכז להנפקת דרכונים זמניים מיועד רק לאנשים שרוצים לנסוע לטווח קצר, בעוד אני רוצה לנסוע לכמה שנים ולא לחזור הנה כדי לחדש את הדרכון".
"זה כבר מרגיש לי פלילי לחפש תור למשרד הפנים", המשיכה ויאולטה. "אני שואלת אנשים אם למישהו יש תור ואם 'מישהו יכול לסדר אותי', זה הזוי. אני כל הזמן מחפשת, אולי מישהו יבטל את התור שלו. כל יום אני מנסה, אבל גם כשאני מתקשרת למשרד הפנים - אז אני מקום 233".
2 צפייה בגלריה
ביקורת דרכונים בנתב"ג. קשה לקבל תור לחידוש
ביקורת דרכונים בנתב"ג. קשה לקבל תור לחידוש
ביקורת דרכונים בנתב"ג. קשה לקבל תור לחידוש
אלכסנדר חכם, שעבר לאוסטרליה ב-2018 עם אשתו וילדיו במסגרת רילוקיישן מהעבודה, סובל מהבעיה ההפוכה. הוא ומשפחתו רוצים לבקר בישראל אחרי תקופה ארוכה שבה זה לא היה אפשרי בעקבות משבר הקורונה, אך בחודש מרץ האחרון בקשתם לחדש את הדרכונים נדחה על ידי שגרירות ישראל באוסטרליה, בטענה שאין ברשות הקונסול פנקסי דרכונים להנפקה בעקבות העיצומים במשרד החוץ. כך שלמרות שכבר קנו כרטיסים לישראל - אין כלל צפי מתי יוכלו לחדש את הדרכונים.
"כתבתי מכתב למשרד החוץ וקיבלתי תשובה שאין כרגע פתרון, והדבר היחיד שאני יכול לקבל זה אישור זמני לטיסה", אמר אלכס לאולפן ynet. "אבל גם באישור הזמני אני לא יכול להשתמש כי הטיסה שלי לא ישירה, אין טיסות ישירות בין אוסטרליה לישראל, לכן גם את זה אני לא יכול לעשות. משרד החוץ נמצא בעיצומים כבר מדצמבר 2021, זאת אומרת שיש משרד במדינת ישראל שנמצא בעיצומים כבר יותר משישה חודשים".

העובדה שדרכונו יהיה בקרוב לא בתוקף מציבה בפני אלכס כמה בעיות, מלבד העובדה שאינו יכול להיכנס לישראל, שכן הוא אינו מחזיק באזרחות נוספת. הוא ומשפחתו צריכים דרכון ישראלי בתוקף כדי להתנהל מול הרשויות באוסטרליה, כמו למשל בקבלת שירותים רפואיים, מכיוון שאין להם אמצעי זיהוי אחר. כמו כן, הוויזה שלו מסתיימת בקרוב ועליו להציג דרכון בתוקף כדי לחדשה, ובמסגרת עבודתו הוא מחויב לטוס לפגישות עסקיות. "אני לא רוצה שיפטרו אותי או יגרשו אותי, עתיד הילדים שלי תלוי בזה", אמר.
עד יולי 2021, זמן ההמתנה הממוצע לתור בלשכות האוכלוסין ברחבי הארץ היה כמה ימים - לכל היותר שבוע. הישראלים התרגלו לקבוע תור בסמוך לתאריך פקיעת התוקף של הדרכון או תעודת הזהות שלהם, אבל שנתיים של קורונה בהן הלשכות היו סגורות לסירוגין, בשילוב מאות אלפי ישראלים שרוצים לטוס לחו"ל והדרכון שלהם לא בתוקף, הפכו את המשימה הזו לקשה במיוחד. בחודשים האחרונים לישראלים רבים היה קשה, עד בלתי אפשרי כמעט, לקבוע תור מהיר לחידוש דרכון או תעודת זהות, משום שבחלק מהלשכות לא היו תורים פנויים אפילו לכמה חודשים קדימה.

באין מענה לתורים הענקיים, אזרחים כבר הספיקו לפתח בוט שמתריע על תורים פנויים, לפתוח קבוצות טלגרם שמוכרים בהן תורים בתשלום ובמשרד הפנים עדיין לא הצליחו להשתלט על הביקוש העצום של עשרות אלפי ישראלים לחידוש דרכון. יחד עם זאת, לפי טענת יוצר הבוט, השירות הפסיק לעבוד בשל שינוי שביצע משרד הפנים במערכת. בינתיים, הוארכה עד ינואר 2023 האפשרות לישראלים המחזיקים דרכון זר לצאת ולהיכנס לישראל באמצעות דרכון זה.
מוועד עובדי משרד החוץ נמסר בתגובה: "אנו מביעים צער על הפגיעה בציבור בשל העיצומים במשרד החוץ. אנו במאבק להפסקת הפגיעה הנמשכת בזכויות עובדי המשרד, הנמצאים בחזית הדיפלומטית של המדינה ופועלים להגנת אזרחי ישראל, מתוך סיכון והקרבה אישיים לא מבוטלים. ככלל מקבלי ההחלטות, ובהם שר החוץ יאיר לפיד, הביעו תמיכה מוחלטת בדרישות המוצדקות שלנו, אך בחדרי המשא ומתן מוערמים קשיים שמונעים את סיום העיצומים.
"אנחנו נחושים להפסיק את ההעסקה הפוגענית של עובדי משרד החוץ, וקוראים לשר החוץ יאיר לפיד ולשר האוצר אביגדור ליברמן להביא לעמידה של משרד האוצר בהתחייבויות כלפינו. רק לפני שבועות ספורים ראינו כיצד דוח מבקר המדינה מוכיח כי למרות הזינוק במספר הנציגויות של ישראל בעולם בעשור האחרון, חלה ירידה של 12% במספר העובדים המשרתים במשרד. זהו מצב בלתי מתקבל על הדעת. כולנו תקווה כי בקרוב נוכל להודיע על סיום הסכסוך ולהתרכז במשימה הלאומית אליה אנו מחויבים - ניצחון מדינת ישראל בכלל החזיתות הדיפלומטיות".