בפעולה הלילה אמנם נפגעו מפקדות של צבא סוריה, שתחת חסותו מפעילים אנשי משמרות המהפכה האיראנים את המיליציות הסוריות (שאנשיהם מקבלים משכורות מקופת האוצר המדולדלת בטהרן), אולם עיקר התקיפה הלילה התבצע כאיתות אזהרה לאיראן.
המטענים שהונחו בגבול רמת הגולן נועדו לשרת ככל הנראה צרכים טקטיים, כמו בדיקה של הערנות הישראלית באזור, אולי אפילו כהכנה לחדירה אפשרית באותו מקום או לפיגוע נקם במרחב שיפגע בחיילי צה"ל שמפטרלים לאורך הגבול. אך יחד עם זאת, קיים גם אתגר אסטרטגי חדש בסוריה, שחתמה לאחרונה על הסכם חדש מול איראן ומאפשרת לה להעביר חלקים של מערכות נ"מ חדישות כדי להתמודד עם התקיפות הישראליות.

טהרן מקיימת לאחרונה הסכם צבאי חדש שחתמה עליו מול סוריה לפני ארבעה וחצי חודשים - שהוכרז במעמד הרמטכ"ל האיראני מוחמד חסין באקרי ושר ההגנה הסורי עלי איוב. גם הנשיא בשאר אסד השתתף במעמד החתימה, מה שמעיד על חשיבות ההסכם והמעמד. בכירים איראנים וסורים הבהירו שמטרת ההסכם היא לחזק את ההגנה האווירית הסורית מפני התקיפות של ישראל בשטחה של סוריה, באמצעות מטוסים וטילים. אסד אף אמר כי "ההסכם משקף את הרמה הגבוהה של הקשרים האסטרטגיים והרב-ממדיים בין המדינות".
כבר בחתימת החוזה היה ברור שבקרוב יחולו שינויים בדפוס הפעולה של איראן בסוריה. ואכן, לאחרונה ניכרת עלייה במשלוחי המערכות נגד מטוסים וטילים מאיראן לסוריה, שנועדו לחזק את מערך ההגנה האווירית של צבא אסד, שרובו מיוצר ברוסיה ונרכש ממנה. המאמץ האיראני כולל גם תכנון ומשלוח של חלקי מערכות, ונועד בין השאר גם לעקוף את הסירוב של הרוסים להעביר את סוללות ה-S-300 ארוכות הטווח והמתקדמות לידי הצבא הסורי.
2 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
המטענים שנחשפו בגבול, אתמול
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
קילוגרמים של חומר נפץ ואלפי כדוריות רסס
(צילום: דובר צה"ל)
הפעולה האיראנית לחיזוק ההגנה האווירית הסורית התבצעה בחשאיות, אך ככל הנראה התגלתה על-ידי גורמי מודיעין מערביים. זהו עוד שלב במאמץ האיראני לבנות חזית נגד ישראל בסוריה. היה גם מי שאיים באיראן לשלוח סוללות חדישות של טילי קרקע-אוויר לסוריה, מהסוג שהפילו מל"ט אמריקני גדול בשמי המפרץ הפרסי בשנה שעברה. בעבר נעשו כמה ניסיונות להעביר את המערכות האלה, אולם חיל האוויר של ישראל, לפי פרסומים בתקשורת העולמית, תקף אותן מיד עם נחיתתם בסוריה והשמיד אותן. לכן, האיראנים נוקטים עכשיו בשיטה חשאית ואיטית יותר על ידי משלוח מערכות קטנות בתקווה שלא יתגלו. אפשר להניח שהמתקנים האיראנים שהותקפו הלילה שייכים לאותו מאמץ, ויש בהן איתות מישראל שרוצה להבהיר כי לא תאפשר להקים מערך נ"מ איראני שיתגבר את המערך הרוסי על אדמת סוריה.
בנוסף לכוונה האיראנית לבנות חזית נגד ישראל משטח סוריה, אפשר להניח שהנחת המטענים ע"י שלוחי כוח קודס האיראני באזור הסמוך לגבול, כמו גם מימוש חוזה ההגנה עם צבא איראן, זה גם איתות מצדם לממשל החדש בוושינגטון כדי להזהיר מלחצים וסנקציות כואבות על שתי המדינות ולחזק את קלפי המיקוח במו"מ העתידי בין איראן לארה"ב וסוריה עם רוסיה.
לאחרונה התקבלו בדמשק כמה איתותים ממוסקבה בדבר אי שביעות רצונה מהמשטר בדמשק, ייתכן שכרמז שיוחלף במשטר אחר נוח יותר לפוטין. עם זאת, סוריה, באמצעות הסכם ההגנה וחופש הפעולה שהיא נותנת לאיראנים בשטחה, מאותתת למוסקבה שגם לה יש נותן חסות חלופי בטהרן.
(בציוץ: כך נראה השער של "טהרן טיימס", יום אחרי הדיווח שלפיו הנשיא טראמפ ביקש לשקול תקיפת מתקן גרעיני באיראן)