הפרלמנט האירופי העביר אתמול (חמישי) החלטות המגנות את אונר"א והרשות הפלסטינית על הפקת ספרי לימוד וחומרי הוראה, תוך ציון שהם הובילו לטבח ולמלחמה. הפרלמנט קבע כי "לחינוך לשנאה יש השלכות ישירות ודרמטיות", בהתייחסו ל"פיגועי הטרור הבזויים שבוצעו על ידי חמאס ב-7 באוקטובר".
3 צפייה בגלריה
הפרלמנט של האיחוד האירופי
הפרלמנט של האיחוד האירופי
"לחינוך לשנאה יש השלכות ישירות ודרמטיות". הפרלמנט האירופי
(צילום: EPA)
ההחלטות שעברו במליאת הפרלמנט דרשו מהאיחוד האירופי להקפיא את המימון לחינוך הפלסטיני עד שספרי הלימוד יהיו "חופשיים מתכנים אנטישמיים והסתה לאלימות", והוסיפו כי הכספים "חייבים להיות מותנים בעמידה מלאה בסטנדרטים של אונסק"ו של שלום וסובלנות". ההחלטות דרשו עוד "להמשיך לבחון היטב כי אין כספים מוקצים, או קשורים במישרין או בעקיפין, לשימוש בחומרים חינוכיים בעייתיים".
אחת מההחלטות שהתקבלו קראה להעביר את המימון מאונר"א ל"שותפים מהימנים יותר כמו ארגון הבריאות העולמי ו-UNICEF", תוך הבעת דאגה מ"דיווחים אמינים" שלפיהם עובדי אונר"א שייכים לחמאס והשתתפו בטבח 7 באוקטובר.
הפרלמנט גם הצביע נגד שלושה ניסיונות להסיר את ההחלטות ולהוסיף ניסוח המשבח את המאמצים של אונר"א ואת הנהלים הקיימים בה, המבטיחים את הניטרליות ואת העצמאות של הסוכנות, תוך ציון שעובדי אונר"א עצמם הם "קורבנות הטרגדיה ההומניטרית המתמשכת".
3 צפייה בגלריה
הסתה בספר לימוד של אונר"א. ארכיון
הסתה בספר לימוד של אונר"א. ארכיון
הסתה בספר לימוד של אונר"א. ארכיון
זו השנה החמישית ברציפות שבה המחוקקים האירופיים הצביעו בעד גינוי מפורש של החינוך פלסטיני וניצול לרעה של כספי האיחוד האירופי כדי ללמד אלימות ואנטישמיות כחלק מההליך התקציבי השנתי של הפרלמנט, שבוחן כיצד הושקעו כספי משלם המיסים בפרויקטים שבוצעו על ידי האיחוד.
בצעד חסר תקדים, ההחלטות שאימץ הפרלמנט הגיעו ממפלגת המרכז-שמאל הליברלית Renew Europe ולא ממפלגות הימין, דבר שסייע לגייס תמיכה להחלטות מכל הקשת הפוליטית.
מחקרים והמלצות למדיניות של מכון המחקר הבינלאומי IMPACT-se שהוצגו בפרלמנט על תכני הלימוד של אונר"א והרשות הפלסטינית, שפורסמו אחרי 7 באוקטובר ובשנים האחרונות, היוו בסיס להחלטה. המחקרים הראו הוכחות מתוך בתי הספר בעזה ללימוד הסתה לאורך שנים, בניגוד לטענות של אונר"א והרשות הפלסטינים. כמו כן, המחקרים הציגו יותר מ-100 מבוגרי אונר"א שהצטרפו לזרוע הצבאית של החמאס ורצחו ישראלים.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג חשף בוועידת הביטחון במינכן את ספר קת היהודים שחובר על ידי מייסד חמאס
נשיא המדינה יצחק הרצוג חשף בוועידת הביטחון במינכן את ספר קת היהודים שחובר על ידי מייסד חמאס
"קץ היהודים". הרצוג חשף בוועידת מינכן בחודש פברואר את ה"תורה" של חמאס
(צילום: חיים צח / לע"מ)
שליחת מזכ"ל האו"ם קתרין קולונה, העומדת בראש ועדת האו"ם לבדיקת פעילותה של אונר"א, אף פנתה בחודש שעבר למכון IMPACT-se לקבלת חומרים החושפים את ההסתה במערכת החינוך של הסוכנות וראיינה את מנכ"ל וסמנכ"ל המכון. ממצאי הוועדה צפויים להתפרסם ב-20 באפריל.
חבר הפרלמנט הגרמני וסגן יו"ר ועדת התקציב ניקלס הרבסט אמר כי "היום הפרלמנט האירופי גינה את התכנים הבעייתיים ומעוררי השנאה המעודדים אלימות, הפצת אנטישמיות והסתה לשנאה בספרי הלימוד הפלסטיניים. הפרלמנט האירופי הבין את הקשר בין התקפות הטרור הנתעבות שביצע חמאס לחינוך שקיבלו פעיליו. אנו דורשים מהנציבות לבחון מקרוב כי לא מוקצים כספים לאונר"א לשימוש בחומרי שנאה שכאלה".
מנכ"ל מכון IMPACT-se מרכוס שף ציין כי "בהחלטה חוצה מפלגות קישר הפרלמנט האירופי באופן טרגי ובלתי נמנע בין הזוועות של 7 באוקטובר לבין האינדוקטרינציה השיטתית שקיימת זמן רב מדי בבתי ספר פלסטיניים, שרובם בעזה מופעלים על ידי אונר"א. במשך שנים הזהרנו שספרי הלימוד הנלמדים על ידי ילדים פלסטינים יוצרים את התנאים לברבריות שכולנו עדים לה. הפרלמנט של האיחוד האירופי אומר עכשיו 'מספיק'. אנחנו צריכים תוכנית לימוד פלסטינית חדשה".
סמנכ"ל המכון אריק אגסי הוסיף: "גם אם אחרון מחבלי חמאס יחוסל, אם המדינות התורמות שנים ארוכות לכתיבת תכני הלימוד הפלסטיניים לא יעמדו על כך שעזה תשוקם על בסיס הוצאת השנאה והאלימות מספרי הלימוד, זה יהיה עניין של זמן עד שנקבל 'חמאס 2'. מחקרים של המכון על תכני הלימוד של מדינות האזור מראים שמנהיגים הבינו את הכח שיש לספרי לימוד להיות חסם לקיצוניות, והורו להוציא באופן סיסטמטי תכנים ג'יהדיסטיים ואנטישמיים. אפשר ללמד על הסכסוך מבלי להסית לרצח".