סערת התקנת המצלמה הנסתרת בתא הנכים בשירותי הנשים במכללה האקדמית יפו: לידי ynet הגיעו תמונות נוספות מהמוסד האקדמי, שבהן נראה כבל המצלמה שהותקנה בסתר - ומגיע עד חדר אב הבית הסמוך.
2 צפייה בגלריה
המשרד של אב הבית
המשרד של אב הבית
הכבל בחדר אב הבית, ותמונה נוספת מתא השירותים
2 צפייה בגלריה
תיעוד של מצלמות האבטחה שהתגלו
תיעוד של מצלמות האבטחה שהתגלו
המצלמה בחדר השירותים
בית המשפט השלום בתל אביב האריך הבוקר (חמישי) בארבעה ימים את מעצרו של אב הבית, חאלד דמראני בן ה-60. את המצלמה איתרה אחת הסטודנטיות במכללה, ואחרי הפרסום אתמול ב-ynet הביעו נשים רבות חשש מפני אפשרות שקיימות מצלמות בתאי שירותים נוספים - ודרשו מהמכללה לערוך בדיקה. בשעות הערב אתמול פרסמה המכללה כי בדיקה כזו נערכה, ונשלל חשד למצלמות נוספות - והיום השלימה גם המשטרה את בדיקתה.
לפי המשטרה, בתום בדיקה מקיפה עולה כי לא הותקנו מצלמות נוספות בתאי השירותים, וחוקרי תחנת יפו גם לא איתרו חומרים ויזואליים שהוקלטו מהתא. במשטרה לא שוללים את האפשרות שסרטונים כאלה קיימים - ובשלב זה נבדקים חומרי המדיה שנלקחו מביתו של אב הבית שנעצר.
במשטרה בינתיים נערכים לפנייה של סטודנטיות שיבקשו לבדוק אם קיים תיעוד שלהן מתא השירותים, וגורם המעורה בפרטים הסביר כי "זה חשש לגיטימי. אנחנו פועלים כרגע כדי לשלול או לאשש את החשדות".
לפי שעה, אב הבית מכחיש כי הוא קשור להתקנת המצלמה, וטוען כי לא תיעד דבר שהתרחש בתא השירותים. בבית המשפט אמר נציג המשטרה, רנ"ג משה פויסטרו, כי אמנם לחשוד אין עבר פלילי אבל מדובר בעבירות חמורות. "אנו רק בראשית החקירה", אמר. "על-פי החשד, החשוד הזה שהוא חלק מכמה אבות בית במכללה ביפו, התקין מצלמה שהותקנה מהמשרד שלו לשירותי נשים שצמודים למשרד שלו, וזאת במטרה לפגוע בפרטיותן וכל העבירות הנלוות. אציין שהחשוד בחקירה נלחץ מהחקירה, כעס במהלך החקירה, יש לנו הרבה פעולות לבצע".
פרקליטו של החשוד, עו״ד רותם סרי, טען כי לא קיים חשד סביר בעניינו של החשוד. "סיפור המקרה הוא שהגיעה אליו סטודנטית מבוהלת ומסבירה לו את הסיטואציה, ולכן כל מגע שלו עם האינסטרומנט שהיה שם, ברור שזו תולדה ישירה של אותה סטודנטית שהגיעה וביקשה ממנו עזרה. אני מבין שמדובר בשירותים שיש להם קיר משותף עם המשרד שלו, אבל חברי בהגינות גם הסביר שאם אדם מהיישוב נכנס לתוך המשרד, הוא לא יכול להבחין שמותקנת שם מצלמה", אמר סרי - והוסיף: "כאשר מישהי באה ומבקשת ממנו עזרה וקוראת לו לתוך השירותים והוא מסתכל ובודק, הוא אב בית שם שמכיר את מבנה הדברים, אז קשה לי להבין האם באמת יש חשד סביר".
החשוד עצמו אמר: "כשניגשה הילדה, לא הייתה מצלמה בשירותים. אני הייתי מחוץ לבניין. כשבאתי אליה לראות, איך אני יכול לשלוף אם אני מחוץ לבניין? זה כבל ארוך".
ש', סטודנטית שנה ג׳ למדעי המחשב, סיפרה: "קיבלתי מייל מהמכללה על אירוע חריג שהיה, לחוג שלי זה הגיע יותר מאוחר. גיליתי שפתחו קבוצת וואטסאפ של בנות המכללה שבה דיברו ושיתפו על מה הן יודעות ועל התחושות. ניסינו להבין איך אנחנו חוזרות למכללה ביום שאחרי. אני לא הגעתי היום ועוד הרבה חברות שלי, זה חשש אמיתי".
לדבריה, הסטודנטיות במכללה ניסו להבין אם יש פרטים נוספים ואלו בדקו את כל תאי השירותים במוסד האקדמי. "אנחנו לא יודעות מה היה עם המצלמות האלה, הוא הקליט? המצלמה הייתה מכוונת בדיוק לאיבר המין. זה היה בתא הנכים, זה קרוב לכל החוגים וכולם עושים שם מבחנים. הכי נוח להחליף בגדים בתא נכים, הוא גדול ויש שם כיור. אין לנו שום מידע אם הצילומים האלה יוצאים או לא ומי צולמה. יש תמונה שלי ברשת עכשיו שמסתובבת?", תהתה.
היא ציינה כי יש סטודנטיות שמפחדות כעת להיכנס לתאי השירותים במכללה. "יש גם מנקים גברים שזה גם תורם לתחושת אי הנוחות. ידעתי שאם אגיע היום ללימודים לא אצליח להתאפק כל היום ולא ללכת לשירותים אז העדפתי שלא לבוא. אנחנו מרגישות אבודות, יש לי חברה שזה עשה לה טריגר. כולנו מרגישות מחוללות".
ש' הוסיפה: "המכללה הוציאה הודעה רשמית בסביבות 18:00, הם הסבירו על המקרה ואמרו שזה בטיפול המשטרה. בלילה יצאה הודעה שקציני משטרה עשו בדיקה בכל התאים. היום כמה בנות פנו למכללה והסבירו שאנחנו מרגישות לא בטוחות אז הם הוציאו מייל נוסף שהם מבינים את הדאגות שלנו, העמידו עבורנו טיפול פסיכולוגי ראשוני ונתנו לנו אנשי קשר שיסייעו לנו במהלך החג.
"זה קשה כי אנחנו תקועים באמצע, מרגיש שהמכללה כן משתדלת אבל היינו רוצים יותר. אמרו שאחרי החג יעשו מעגלי שיח אבל יש גם תחושה שאחרי החג ינסו להתנהג כאילו הכול כרגיל. יש ימים שאני נמצאת במכללה הרבה שעות, אני מחליפה חולצה בשירותים, זה לא נעים להרגיש שבן אדם יושב וצופה בך בלי שיודעים".
בהודעה לסטודנטים אתמול כתבה המכללה: "סביבת לימודים ועבודה בטוחה ומוגנת עומדת בראש סדר העדיפויות של המכללה. היום התקבלה תלונה מסטודנטית על הימצאות מצלמה בשירותי הנכים בבניין 3, בקומת קרקע. אנו מעוניינים לעדכנכם כי המכללה רואה את המקרה בחומרה רבה. מרגע שהמקרה הובא לידיעת הנהלת המכללה, היא פעלה באופן מיידי, הן בעדכון קצין הביטחון של המכללה והממונה על מניעת הטרדות מיניות - וכן בהגשת תלונה למשטרה. אנו משתפים פעולה באופן מלא עם חוקרי המשטרה. לאחר מיצוי הבירור, תפעל המכללה בהתאם לתוצאותיו ובמלוא הרצינות".