על רקע הדיווח ב"ניו יורק טיימס" שלפיו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התחיל "להעריך מחדש" את מערכת היחסים עם ישראל, שר המורשת עמיחי אליהו מעוצמה יהודית אמר הבוקר (רביעי) בריאיון ל-ynet live כי "אין מישהו בישראל שחושב שארה"ב הולכת לנתק איתנו את היחסים". לדבריו, "ביידן ניזון מהשמאל הקיצוני בארה"ב".
"אני מזכיר שבזמנו מנחם בגין אמר לג'ו ביידן, שהיה אז סנאטור צעיר, שאנחנו עם של 3,700 שנה ושיש לנו עוצמה משל עצמנו, ושהם זקוקים לנו כמו שאנחנו זקוקים להם", אמר אליהו. "אם זה יבוא על חשבון הביטחון האישי של האזרחים, על חשבון הדמוקרטיה ועל חשבון היכולת שלנו לנהל מדינה - שווה את המתח הזה מול ארה"ב. אנחנו יודעים לנהל את עצמנו. המסר שלי הוא שאנחנו מעריכים מאוד ושמחים מאוד בידידות שלנו עם ארה"ב, אבל יש לנו ערכים. אנחנו בטוחים בצדקת דרכנו. ברור לי שהנשיא לא מכיר את התהליכים פה לעומק".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"מושפע מהשמאל הקיצוני". ביידן
(צילום: gettyimages)

לדברי אליהו, "מה שקורה היום בארה"ב זה שביידן ניזון מאנשים ששייכים לשמאל הקיצוני. בשביל שביידן יוכל לקבל תמונת מצב אמיתית הוא צריך לשמוע בדיוק מה קורה ואחרי זה לקבל את ההחלטה. הוא בהחלט צריך לשמוע את בנימין נתניהו, אני חושב שאין הרבה אנשים שיש להם כשרון דיבור כמו נתניהו, ואם הוא לא רוצה אותו - הוא צריך לשמוע את יריב לוין, גם הוא יודע להסביר את הדברים בצורה מאוד ברורה. שווה לשמוע את הדברים".
בתוך כך, גורם מדיני בכיר התייחס לדיווח ב"בניו יורק טיימס", ואמר ל-ynet: "איננו מכירים החלטה על 'הערכה מחדש' של הממשל האמריקני, אבל בכל מקרה לא מדובר בתופעה חדשה. ממשל פורד הכריז על 'הערכה מחדש' מול ממשלת רבין, ממשל רייגן עשה זאת מול ממשלת בגין, ממשל בוש האב עשה זאת מול ממשלת שמיר וממשל בוש הבן עשה זאת מול ממשלות ברק ושרון.
"זה לא סוד שיש לנו חילוקי דעות עם הממשל האמריקני בעניין הקמת מדינה פלסטינית, החזרה להסכם הגרעין המסוכן עם איראן ועמדתו של ראש הממשלה נתניהו נגד מדיניות 'אין הפתעות' ביחס לפעולות ישראל נגד איראן. למרות 'הערכות מחדש' תקופתיות אלה וחילוקי דעות לאורך השנים, היחסים בין ישראל לארה"ב התהדקו במשך עשרות שנים והגיעו לשיא כל הזמנים של שיתוף פעולה ביטחוני תחת הנהגת ראש הממשלה נתניהו, שידאג שמגמה זו תימשך".

ח"כ טלי גוטליב מהליכוד התייחסה במשדר לביטול עילת הסבירות, ולטענתה החוק לא יגיע לקריאה שנייה ושלישית. "אני מקווה שאני טועה הפעם, אבל אני חושבת שיש לנו ראש ממשלה שמסתכל על החוסן החברתי ועל הנראות הלאומית, ושוקל שיקולים הרבה יותר של מאקרו. אבל אם החוק אכן לא יעבור בגלל שיקול היחסים עם ארה"ב ונתניהו לא ייצא להסברה כמה הוא חשוב, אז בשביל מה העברתם את זה בקריאה ראשונה?".
על ההרעה ביחסים עם וושינגטון אמרה: "איומים לא מרשימים אותי. אומות העולם מבינות אותנו רק כשאנחנו בעוצמתנו. שתדע ארה"ב - אסור לתת לאיום לגעת בנו, ארה"ב צריכה אותנו. לא ארכין ראש בפני אף אחד. אין איום שכמדינאית ישפיע עליי".
גוטליב הוסיפה: "בשם עצמי אני יכולה להגיד שהרפורמה מתה. לא אני החלטתי שהיא מתה, ראש הממשלה החליט על כך. כשאנחנו שומעים שראש הממשלה שלח את השר רון דרמר לדבר עם אהרן ברק, שחותר תחת קיום ממשלת ימין ותחת תפיסת עולם של מדינה יהודית ודמוקרטית, והוא זה שהגה את ההפיכה המשפטית האמיתית - אז עם כל הכבוד אני לא רואה איך חוק הסבירות יעבור. מקווה שאני טועה והוא אכן יעבור בקריאה שנייה ושלישית".

ח"כ מתן כהנא מהמחנה הממלכתי התייחס גם הוא לדיווח ב"ניו יורק טיימס" ואמר: "אני בהחלט מאוד מוטרד ומאוד מודאג, כי ארה"ב היא גדולת ידידותנו. היא נכס אסטרטגי וזה חלק מהביטחון הלאומי שלנו, ואם ארה"ב שוקלת עכשיו את מערך היחסים עם מדינת ישראל - אז אנחנו נמצאים במקום מאוד מאוד לא טוב. אני קורא לנתניהו לעשות חישוב מחדש של המסלול שהוא נמצא בו כדי לראות לאן אנחנו הולכים".
כהנא התייחס גם לתמיכת אנשי חיל האוויר בעבר בהשעיית ההתנדבות בעקבות המהפכה המשפטית, ואמר: "אני קורא פה לאחיי לוחמי צוות האוויר, אל תעשו את הדבר הזה. אתם מפוררים את צה"ל. אי התייצבות למילואים זה דבר נורא, זה פגיעה בערך הרעות של הלוחמים. אנחנו סומכים אחד על השני שאנחנו נהיה אחד ליד השני בקרב, איפה שמדינת ישראל צריכה אותנו. זה נשק יום הדין - ולא משתמשים בו. אסור להגיע למקום הזה. זה פגיעה בצה"ל, פגיעה בביטחון המדינה. את צה"ל צריך להשאיר מחוץ לשדה הפוליטי".

ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד התייחס גם הוא לתופעת איומי הסרבנות. "אני נגד סרבנות ונגד אלימות, אבל צריך לזכור אצל מי האחריות - אצל ראש הממשלה והקואליציה הנוכחית", אמר. "כל הדברים האלה לא קורים בחלל ריק, ואנשים אומרים דברים שלא נאמרו עד היום ויוצאים לרחוב. צריך להבין שיש כאן שבר אמיתי. דמוקרטיה עובדת כשיש הרבה מאוד קבוצות לחץ, הרבה מאוד מערכות והרבה מאוד ארגונים, והם מדברים ביניהם בשביל להגיע להסכמה. זה דמוקרטיה, להבדיל מדיקטטורה שבה יש בן אדם אחד או קבוצה אחת שמחליטה וכולם חייבים להתיישר - או שיסבלו ממרות אותה קבוצה.
"אנחנו כולנו כאן במדינת ישראל, מדינה יהודית ודמוקרטית שאמורה לשרת אותנו בהתאם לערכי מגילת העצמאות. מי שפועל נגד מדינת ישראל ככה, אנחנו צריכים להיאבק בו בכל הדרכים החוקיות. אסור לפגוע בביטחון מדינת ישראל, אבל מי שפוגע בביטחונה זה מי שמחזיק את ההגה וגורם לאנשים להתנהג בצורה כזו או אחרת. אני חושב שההנהגה צריכה לקחת אחריות על המנהיגות של עצמה ולא רק להאשים. אני לא נותן לגיטימציה לסרבנות, אבל אני גם לא נותן לגיטימציה להנהגה פחדנית שבמקום לקחת אחריות מאשימה את כל העולם".

3 צפייה בגלריה
קארין אלהרר
קארין אלהרר
"אם המדינה לא נותנת למישהו הגנה - הוא צריך להגן על עצמו". ח"כ אלהרר
(צילום: שלו שלום)
ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד, נציגת האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים, דיברה במשדר על הבחירות החשאיות שמתקיימות כעת בכנסת לבחירת הנציג השני בוועדה: "אני כולי תקווה ודי מצפה ומחכה לא רק לבחירתו של הנציג השני - אלא גם לכינוסה של הוועדה. אני הגשתי שאילתא לשר המשפטים, והוא ענה לי במליאה בדיוק לפני שבוע ואמר בקולו שלו, במילותיו שלו, שהוא לא רואה שהוועדה תתכנס עד שהוא לא ישנה את הרכבה. אני חושבת שזה דבר שאמור להדאיג כל אזרח ואזרחית במדינת ישראל, כי בסופו של דבר הוועדה היא כלי, היא לא המטרה".
אלהרר הוסיפה: "לוין לוקח את כל מערכת המשפט כבת ערובה ובעיקר את האזרחים, כי כל מה שהאזרחים רוצים זה להגיע לבית משפט, לקבל סעד משפטי ולא להמתין שנים בתור. ממש חבל. אנחנו נפעל בכל כלי כדי לחייב את השר לכנס את הוועדה ולבחור שופטים. הוא השר, הוא אחראי על המערכת. הוא לא יכול להעניש את כולם בגלל משחקי אגו ובגלל שלא מחוקקים את החוק שהוא רוצה. אם צריך - נפנה גם לבית המשפט".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"אף אחד לא מנסה לעשות כאן עכשיו מהפכה". ח"כ וולדיגר
(צילום: שלו שלום)
על המילואימניקים אמרה אלהרר: "ברגע שבית המשפט לא יכול לפסוק בעילת הסבירות, זה פוגע בהגנה שניתנת להם, ולכן אני לא אומרת להם מה לעשות. אני כמובן קוראת לכולם לפעול על פי החוק, ועדיין אני אומרת שכל אחד לעצמו. אם המדינה לא נותנת למישהו הגנה - הוא צריך להגן על עצמו".
ח"כ מיכל וולדיגר, סגנית שר האוצר מהציונות הדתית, התייחסה להפגנות אתמול וגינתה את המוחים: "אני קיבלתי בעצמי טלפונים של אנשים שיש להם ילדים, וילדים זה גם יכול להיות בני 21 או 28 עם מוגבלות, שישבו באוטו והיו תוקעים בפקקים בגלל החסימות. המוחים, או יותר נכון נציגיהם בכנסת הקודמת שישבו ונאבקו על פטור מתור - האנשים האלה לא יכולים להיות 'בתור' כי הם צריכים לחכות ואין להם סבלנות והם יוצאים מדעתם. אני חושבת שאנחנו כולנו צריכים להוריד את הלהבות ולהבין שאף אחד לא מנסה לעשות כאן עכשיו מהפכה. גם בממשלה הקודמת ניסו לשנות את כללי המשחק".