מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נאם אחר הצהריים (שבת) בפעם השנייה בתוך שמונה ימים, כשברקע עדיין מרחפת השאלה אם בכוונתו לפתוח חזית גדולה יותר מול ישראל במקביל למלחמה שמנהל צה"ל נגד חמאס ברצועת עזה. גם בנאומו זה נשמע נסראללה בעיקר כמי שמנסה להדגיש עד כמה מקשות על צה"ל הפעולות שביצע חיזבאללה עד כה, ולהזכיר כי שלל זירות של ציר ההתנגדות – מתימן עד לבנון – נרתמו למערכה. הוא לא איים מפורשות בהסלמה נוספת.
3 צפייה בגלריה
נאום נסראללה
נאום נסראללה
תומכי חיזבאללה צופים בנאומו של נסראללה, אחר הצהריים בביירות
( צילום: רויטרס /Alaa Al-Marjani)
בפתח הנאום, שנישא לרגל "יום השהיד" של חיזבאללה, אמר נסראללה כי "פשעיה" של ישראל בעזה מוכיחים שלרוח הנקמה שלה אין גבול, וכי בכירים ישראלים אומרים שמטרתה של ישראל היא להכניע את כל עמי האזור ואת רצונם לתבוע את זכויותיהם. הוא טען כי ישראל "שוב עושה טעות, והיא לא תשיג אף אחת ממטרותיה".
מזכ"ל חיזבאללה אמר כי מתקפת הטרור של חמאס ב-7 אוקטובר הביאה לשיא חדש את תרבות ההתנגדות, שלמרות "מעשי טבח" מצד ישראל, לדבריו, גדלה באופן עקבי, דור אחרי דור. הוא הדגיש כי "השינוי בדעת הקהל העולמית, במיוחד דעת הקהל בערב, כפי שקורה בארה"ב ובאירופה, חשוב. מי שמנהל את הקרב הזה הוא הממשל האמריקני, וכל הלחץ חייב להיות מופנה אליו".
נסראללה שב ושיבח את אנשי חמאס "שנלחמים בעוצמה ובגאווה", והילל גם את המורדים החות'ים בתימן, ש"נקטו עמדה נועזת, חזקה ורשמית ושיגרו טילים לישראל". הוא אמר כי לסיוע מתימן – כלומר לירי ארוך הטווח – יש משמעות אף שהטילים של החות'ים יורטו בדרך ולא הגיעו ליעדם, "ואנחנו מודים להם. זה נתן תמיכה ללוחמי ההתנגדות והפעיל לחץ על ישראל".
3 צפייה בגלריה
לבנון הלוויה של מחבל חיזבאללה דרום המדינה
לבנון הלוויה של מחבל חיזבאללה דרום המדינה
הלווייתו של עוד מחבל חיזבאללה שנהרג על-ידי צה"ל, היום בדרום לבנון
(צילום: EPA/WAEL HAMZEH)
נסראללה לעג לישראל על כך שהייתה לדבריו מבולבלת סביב השאלה מי ביצע את מתקפת הכטב"ם באילת השבוע, "ואז תקפה אותנו בסוריה". זו ההודאה הראשונה של נסראללה בכך שהיעד שאותו תקף צה"ל בסוריה הוא יעד חיזבאללה. לפי דיווחים, בהתקפה הזו נהרגו שבעה ממחבלי הארגון. בנאומו הודה נסראללה ש"כמה מאנשינו נהרגו שם".
מזכ"ל חיזבאללה החמיא גם למיליציות הפרו-איראניות שביצעו שבועות האחרונים עשרות תקיפות נגד בסיסים אמריקניים באזור: "האיומים של ארה"ב לא יעצרו את פעילות ההתנגדות". הוא אמר כי אם ארה"ב רוצה שההתקפות על בסיסיה ייפסקו, עליה להפסיק את ההתקפות על עזה.
נסראללה אמר שכדי להביס את ישראל נדרשים לציר ההתנגדות עמידה איתנה, סבלנות וזמן, אך הדגיש כי הזמן אינו לצדה של ישראל: "היא נכשלת בניסיון להכניע את עזה וחוששת מהרחבת הזירות. כל הגורמים, כולל סוגיית השבויים, יפעילו לחץ על האויב, ועלינו להמשיך בכך".
3 צפייה בגלריה
נאום נסראללה
נאום נסראללה
הצפייה המשותפת של תומכי חיזבאללה בביירות
( צילום: רויטרס /Aziz Taher )
בנאומו הקודם, ביום שישי שעבר, נשמע נסראללה כמי שמנסה לשכנע מדוע די לעת עתה בפעולות שביצע ארגונו עד כה. הוא הסביר כי בשבועות שעברו מאז פרוץ המלחמה עם חמאס ריתק ארגונו כוחות גדולים של צה"ל לגבול לבנון והסיט אותם מעזה ומהגדה: "זה נראה צנוע, אבל זה חשוב מאוד, לא היה מצב כזה מאז 1948", הצטדק בנאום ההוא.
באותו נאום הדגיש נסראללה כי המערכה בעזה היא "100% פלסטינית", אך לצד זה אמר כי הסלמה נוספת בגבול לבנון היא אפשרות ריאלית. "כל האופציות בחזית הלבנונית שלנו פתוחות, ואנחנו מוכנים לכל האפשרויות", אמר מזכ"ל חיזבאללה, ובאיום ישיר לישראל הזהיר אותה כי "אם תפתח במתקפת מנע בלבנון היא תעשה את הטעות הגדולה בתולדותיה". על הגעת נושאות המטוסים והמשחתות האמריקניות לאזור אמר: "ספינות המלחמה של ארה"ב לא מפחידות אותנו. אנחנו מוכנים היטב להתמודד גם איתן".
מאז נאומו האחרון של נסראללה איבד ארגונו לפחות 14 לוחמים נוספים בקרבות מול ישראל, ומאז תחילת הלחימה בין חיזבאללה לישראל הגיע מספר ההרוגים של ארגון הטרור ליותר מ-70, יותר מפי שבעה מאשר בצד הישראלי. בתחילת השבוע האשים חיזבאללה את ישראל גם במותן של סבתא ושלוש נכדותיה שנהרגו לדבריו בהפצצה בדרום לבנון, ובעקבות זאת ביצע מתקפת רקטות נרחבת, שבה פגעו כמה רקטות בקריית שמונה.
פורסם לראשונה: 16:13, 11.11.23