מעריצים של מוזיקת ה-K-pop מסתמנים לאחרונה כשחקנים יותר ויותר מרכזיים בפוליטיקה האמריקנית. אלא שבדרום קוריאה, שם נוצר הז'אנר המוזיקלי הזה לפני כ-25 שנה, יש מי שחוששים מההשלכות, ומודאגים מהאפשרות שהאומנים האהובים עליהם ייגררו בעל כורחם למאבקים המכוערים בין המפלגות בארה"ב וייפגעו מכך.

רק השבוע נטלו מעריצי קיי-פופ ומשתמשים של אפליקציית TikTok אחריות לכישלון העצרת של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באוקלהומה. בעוד אנשיו של טראמפ הבטיחו למלא את האולם, שבו 19 אלף מקומות, וטענו כי המונים מתומכי הנשיא ייאלצו להישאר בחוץ בגלל היעדר מקום, בפועל נותרו רוב היציעים ריקים ורק כ-6,200 בני אדם נכנסו. מתנגדי טראמפ בקהילת הקיי-פופ וב-TikTok טוענים כי הם האחראים לכך: לדבריהם הם הזמינו כרטיסים בהמוניהם כדי לדאוג שאלה יאזלו ושטראמפ יישאר ללא קהל.
לפי פוסטים ויראליים ששותפו ב-TikTok ובטוויטר, תוכניות לחסל את הכרטיסים באמצעות הזמנה המונית הסתובבו ברשת במשך ימים ארוכים. בסרטון אחד נקראו מעריצי להקת הקיי-פופ הפופולרית BTS, שלה 21 מיליון עוקבים בטוויטר, להשתתף בתעלול. "אוי לא, נרשמתי לעצרת של טראמפ ואני לא יכולה ללכת", סיפרה אישה אחת והשתעלה בסרקזם בסרטון אחר שפורסם ב-TikTok.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב להקת הבנים BTS קיי פופ K-pop K pop דרום קוריאה
ארה"ב להקת הבנים BTS קיי פופ K-pop K pop דרום קוריאה
להקת הבנים המצליחה BTS. תרמה מיליון דולר
(צילום: AFP)
הדיווחים שלפיהם מעריצי קיי-פופ אחראים לאכזבה של טראמפ גררו תשבחות לקהילת המעריצים מהצד השני של המפה הפוליטית האמריקנית. אלכסנדרייה אוקסיו קורטז, חברת בית הנבחרים האמריקני הנמנית עם מנהיגי מחנה השמאל במפלגה הדמוקרטית, כתבה: "בעלי הברית בקיי-פופ, אנחנו רואים ומעריכים את התרומה שלכם למאבק לצדק".

מיליון דולר מהלהקה, מיליון מהמעריצים

אבל המעורבות הפוליטית של קהילת הקיי-פופ עמוקה יותר. בארה"ב זוכה הז'אנר המוזיקלי הזה לאהדה גדולה מצד לא-לבנים ומצד להט"בים, והחודש, בזמן מהומות ג'ורג' פלויד שבהן מחו אפרו-אמריקנים בארה"ב על האפליה והאלימות המשטרתית נגדם, התגייסו אומני קיי-פופ כמו להקת הבנים BTS ומעריצים של הז'אנר כדי לתמוך בתנועת Black Lives Matter ("לחיי שחורים יש ערך"). אחרי ש-BTS תרמה לתנועה מיליון דולר גייסו מעריצי הלהקה תרומה דומה.
5 צפייה בגלריה
ה אולם ב עיר טולסה ב אוקלהומה עצרת של דונלד טראמפ ארה"ב
ה אולם ב עיר טולסה ב אוקלהומה עצרת של דונלד טראמפ ארה"ב
יציעים ריקים בעצרת של טראמפ באוקלהומה. רק 6,200 צופים
(צילום: AFP)
התרומה ל-Black Lives Matter איננה התרומה הראשונה של BTS ולהקות קיי-פופ אחרות למטרות חברתיות והומניטריות. בעבר העבירו להקות כאלה תרומות גם לפליטים סורים ולמאבק באלימות נגד ילדים. מומחים לקיי-פופ מסבירים שלמשתייכים לז'אנר הזה יש נטייה להיות בעלי מודעות חברתית מפותחת, ושכוכבי-העל בתחום מצופים לשמש דוגמה לחברה. כך למשל אומנים רבים המקבלים בדואר מתנות ממעריציהם מבקשים מאלה להימנע משליחת מתנות כאלה, ובמקום זאת להעביר תרומות לצדקה.
5 צפייה בגלריה
ה אולם ב עיר טולסה ב אוקלהומה עצרת של דונלד טראמפ ארה"ב
ה אולם ב עיר טולסה ב אוקלהומה עצרת של דונלד טראמפ ארה"ב
בקמפיין טראמפ הבטיחו שהמונים יחכו בחוץ
(צילום: רויטרס)
העובדה שמעריצי הקיי-פופ נוטים להתמצא מאוד באינטרנט ומרבים להתכנס בקהילות מקוונות מספקת להם תשתית ארגונית יעילה, וזו עושה אותם לכוח רב-עוצמה, והופכת את מאמציהם החברתיים, כמו גיוס תרומות, לפוריים במיוחד.

ההבדל בין זכויות אדם לפוליטיקה

ובכל זאת, בדרום קוריאה שואלים כעת אם החבלה-לכאורה של מעריצי קיי-פופ בעצרת של טראמפ אינה חורגת מגבולות המעורבות החברתית הראויה, ובקהילת הקיי-פופ של סיאול התעורר דיון מחודש סביב השאלה אם ראוי לערבב אומנות ופוליטיקה. בדרום קוריאה עצמה אומנים צעירים כמעט אינם מתערבים בענייניה הפוליטיים של ארצם, ובפורומים רבים של מעריצי קיי-פופ אסור לקיים דיונים פוליטיים. נראה כי גם במאמץ לפגוע בעצרת של טראמפ לא הייתה מעורבות משמעותית של מעריצים מתוך דרום קוריאה עצמה.
5 צפייה בגלריה
ארה"ב ביקור של להקת הבנים BTS קיי פופ K-pop K pop בניו יורק
ארה"ב ביקור של להקת הבנים BTS קיי פופ K-pop K pop בניו יורק
מעריצות בביקור של להקת BTS בניו יורק
(צילום: AFP)
צ'אנג ג'ו-יאון, סטודנט בן 22 בדרום קוריאה, מספר שמעריצי קיי-פופ קוריאנים רבים תומכים בקמפיינים של ה-BTS למען זכויות אדם, אך מוסיף שהזמרים עצמם אינם צריכים להתערב בפוליטיקה האמריקנית. "אנחנו גאים ש-BTS מובילים את המאמץ כאומנים בינלאומיים ואנחנו כן רוצים להשמיע יחד קול בענייני העולם, אבל האומנים עצמם צריכים להימנע מהתערבות בפוליטיקה פנימית, כי יש אנשים שיכולים לנצל את הפרסום שלהם למטרות פוליטיות ובסופו של דבר זה יפגע בהם".
רוזאנה סקוטו, מנחה בערוץ של רשת "פוקס" בניו יורק, נאלצה השבוע להתנצל בטוויטר אחרי שמעריצי קיי-פופ מתחו עליה ביקורת משום ששאלה את להקת הקיי-פופ TXT על העצרת של טראמפ במהלך ריאיון שקיימה איתה באותו יום. חברי הלהקה נראו מבולבלים ולא השיבו. "אני מצטערת", כתבה אחר כך. "ראיתי שזה עניין חם בטוויטר. לא ידעתי שזה ירגיז אתכם".
5 צפייה בגלריה
ארה"ב מעריצות קיי פופ K-pop K pop דרום קוריאה סיאול
ארה"ב מעריצות קיי פופ K-pop K pop דרום קוריאה סיאול
מעריצות קיי פופ בסיאול. שם מתרחקים מפוליטיקה
(צילום: AFP)
פוסט ששותף ביום ראשון באתר מעריצי קיי-פופ פופולרי ושכלל דיווחים מהתקשורת האמריקנית על כך שחובבי קיי-פופ שיבשו את העצרת של טראמפ גרר תגובות מעורבות. חלק מהגולשים הביעו תמיכה במעשים המתוארים, אבל אחרים הביעו דאגה שהאומנים ותעשיית הקיי-פופ ייפגעו. הקמפיין למען תנועת Black Lives Matter זכה בעיקרו לתמיכה, אבל חלק ממעריצי הקיי-פופ קראו למעריצים השוהים בתוך תחומי ארה"ב שלא לגייס את הז'אנר כולו למטרותיהם הפוליטיות.
"סוגיית Black Lives Matter הייתה מובנת, כי זה נגע לזכויות אדם, אבל אני מרגיש שלא בנוח לראות את האנשים שמשמשים עבורי מודל לחיקוי מופיעים בדיווחים שקשורים לטראמפ", כתב שלשום מעריץ אחד בקהילת המעריצים הרשמית של BTS באפליקציה הסלולרית Weverse.