6 צפייה בגלריה
תיעוד של תקיפת צה"ל בתקשורת הסורית
תיעוד של תקיפת צה"ל בתקשורת הסורית
תקיפה בסוריה. ארכיון
(צילום: EPA)
מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו הלילה (בין שלישי לרביעי) בסוריה שמונה מטרות צבאיות השייכות לכוח קודס האיראני ולצבא הסורי. מדובר צה"ל נמסר כי התקיפה הגיעה בתגובה להנחת המטענים שנחשפו אתמול בדרום רמת הגולן. לפי סוכנות הידיעות הסורית "סאנא", שלושה חיילים נהרגו בצד הסורי ועוד אחד נפצע. כבכל מקרה של תקיפה, בצה"ל העלו את הכוננות בצפון ותגברו את מערך כיפת ברזל, אך נכון לעכשיו אין שינוי בהנחיות לתושבי הגולן.
"השלמנו בהצלחה תקיפה של חיל האוויר נגד שני סוגי מטרות בסוריה: גם יעדים של צבא סוריה וגם של כוח קודס האיראני", אמר הבוקר דובר צה"ל. "תקפנו שמונה מטרות מהחזית ועד למרחב דמשק, בהם מפקדה ראשית של הכוחות האיראניים ליד שדה התעופה בדמשק. בנוסף, תקפנו מתחם מגורים חשאי שמארח בכירים איראנים, דרומית מזרחית לדמשק, אך התקיפה לא בוצעה במרכז המתחם כדי להעביר להם את המסר".
6 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
כוחות צה"ל בגבול הסורי
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
(צילום: דובר צה"ל)
עוד צוין כי חיל האוויר תקף את המפקדה של דיוויזיה 7 של הצבא הסורי בדרום הגולן, שלפי צה"ל בוצעה מתוכה פעילות טרור איראנית. "כמו כן תקפנו רכבי נ"מ מתקדמים של הסורים מאחר שהלילה בוצע ירי לעבר מטוסינו והחימושים ששיגרו.
המטענים שנחשפו בגבול הסורי היו מטעני כלימגור שהונחו במוצב 116, ששימש כבית החולים עבור הפצועים הסורים במלחמת האזרחים. "חשפנו שלושה מטעני חבלה בגבול והתקיפה הייתה בהמשך לכך", הוסיף דו"צ.
"אנו עוקבים כבר כמה חודשים אחר כוח קודס שמנסה להניח מטעני חבלה - והפעלנו כוחות שונים לאיתור המטענים. הנחת המטענים בוצעה לפני מספר שבועות ומאז אחזנו במרחב תוך הצלבת מידע ומסיבות מבצעיות החלטנו לחשוף את הזירה אתמול. אנו מניחים שבני המקום הסורים הניחו את המטענים בהכוונה ובעזרת ציוד של כוח קודס".
6 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
המטען שאותר בצפון
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
מטענים
מטענים
(צילום: דובר צה"ל)


מדובר בתקיפה חריגה של צה"ל בסוריה - בהיקפה ובאופן היותה גלויה. "הלילה הבנו שהמסר שהעברנו לצד השני אחרי התקיפה באוגוסט לא עבר באופן מלא", אמרו בצה"ל והאשימו את האיראנים בהכוונת הסורים מהאזור. "התקיפות נועדו להדהד את מסרנו לצד השני ולאיראן - לא נאפשר התבססות איראנית, בטח לא ליד הגבול, ולא נאפשר למשטר הסורי לאפשר פעילות זו", הדגיש דו"צ. "אנו מצפים מאונדו"ף לממש את אחריותו באזור".
שר הביטחון בני גנץ, שסייר אתמול בגבול הצפון, הודיע אתמול שישראל לא תעבור לסדר היום על הנחת המטענים. עם זאת, הוא סירב להתייחס לשאלה מה תהיה התגובה. "אנחנו ערוכים מזה זמן רב לאפשרות של פיגועים בצפון", אמר גנץ. "אני משוכנע ביכולות של צה"ל ובנחישות שלנו להגיב בצורה חמורה לכל אירוע שלא יקרה - הן בחזית הלבנונית והן בחזית הסורית".
גנץ הוסיף: "סוריה אחראית לנעשה משטחה, כדוגמת המטען הזה וכן הברחות האמל"ח שבדרך לחיזבאללה. זה לא יכול להימשך וזה לא יכול לעבור. אנחנו לא יכולים לעבור לסדר היום בעניין הזה, מדובר באירוע חמור. זו הריבונות שלנו והביטחון שלנו, זה לא תקין".
בדומה למניחי המטענים שחוסלו בחודש אוגוסט האחרון, גם הפעם מעריכים במערכת הביטחון שהחוליה שהניחה את מטעני החבלה פעלה בשליחות איראנית ונהנתה מחסות של הצבא הסורי. בתקרית ההיא, נזכיר, חיסל כוח מגלן שהיה במארב את מניחי המטענים - ארבעה במספר - ואף פרסם תיעוד מהתקיפה. בתקרית הלילה, עם זאת, חשף כוח צה"ל את המטענים רק בשעות הבוקר.
פעילות נטרול המטענים התקיימה לאחר מעקב מודיעיני אחר הנחות המטענים באזור, שבו פעל בעבר בית חולים הומניטרי של צה"ל לטיפול בפצועים ממלחמת האזרחים בסוריה. מדובר במובלעת ישראלית בדרום רמת הגולן, בשטח מפורז ממזרח לגדר הגבול. באזור פועלים כוחות בשליחות איראנית, ובצה"ל בודקים אם תשתית חיזבאללה שמוקמת בגולן הסורי ונהנית מחסות של הצבא הסורי, קשורה לזירת המטענים.