שר הבריאות ניצן הורוביץ דיבר היום (שישי) עם עיתונאים גרמנים במסגרת בביקורו בברלין, והתייחס בין היתר לבנייה בהתנחלויות - שרק אתמול גרמניה ומדינות אירופיות נוספות גינו אותה. "אני והמפלגה שלי לא שמחים מההחלטה הזו", אמר הורוביץ בתשובה לשאלה של עיתונאי, והדגיש: "זה קשה לשותפים שלנו באגף הימני של הממשלה, אבל החלטנו - וזו מדיניות הממשלה - להשאיר את הסטטוס קוו בשטח, ללא התנחלויות חדשות, ללא מאחזים חדשים וללא החלטות גדולות חדשות שישנו את המצב בשטח".
הורוביץ, שלאורך רוב מסיבת העיתונאים דיבר על ההתגברות על הגל הרביעי של הקורונה בישראל, הוסיף כי הוא מקווה שהסטטוס קוו "יישמר ויימשך, כי זה הבסיס לממשלה הזאת". לדבריו, "אני מקווה שהביקורת שלנו נשמעה, אני יודע שהיא נשמעה. זו לא רק הביקורת שלי, אנחנו מייצגים מחנה פוליטי שלם ואני מניח שאולי זה יהיה הסוף של זה".
לדברי הורוביץ, "הבהרנו את עמדתנו בבירור בנוגע להתנחלויות לראש הממשלה ולחברי הקבינט. אמרנו שזה צעד שלא יתרום למצב ושאנחנו מצפים מהממשלה לא לעשות את זה שוב ולהימנע מצעדים חד-צדדיים כאלה, כולל התנחלויות ועוד. אנחנו (במרצ, א"י) בעד תהליך השלום ומשא ומתן עם הרשות הפלסטינית".

במהלך נאומו, לפני השאלות, אמר הורוביץ כי "יש לנו חילוקי דעות בימין ובשמאל בממשלה באשר לסכסוך הישראלי-פלסטיני. המפלגה שלי והמחנה שלי תומכים בפתרון שתי המדינות. זה הפתרון היחידי לקונפליקט, שתי מדינות שיחיו זו לצד זו בשלום. עם זאת, אנחנו עושים כל מה שאפשר כדי לא לגרוע את המצב בשטח. אנחנו עושים הכל כדי להשאיר את הפתרון של שתי המדינות חי".
אתמול התייחס גם השר עיסאווי פריג' באולפן ynet לבנייה בהתנחלויות, ואמר כי "אנחנו נתנגד לבנייה בשטחים. זה לא יפיל, אין דבר שנקרא 'קו אדום', יש תהליך. למרצ אג'נדה פוליטית הכי ברורה, היא מפלגה של זכויות אזרח". לדברי פריג', "כל ההצהרות שאנחנו שומעים הם ברמה של הצהרות. אבל מרצ לא יכולה לתת יד לכל מהלך שיהיה חסם או יבטל את הסיכוי של פתרון שתי המדינות".
"באחת השיחות שלי עם אלקין אמרתי לו, 'בשביל מה כל הרעשים האלו? אנחנו יודעים מה קורה'", הוסיף פריג'. "הוא אמר לי 'אז למה אתה מבקר את אבו מאזן ועושה רעש?', תבין את זה לבד ידידי. כל אחד יש לו את הבייס שלו".
כשנשאל אם לא ייבנו יחידות הדיור, השיב: "שייבנו, נלך לשם, נראה כמה יחידות ייבנו. תסתכלו על הדברים הטובים – תקציב, המשק דוהר, הקורונה טופלה. מתי אי פעם ממשלה אימצה תוכנית לבלימת הפשיעה בחברה הערבית? אני רואה דברים חיוביים".
למרות דבריו של הורוביץ, שמצטרפים לדברים שאמרו חברי מרצ והעבודה לאורך השבוע, אישורי הבנייה שקודמו הן משמעותיות ורחבות יותר ממה שאושר לקדם בחודש אוגוסט האחרון. לצד שיווקן של 1,300 דירות שעליהם הצהיר שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, מדובר על יותר מ-3,000 יחידות דיור נוספות - מתוכן יותר מ-1,000 קיבלו את האישור הסופי. מדובר בשכונות שלמות כמו ביישובים עלי (628) ובהר ברכה (286).
בנוסף, על הפרק שתי סוגיות משמעותיות שבהן תצטרך הממשלה להכריע לאחר התקציב. האחת, ההחלטה על מאחז אביתר והדיון במועצת התכנון של עיריית ירושלים בנוגע לתוכנית הענק של 9,000 יחידות דיור בעטרות, שנקבעה לחודש דצמבר הקרוב. השאלה העיקרית היא האם יקום היישוב ותקודם תכנית עטרות, או שמא שתיהן יסוכלו.