2 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לכנסת
ההפגנה מחוץ לכנסת
הפגנת נכי צה"ל, לפני שנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפני כשנה המדינה הזדעזעה כשאיציק סעידיאן הצית את עצמו במחאה על היחס והזלזול שלו זוכים נכי צה"ל הסובלים מפוסט טראומה. אחרי הפגנות ומחאות של נכי צה"ל נוספים שזעקו מדם ליבם, גובשה רפורמת "נפש אחת" של אגף השיקום במשרד הביטחון ובשיתוף ארגון נכי צה"ל, שהייתה לבשורה של ממש ונועדה להטיב ולהרחיב את הטיפול בנכי צה"ל.
אלא שהערב (ראשון) שלח יו"ר ארגון נכי צה"ל, עו"ד עידן קליימן, מכתב חריף לחברי ועדת החוץ והביטחון, לקראת כינוס הוועדה מחר בבוקר בנושא יישום רפורמת "נפש אחת". במכתבו טען כי רוב רובה של הרפורמה לא יושמה עד היום.
"למרבה הצער, למרות שיתוף פעולה רציף עם לשכת שר הביטחון, מנכ"ל משרד הביטחון וסמנכ"ל וראש אגף תכנון במשרד הביטחון, סמנכלי"ת וראש אגף השיקום, הרפורמה נתקלת בקשיים בירוקרטיים - רוח הרפורמה והדחיפות ביישומה, אינם באים לידי מיצוי בשטח", כתב קליימן. "במסגרת הליכי היישום של הרפורמה, מומשו תהליכים תקציביים מעטים, תוך הפרה ישירה של לוחות הזמנים הקבועים. עובדה זו לבדה מעידה על הפער האדיר בין ההתחייבות של המדינה".
2 צפייה בגלריה
ההפגנה מחוץ לכנסת
ההפגנה מחוץ לכנסת
הפגנת נכי צה"ל, לפני שנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
קליימן הציג כמה דוגמאות לתהליכים שתקועים ובהם ועדת דיור ורכב שהייתה אמורה לסייע לנכים קשים בדיור ורכבים מותאמים, כמו גם מחסור ברופאים, כוח אדם וסיוע משפטי. לדבריו, "שנה לגיבושה של רפורמת נפש אחת, והחלטת הממשלה על יישומה והנה נכות ונכי צה"ל ניצבים שוב בפני סחבת בירוקרטית המאיימת על יישום הרפורמה.
"אני קורא למקבלי ההחלטות, אשר התחייבו כולם ליישומה המלא של הרפורמה, לעמוד בהבטחתם ולהשלים במיידית את התהליך שנועד לדאוג לשלומם ורווחתם של נכי צה"ל", הוא הוסיף. "ארגון נכי צה"ל יעמוד על יישום הרפורמה במלואה מתוך המחויבות שלנו לבריאותם, שלומם ורווחתם של אלו אשר נתנו מגופם ומנפשם לשמירה על המדינה".
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "רפורמת נפש אחת, שאותה מקדם אגף השיקום במשרד הביטחון, כוללת עשרות מהלכים המשפרים את השירות לנכי צה"ל וכן סל רחב של טיפולים ומענים לנכים בכלל ולאלו המתמודדים עם פוסט טראומה בפרט, בהם: ביטול מבחן ההכנסות המעניק רשת ביטחון כלכלית ומקדם יציאה לתעסוקה שמהווה חלק מרכזי בהליך השיקום, ייעול תהליך ההכרה והקמת מערך 'בידיים טובות' המעניק סיוע וליווי בהגשת הבקשה להכרה והכנה לוועדות הרפואיות ללא עלות, הוצאת הוועדות הרפואיות הראשונות לבתי חולים שיקומיים, טיפולים נפשיים למתמודדים עם פוסט טראומה ובני משפחותיהם, סל טיפולים אלטרנטיביים, חונכות לילדים, מגוון קבוצות טיפול ותמיכה, מוקד טלפוני לתמיכה נפשית וסיוע הזמין 24/7".
עוד נמסר כי "טיפול ושירות טובים יותר לנכי צה"ל הם יעד מרכזי של משרד הביטחון ובכוונתנו להמשיך ולפעול להמשך קידומם, תוך מתן מענים מגוונים ומותאמים לצרכים השונים של נכי ונכות צה"ל".