12 צפייה בגלריה
המחבל מצומת תפוח מונתסר שלבי פלסטיני בן 47 מהכפר תורמוס עיא
המחבל מצומת תפוח מונתסר שלבי פלסטיני בן 47 מהכפר תורמוס עיא
מונתסר שלבי. כוחות פשטו על ביתו
המחבל שביצע את הפיגוע בצומת תפוח הוא מונתסר שלבי, פלסטיני בן 47 מהכפר תורמוס עיא. המצוד אחריו נמשך גם בשעות אלה, אחרי מעצרו וחקירתו בשב"כ של בנו אחמד. במהלך הלילה (בין שלישי לרביעי) נעצרה גם אשתו, סנאא שלבי, וקרוב משפחה נוסף. שלבי ירה ביום ראשון האחרון לעבר שלושה תלמידי ישיבה, ופצע אחד מהם באורח אנוש ושני באורח קשה. המכונית שבה השתמש לפי החשד הועלתה באש לאחר שננטשה בכפר פלסטיני.

אתמול בשעות הבוקר המוקדמות פשטו כוחות הביטחון על ביתו של שלבי, שם עצרו את בנו, אחמד שלבי בן ה-17. אום איאד שלבי, אם המשפחה, סיפרה כי הכוחות הקיפו את הבית טרם כניסתם אליו: "הם הגיעו בשעה מאוחרת בלילה. היינו חצי ישנים. קמתי ופתחתי להם את הדלת והם הכניסו אותנו לחדר אחד ושמו לידנו כלב". היא ציינה כי הכוחות המשיכו בחיפוש בבית שבמהלכו רוקנו רהיטים וארונות. "הם אמרו שהם מחפשים את בעלי וטענו שהוא ביצע פיגוע".

12 צפייה בגלריה
רגע המעצר של אחמד שלבי
רגע המעצר של אחמד שלבי
מעצרו של אחמד שלבי, בנו של המחבל. האם: "החיילים הביאו איתם כלב"
12 צפייה בגלריה
גוחות צה"ל בעקרבה
גוחות צה"ל בעקרבה
כוחות הביטחון בכפר עקרבא. הבן של המחבל נעצר
(צילום: EPA)
שלושת הפצועים בפיגוע שהתרחש ביום ראשון הם תלמידי הישיבה הגבוהה באיתמר, שלושתם בני 19. שניים מהם עדיין מאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ בבית החולים בלינסון - יהודה גואטה מירושלים במצב אנוש ובניה פרץ מבית שאן במצב קשה.
עמיחי חלא מצפת, שנפצע קל בפיגוע, שוחרר במצב קל. "אם הייתי עומד מילימטר ימינה או שמאלה, מצבי היה אחרת", סיפר חלא ל-ynet. "אני יודע שנעשה לי נס, אבל אנחנו חייבים כעת להתפלל על החברים שלי. אתה חי בשגרת היום-יום ואתה לא מבין באיזה מקום אתה נמצא ומה עלול להתרחש ברגע".
המצוד אחר המחבל מתמקד כרגע בציר המודיעיני בהובלת שב"כ, ובאיסוף חומר ממצלמות ומאמצעים אחרים הנמצאים בצומת תפוח הנחשב למוקד מרכזי באזור. אתמול ביקר שר הביטחון בני גנץ באוגדת איו"ש, וקיים הערכת מצב שעסקה בהתפתחויות האחרונות בגזרה ובמצוד אחר המחבל. "הנחיתי להמשיך בדריכות הגבוהה בגזרה על רקע האירועים האחרונים והתקופה האחרונה", מסר. "במהלך היממה האחרונה כוחות הביטחון, צה"ל והשב"כ שמו את ידיהם על שורה של חשודים במעורבות בפיגוע הקשה ואנחנו נגיע למחבלים ונבוא איתם חשבון".


גנץ הוסיף: "כוחות הביטחון ערוכים לכל תרחיש וימשיכו לפעול בכל הזירות ובכל אמצעי שיידרש על מנת לשמור את ביטחון אזרחי ישראל. לצד הפעילות הזו אנחנו נמשיך לעשות כל שניתן בשביל לסייע לאזרחים הפלסטינים בקידום הכלכלה והבריאות מתוך אינטרס משותף, ואני מציע שאף ארגון לא ינסה לפגוע במאמצים האלו. מי שיעשה את זה יפגוש את עוצמתו של צה"ל".
לפי עדי ראייה בזירת הפיגוע, הרכב שבו נסע לפי החשד שלבי הגיע לצומת תפוח מכיוון דרום לצפון, עצר ליד הטרמפיאדה ונורתה ממנו אש. בזמן הירי נכחו במקום שישה צעירים, ושלושה מהם כאמור נפגעו. עוד אמרו עדי הראייה כי רכב המחבל עשה פרסה ונמלט לכיוון רמאללה. לוחמי גבעתי שהיו במקום הספיקו להשיב אש אך לא מנעו את ההימלטות.
בעקבות הפיגוע, ומחשש להסלמה באזור, החליט צה"ל לתגבר את הכוחות ביהודה ושומרון. היקף התגבור שהגיע לאזור הוא גדוד וחצי, בתוספת צוותים ופלוגות מיחידת אגוז של חטיבת הקומנדו ומחטיבת גולני. הם יישארו בגזרות רמאללה ושכם לפחות עד להרגעת השטח ומציאת המפגע.
12 צפייה בגלריה
הרכב החשוד שהוצת
הרכב החשוד שהוצת
רכב המחבל שהוצת בעקרבא
(צילום: EPA)
12 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בצומת תפוח
זירת הפיגוע בצומת תפוח
צה"ל תגבר כוחות. חיילים בזירת הפיגוע בשומרון
(צילום: יואב דודקביץ')
12 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בצומת תפוח
זירת הפיגוע בצומת תפוח
(צילום: יואב דודקביץ')
12 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בצומת תפוח
זירת הפיגוע בצומת תפוח
דם בטרמפיאדה בצומת תפוח, ביום ראשון. חשש מעוד פיגועים
(צילום: נדב גולדשטיין, TPS)
במערכת הביטחון הביעו חשש משרשרת פיגועים בעקבות החלטת הנשיא הפלסטיני אבו מאזן לדחות את הבחירות לפרלמנט הפלסטיני ואיומי חמאס בעקבות המהלך. החשש כעת גובר גם בשל התקרבותו של יום ירושלים שיצוין בשבוע הבא, בחפיפה עם חודש הרמדאן. ביום שישי האחרון הזהיר מנהיג חמאס איסמעיל הנייה מפני עלייה המונית של ישראלים להר הבית באותו יום: "אני אומר לישראל – תפסיקו לשחק באש, לא נקבל זאת".
הפיגוע בתחילת השבוע הגיע כמה שעות לאחר שסוכל ניסיון פיגוע בצומת גוש עציון: פלסטינית שלפי החשד אחזה בסכין וניסתה לדקור חייל, נורתה ברגלה. מותה נקבע בהמשך בבית החולים. גם ביום שישי, שעות אחרי הכרזת אבו מאזן על דחיית הבחירות לפרלמנט הפלסטיני, סוכל ניסיון פיגוע דקירה סמוך לאותו מקום.
רענן בן צור השתתף בהכנת הידיעה
פורסם לראשונה: 22:44, 04.05.21