5 צפייה בגלריה
מלך ירדן עבדאללה ובני גנץ
מלך ירדן עבדאללה ובני גנץ
"צריכים לעשות הכול כדי לסייע לירדנים". מלך ירדן וגנץ
(צילום: AFP, אבי מועלם )
שר הביטחון בני גנץ התייחס הבוקר (יום ראשון) בשיחה עם כתבים צבאיים לדיווחים על תוכנית להפיכה שסוכלה בירדן, ואמר כי "מדובר בעניין ירדני פנימי". לדבריו, "ירדן היא מדינת שלום, שכנה שלנו ובעלת חשיבות אסטרטגית, שמהווה את העומק האסטרטגי שלנו. אנחנו צריכים לשמר הברית הזו כאינטרס ביטחוני, מדיני וכלכלי". זו ההתייחסות הראשונה של בכיר ביטחוני ישראלי למצב בירדן.
גנץ הזכיר בדבריו את הרקע לאירוע בירדן - המשבר הכלכלי והבריאותי בשל מגפת הקורונה, שפגע קשות בממלכה שחולקת את הגבול הארוך ביותר עם ישראל. בדבריו רמז לביקורת על ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו צריכים לעשות הכול כדי לסייע לירדנים בנושא הבריאותי-כלכלי, כולל בנושא הקורונה, ואני מקווה שבלשכת ראש הממשלה ובמועצה לביטחון לאומי יאותו להגיש להם כל סיוע".

5 צפייה בגלריה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
ירדן נסיך חמזה יורש העצר לשעבר לכאורה נעצר דיווח על תוכנית הפיכה
"אני לא האחראי לחוסר האמון של העם במוסדות שלו". הנסיך חמזה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
ירדן שער העיתון עיתון אל ע'אד יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
ירדן שער העיתון עיתון אל ע'אד יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
"העולם מזדהה עם ירדן". הכותרת ודגל הממלכה, הבוקר בעיתון "אל-ראד"
בירושלים מעריכים כי אף שירדן אינה מצהירה על כך רשמית, אכן נחשפה תוכנית להפיכה, והיא סיכלה אותה. עוד אומרים בירושלים כי ירדן עדכנה את ישראל בצינורות צבאיים שהמצב בממלכה תחת שליטה וכי אין כל חשש ליציבותה.
היחסים בין נתניהו לארמון בירדן נחשבים לרעועים, מה שמשליך על יחסי המדינות, ולאחרונה - חרף מצוקת המים בירדן - ישראל לא אישרה לממלכה את בקשתה להגדיל את כמות המים שמועברת אליה באופן קבוע מאז הסכמי השלום. עוד לפני כן הירדנים לא אישרו לנתניהו לטוס מעל המדינה בדרך לאיחוד האמירויות, מה שהוביל לביטול הביקור שלו עם יורש העצר האמירתי. ככל הנראה, הירדנים עשו זאת כתגובה לביטול ביקורו של הנסיך חוסיין בן עבדאללה יום קודם לכן בהר הבית.

ירדן מאותתת: משהו חמור התרחש

העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח אמש כי כוחות הביטחון של ירדן עצרו שורה של בכירים בעבר ובהווה, ובראשם יורש העצר לשעבר הנסיך חמזה, בחשד שביצעו פעולות שנועדו "לערער את היציבות במדינה". ב"פוסט" דווח כי הנסיך חמזה נעצר בגין מזימה להדיח מהשלטון את המלך עבדאללה השני, אחיו למחצה.
בהמשך הכחישה ירדן כי הנסיך נעצר, אבל סוכנות הידיעות רויטרס חיזקה את הדיווחים שלפיהם הוא נחקר, ומעט לפני חצות פרסמה רשת BBC סרטון שצילם הנסיך מתוך ביתו, ובו הוא מכריז בעצמו כי הוא נתון במעצר בית. בסרטון הכחיש הנסיך חמזה כי היה חלק ממזימה כלשהי, ואמר כי הרשויות הורו לו שלא לצאת ולא לקיים קשרים עם אנשים אחרים – וניתקו את אמצעי התקשורת שלו, בין השאר החיבור לאינטרנט.
5 צפייה בגלריה
ירדן שער העיתון עיתון  א-דוסתור יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
ירדן שער העיתון עיתון  א-דוסתור יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
"סוכל ניסיוו לפגוע בביטחון ירדן". ראש עמוד השער של "א-דוסתור". מתחת לכותרת: רשימת מדינות שמיהרו להתייצב לצד בית המלוכה
5 צפייה בגלריה
ירדן שער העיתון עיתון  א-ראי יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
ירדן שער העיתון עיתון  א-ראי יום אחרי מעצרים לכאורה מזימת הפיכה נגד המלך עבדאללה
"איש אינו מעל החוק". כותרת העיתון הירדני "א-ראי", היום
אף שירדן הרשמית טרם הכריזה כי סיכלה תוכנית להפיכה, היא מאותתת כי דבר-מה חמור התחולל בה. בהודעה שפרסם אמש הצבא הירדני נמסר כי הנסיך חמזה אמנם לא נעצר ולא הושם במעצר בית, אבל כן קיבל הוראה ממפקד הצבא "לחדול מפעולות העלולות לערער את יציבות הממלכה". לפי דיווחים, במהלך מבצע המעצרים אתמול ניכרה תנועה ערה של רכבי ביטחון בבירה עמאן, וכבישים המובילים לביתו של הנסיך חמזה נחסמו.
טיבם של האירועים שהתרחשו אתמול בירדן אמנם עדיין לא ברור, אך הם תפסו את הכותרות הראשיות בעיתונים הירדניים הבוקר. סוכל ניסיון לפגוע בביטחונה של ירדן", קובעת הכותרת הראשית של העיתון "א-דוסתור", ומתחתיה מובאת רשימה של מדינות שמיהרו אמש להביע תמיכה בירדן, והראשונות שבהן הן מדינות המפרץ סעודיה, איחוד האמירויות וכוויית. בראש עמוד השער של העיתון "א-ראי" מתנוססת הכותרת "צבא ירדן: איש אינו מעל החוק" – ציטוט מתוך הודעת הצבא הירדני אתמול על האירועים. גם ב"א-ראי" מציינים שמות של מדינות שהביעו תמיכה בבית המלוכה הירדני בעקבות הדיווחים על סיכול מזימת ההפיכה, ובעיתון עדיין טוענים כי הנסיך חמזה אינו מוחזק במעצר.
הנסיך חמזה, שלפי הדיווחים נחקר על-ידי כוחות הביטחון הירדניים, הוא בנם הבכור של המלך המנוח חוסיין, שמת ב-1999, ושל רעייתו המלכה נור. הנסיך, בן 41, הספיק לכהן כיורש העצר של ירדן – כלומר כראשון בתור לרשת את הכתר – במשך קצת יותר מארבע שנים, עד 2004, אבל אז הוא הודח לטובת בנו הבכור של המלך המכהן עבדאללה, חוסיין. כעת חוסיין בן ה-26 הוא המיועד לרשת את הכתר. בשנים האחרונות החל הנסיך חוסיין בן עבדאללה להופיע יותר ויותר בציבור ולהשתתף באירועים רשמיים, בכלל זה אירועים בינלאומיים, וניכר כי הארמון מכשיר את דעת הקהל לקראת קבלתו כמלך בעתיד.

אמש, מעט לפני חצות, פרסמה BBC סרטון שבו נראה הנסיך חמזה מדווח מביתו כי הוא הושם במעצר בית. "מפקד הכוחות המזוינים של ירדן ביקר אותי הבוקר ויידע אותי כי אסור לי לצאת, ליצור קשר עם אנשים או להיפגש איתם כי בפגישות שנכחתי בהן – או בהתכתבויות ברשתות החברתיות בנוגע לביקורים שעשיתי – הייתה ביקורת על הממשלה או על המלך", נשמע הנסיך אומר בסרטון.
בביקורת מרומזת אך ברורה על המלך עבדאללה אומר הנסיך חמזה בסרטון: "אינני האדם שאחראי להתמוטטות הממשל, לשחיתות ולחוסר היכולת שנפוצים במוסדות הממשל שלנו ב-15 עד 20 השנים האחרונות ושהולכים ומחמירים... ואני לא האחראי לחוסר האמון של העם במוסדות שלו. זה הגיע לנקודה שבה איש אינו יכול לדבר או להביע עמדה על שום דבר בלי שיטרידו אותו, יעצרו אותו או יאיימו עליו".
בסרטון אומר עוד הנסיך חמזה: "למרבה הצער, המדינה הזו הפכה מהמדינה שהייתה לחוד החנית של האזור בכל הנוגע לחינוך ולשירותי הבריאות, לכבוד האדם ולחירויות, למדינה שבה אפילו מתיחת ביקורת על היבט קטן של המדיניות מובילה למעצר ולהתעללות מצד שירותי הביטחון. רווחתם של בני העם נדחקה לעדיפות שנייה על-ידי מערכת שלטון שהחליטה שהאינטרסים האישיים והכלכליים שלה והשחיתות חשובים יותר מחייהם, כבודם ועתידם של יותר מ-10 מיליון בני אדם שחיים כאן". בסרטון הדגיש יורש העצר לשעבר כי הוא מכחיש שהוא חלק מקונספירציה כלשהי או תוכנית שנרקמה בסיוע ארגון זר, "כפי שנטען כאן תמיד נגד כל מי שמשמיע ביקורת".