המלכה נור, רעייתו של מלך ירדן המנוח חוסיין, הגיבה בצהריים (יום א') לראשונה על הדיווחים שלפיהם משטרו של המלך עבדאללה השני חשף וסיכל תוכנית לבצע הפיכה בממלכה, ואמרה כי היא "מתפללת שהאמת והצדק ינצחו, עבור כל הקורבנות החפים מפשע של ההכפשה הזדונית הזאת". בהודעה בטוויטר כתבה: "שאלוהים יברך אותם ויגן עליהם". המלכה פרסמה את הדברים שעות אחרי שבנה, יורש העצר לשעבר הנסיך חמזה, הודיע כי הוא עצמו הושם במעצר בית במסגרת מבצע המעצרים שביצעו כוחות הביטחון.

6 צפייה בגלריה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר ב חתונה עם רעייתו ועם המלך עבדאללה המלכה רניה אמו המלכה נור
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר ב חתונה עם רעייתו ועם המלך עבדאללה המלכה רניה אמו המלכה נור
המלכה נור (מימין) בחתונת הנסיך חמזה ורעייתו, עם המלך עבדאללה ואשתו ראניה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
המלך עבדאללה ירדן הנסיך חמזה
המלך עבדאללה ויורש העצר לשעבר שהושם במעצר בית. הנסיך: "לא אני אחראי לשחיתות"
(צילום: רויטרס)
הנסיך חמזה הוא אחיו למחצה של המלך המכהן עבדאללה: אביהם של השניים הוא המלך המנוח חוסיין, אבל הם נולדו כל אחד לאם אחרת. אחרי מות המלך חוסיין ב-1999 ועליית בנו עבדאללה לשלטון כיהן הנסיך חמזה כיורש העצר, כלומר כראשון בתור לרשת את הכתר, אבל ב-2004 הדיח אותו עבדאללה מהתפקיד ומינה במקומו את בנו-שלו, הנסיך חוסיין בן עבדאללה. מאז ועד היום הנסיך חוסיין הוא יורש העצר, וכעת מכשירים אותו השלטונות לקראת קבלת הכתר בעתיד.
העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח אמש כי כוחות הביטחון של ירדן עצרו שורה של בכירים בעבר ובהווה, ובהם הנסיך חמזה, בחשד שביצעו פעולות שנועדו "לערער את היציבות במדינה". ב"פוסט" דווח כי הנסיך חמזה נעצר בגין מזימה להדיח מהשלטון את המלך עבדאללה. בהמשך הכחישה ירדן כי הנסיך נעצר, אבל סוכנות הידיעות רויטרס חיזקה את הדיווחים שלפיהם הוא נחקר, ומעט לפני חצות פרסמה רשת BBC סרטון שצילם הנסיך מתוך ביתו, ובו הוא מכריז בעצמו כי הוא נתון במעצר בית. בסרטון הכחיש הנסיך חמזה כי היה חלק ממזימה כלשהי, ואמר כי הרשויות הורו לו שלא לצאת ולא לקיים קשרים עם אנשים אחרים – וניתקו את אמצעי התקשורת שלו, בין השאר החיבור לאינטרנט.
6 צפייה בגלריה
המלכה נור ירדן בשנת 2010
המלכה נור ירדן בשנת 2010
המלכה נור ב-2010. "שאלוהים יגן עליהם"
(צילום: רויטרס)
אף שירדן הרשמית טרם הכריזה כי סיכלה תוכנית להפיכה, היא מאותתת כי דבר-מה חמור התחולל בה. בהודעה שפרסם אמש הצבא הירדני נמסר כי הנסיך חמזה אמנם לא נעצר ולא הושם במעצר בית, אבל כן קיבל הוראה ממפקד הצבא "לחדול מפעולות העלולות לערער את יציבות הממלכה". לפי דיווחים, במהלך מבצע המעצרים אתמול ניכרה תנועה ערה של רכבי ביטחון בבירה עמאן, וכבישים המובילים לביתו של הנסיך חמזה נחסמו.

הנסיך: "עצרו את מקורביי, המאבטחים נלקחו"

בסרטון של יורש העצר לשעבר חמזה שפורסם אמש מעט לפני חצות ב-BBC הוא אומר: "מפקד הכוחות המזוינים של ירדן ביקר אותי הבוקר ויידע אותי כי אסור לי לצאת, ליצור קשר עם אנשים או להיפגש איתם כי בפגישות שנכחתי בהן – או בהתכתבויות ברשתות החברתיות בנוגע לביקורים שעשיתי – הייתה ביקורת על הממשלה או על המלך". בביקורת מרומזת אך ברורה על המלך עבדאללה הוא אומר בו: "אינני האדם שאחראי להתמוטטות הממשל, לשחיתות ולחוסר היכולת שנפוצים במוסדות הממשל שלנו ב-15 עד 20 השנים האחרונות ושהולכים ומחמירים... ואני לא האחראי לחוסר האמון של העם במוסדות שלו. זה הגיע לנקודה שבה איש אינו יכול לדבר או להביע עמדה על שום דבר בלי שיטרידו אותו, יעצרו אותו או יאיימו עליו".
6 צפייה בגלריה
ירדן שער העיתון עיתון אל ע'אד יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
ירדן שער העיתון עיתון אל ע'אד יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
המלך עבדאללה ושער העיתון הירדני "אל-ראד" היום: "העולם מזדהה איתנו"
(צילום: gettyimages)
6 צפייה בגלריה
יורש העצר הנוכחי, הנסיך חוסיין בן עבדאללה בן ה-26, נואם באו"ם
יורש העצר הנוכחי, הנסיך חוסיין בן עבדאללה בן ה-26, נואם באו"ם
יורש העצר הנוכחי, הנסיך חוסיין בן עבדאללה בן ה-26, נואם באו"ם
(צילום: AFP)
בסרטון אומר עוד הנסיך חמזה: "למרבה הצער, המדינה הזו הפכה מהמדינה שהייתה לחוד החנית של האזור בכל הנוגע לחינוך ולשירותי הבריאות, לכבוד האדם ולחירויות, למדינה שבה אפילו מתיחת ביקורת על היבט קטן של המדיניות מובילה למעצר ולהתעללות מצד שירותי הביטחון. רווחתם של בני העם נדחקה לעדיפות שנייה על-ידי מערכת שלטון שהחליטה שהאינטרסים האישיים והכלכליים שלה והשחיתות חשובים יותר מחייהם, כבודם ועתידם של יותר מ-10 מיליון בני אדם שחיים כאן". בסרטון הדגיש יורש העצר לשעבר כי הוא מכחיש שהוא חלק מקונספירציה כלשהי או תוכנית שנרקמה בסיוע ארגון זר, "כפי שנטען כאן תמיד נגד כל מי שמשמיע ביקורת".
הנסיך חמזה ציין בסרטון כי הוא מעביר את ההקלטה בעזרת חיבור לאינטרנט לווייני, אמצעי התקשורת האחרון שנותר לו, וכי החברה שמספקת לו את השירות הודיעה לו כי קיבלה הוראה להפסיקו – ולכן ייתכן שזהו הסרטון האחרון ממנו. עוד סיפר שכמה ממקורביו נעצרו, ושצוות המאבטחים שלו נלקח ממנו.
היום לפני הצהריים התייחס יו"ר הפרלמנט של ירדן לראשונה לאירועים, וטען: "ירדן מנעה אתמול בנחישות ניסיון לערער את ביטחונה ויציבותה. כדי להתגבר על האתגרים העומדים בפנינו, עלינו להתאחד סביב ההנהגה שלנו. נאמנותנו למלך עבדאללה השני מלאה". יו"ר הסנאט הירדני הבטיח: "ירדן תישאר ארץ של ביטחון ויציבות. אנחנו מדגישים כי אנו עומדים מאחורי המלך עבדאללה השני, במטרה לשמור על ביטחונה ויציבותה של המולדת. ירדן היא קו אדום, והמלך הוא קו אדום. אנו קוראים לעם הירדני להתעלם מהשמועות והשקרים, שרק יפגעו בעצמאותנו".
6 צפייה בגלריה
ירדן המלכה נור עם בנה הנסיך חמזה ב 1999
ירדן המלכה נור עם בנה הנסיך חמזה ב 1999
הנסיך חמזה ואמו נור ב-1999. הודח מתפקיד יורש העצר
(צילום: AFP)
הבוקר תפסו אירועי האתמול את הכותרות הראשיות בעיתונים הירדניים. "סוכל ניסיון לפגוע בביטחונה של ירדן", קובעת היום הכותרת הראשית של העיתון "א-דוסתור", ומתחתיה מובאת רשימה של מדינות שמיהרו אמש להביע תמיכה בירדן, והראשונות שבהן הן מדינות המפרץ סעודיה, איחוד האמירויות וכוויית. "העולם מזדהה עם הצעדים שנקטה ירדן לשמירה על ביטחונה", מדווח העיתון הממלכתי "אל-ראד" בראש עמוד השער שלו, בצירוף תמונה של דגל ירדן מתנוסס מעל הבירה עמאן.
בראש עמוד השער של העיתון "א-ראי" מתנוססת הכותרת "צבא ירדן: איש אינו מעל החוק" – ציטוט מתוך הודעת הצבא הירדני אתמול על האירועים. גם ב"א-ראי" מציינים שמות של מדינות שהביעו תמיכה בבית המלוכה הירדני בעקבות הדיווחים על סיכול מזימת ההפיכה, ובעיתון עדיין טוענים כי הנסיך חמזה אינו מוחזק במעצר כלשהו.