5 צפייה בגלריה
מחסומים ליד קיבוץ סעד
מחסומים ליד קיבוץ סעד
מחסומים ליד קיבוץ סעד
(צילום: רועי עידן)
מצד אחד צה"ל מתריע מפיגוע בטווח זמן מיידי, ומהצד השני הכבישים חסומים והתושבים נצורים למרות שהשקט נשמר כבר יומיים: גם אמש (רביעי) האווירה הכללית בעוטף עזה הייתה מתוחה מאוד בשל איומי הג'יהאד האיסלאמי סביב מעצר הבכיר ממחנה הפליטים ג'נין, אך בשונה ממה שהתושבים חווים ב-20 השנים האחרונות, אין אפילו אזעקה או שיגור אחד. הסיבה לחסימות הללו היא התרעה קונקרטית על פיגוע של הג'יהאד האיסלאמי בטווח הזמן המיידי, שעלול להתרחש למשל בדמות ירי נ"ט או צלפים או מטח פצמ"רים.

המתיחות בדרום - כתבות נוספות

תושבי האזור מצאו את עצמם מבולבלים מאוד, ושרויים בחוסר ודאות גדול בשל הדיסוננס בין ההגבלות הקשות לבין ההרגל למטחי רקטות. במערכת הביטחון מנסים לדייק את תמונת המודיעין בין הערכת מצב אחת לשנייה ומבקשים מהרשויות להסביר לתושבים את המורכבות - אך זה לא ממש מצליח בשל השקט המתוח. "זהו סבב ההסלמה הכי שקט שהיה בעוטף עזה ב-20 השנים האחרונות", הגדיר זאת קצין ביטחון באחת מהרשויות בעוטף עזה ששוחח עם ynet.
5 צפייה בגלריה
נחל עוז
נחל עוז
השטח שקט, אך הכוננות בשיא. הכניסה לקיבוץ נחל עוז
(צילום: רועי עידן)
5 צפייה בגלריה
   מכולות נגד טילים
   מכולות נגד טילים
מכולות שהוצבו מפני איום הנ"ו
גורמים בצה"ל שהשתתפו אתמול באחד מדיוני הערכת המצב אמרו כי "בזכות חסימות הכבישים נמנעו פיגועי ירי נ"ט וצליפה שתוכננו להתבצע", אך בפועל מה שקורה בשטח מרגיש כמו מלחמת מודיעין שקטה. במערכת הביטחון יודעים כנראה דברים שלא ניתן לומר לאזרחים המבולבלים, שסבלנותם החלה לפקוע. סגירת הכבישים יצרה פקקי ענק בכל כבישי הדרום ושיבשה את שגרת החיים ואת החופש הגדול.
"בלילה לפני שהלכתי לישון סגרתי את חלון הפלדה בממ"ד, אבל בבוקר כבר פתחתי כי עבר עלינו לילה שקט", סיפרה עמית, תושבת שדרות. "הלילה אסגור שוב כי יש כל מיני דיבורים באוויר על ירי. המצב נורא מבלבל, אבל כמובן שעדיף ככה מאשר ירי רקטות, אזעקות ויירוטים".
למרות ההחלטה להמשיך בהגבלות גם היום, ביישובי העוטף מערכות החינוך הבלתי-פורמליות ממשיכות להתקיים כרגיל - אך בקרבת מרחבים מוגנים. על-מנת להקל מעט על התושבים, כביש 232 נפתח הלילה עד 05:30 מצומת סעד ועד כרם שלום, ותושבי הקיבוץ שנמצא במשולש הגבולות עם מצרים ועזה יצאו להפוגה בירושלים למשך סוף השבוע לאחר שבמועצה האזורית אשכול מצאו לכך מימון.
במהלך הלילה התקיימה הערכת מצב נוספת, אולם ככל הנראה לא יהיה שינוי בהנחיות. ייתכן שמערכת הביטחון תאפשר להקל מעט בהסדרי התנועה כדי לאפשר לתושבים לצאת מבתיהם לסידורים חשובים, אך ראשי הרשויות בעוטף העבירו לגורמי הצבא מסרים כי ביישובים כבר מתחיל להיווצר "סיר לחץ" ומוטב לקבל החלטות כבר היום. "זה מצב מורכב שלא נתקלו בו בעבר", אמר אותו קצין הביטחון. "למעשה אנחנו בכוננות שיא ועובדים במתכונת חירום, אבל בפועל שקט ומתוח. זה מצב לא נעים, אבל צריך כאן הרבה מאוד סבלנות".
בתוך כך, המצרים ממשיכים להפעיל לחצים כבדים על הג'יהאד כדי שירסן את תגובתו. ההבנה היא שהארגון השני בגודלו ברצועה לא יוציא לפועל פיגוע גדול ללא אישור חמאס, ולכן ישראל פנתה גם לקטארים כדי לנסות להרגיע את השטח. "אנחנו מקווים שזה הולך לרגיעה, המסרים הישראליים הועברו בצורה מאוד ברורה", אמר ל-ynet פקיד ישראלי בכיר. "אנחנו ממשיכים עם ההתרעה, לפי העדכונים שאנו מקבלים בעזה מבינים את המצב". בשיחה עם נציגי הרשויות המקומיות אמרו בצה"ל כי "בזכות החסימות נמנעו פיגועים".
העיתון הפלסטיני אל-קודס דיווח אמש כי הג'יהאד האיסלאמי הציב בפני המתווכים המצרים כמה תנאים לרגיעה: הראשון הוא איתות למשפחתו של א-סעדי על כך שהוא בריא, הפסקה של הפעילות הצבאית של ישראל בגדה המערבית, והתחייבות "לסיים את סבלו" של העציר חליל עוואודה, איש הארגון, ששובת רעב כבר 145 ימים.
5 צפייה בגלריה
כיפת ברזל בדרום
כיפת ברזל בדרום
מוכנים להסלמה. דריכות גם בסוללות כיפת ברזל
(צילום: AFP)
לפי הדיווח, ישראל לא משיבה לתנאים וככל הנראה מסרבת לחלקם, בעיקר לפעילות הצבאית. העיתון דיווח כי המגעים בין המתווכים לגורמים בארגון הטרור עדיין נמשכים, ובעוד שהג'יהאד הבהיר שהוא לא מעוניין בהסלמה, הוא הדגיש את זכותו "להגיב על פשעי הכיבוש".
בהתאם להערכת המצב בצה"ל, הוחלט אתמול על תגבור מצומצם של כ-100 משרתי מילואים וכן על גיוס נקודתי של מספר רבש"צים בעוטף עזה לסיוע זמני בבידוד המרחב. גיוס המילואים לא בוצע על בסיס צו 9. מדובר בגיוס מילואים שמתרחש בדרך כלל בימי מתיחות בדרום, וכולל בעלי תפקידים כנהגי אמבולנסים צבאיים, פרמדיקים, צלפים וגורמי רפואה.
פורסם לראשונה: 22:04, 03.08.22