רודי ג'וליאני (79), ראש העיר לשעבר של ניו יורק, חויב לשלם יותר מ-148 מיליון דולר לשתי עובדות בחירות זוטרות בג'ורג'יה לאחר שטען כי חיבלו בהצבעות ב-2020. ג'וליאני הסתבך כבר בשלל צרות משפטיות בשל חלקו המרכזי בניסיונותיו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020.
3 צפייה בגלריה
רודי ג'וליאני לשעבר עורך הדין של דונלד טראמפ
רודי ג'וליאני לשעבר עורך הדין של דונלד טראמפ
ג'וליאני. קידם את טענות טראמפ וישלם פיצויים בגובה עשרות מיליוני דולרים
(צילום: AP)
חבר המושבעים בבית המשפט הפדרלי בוושינגטון קבע שג'וליאני ישלם לעובדות, ווונדראה "שיי" מוס ואמה רובי פרימן, כ-73 מיליון דולר פיצויים בשל הפגיעה במוניטין שלהן והפגישה הנפשית שנגרמה להן וכן 75 מיליון דולר כעונש על מעשיו.
"היום הוא יום טוב. חבר מושבעים היה עד למה שרודי ג'וליאני עשה לי ולבת שלי והטיל עליו את האחריות", אמרה פרימן לכתבים מחוץ לבית המשפט, והדגישה כי "יש נוספים שחייבים לתת דין וחשבון".
שופט פדרלי האשים כבר לפני המשפט את ג'וליאני בעבירות של לשון הרע, גרימת מצוקה רגשית במכוון וקנוניה אזרחית. השאלה היחידה שעמדה בפני חבר המושבעים הייתה כמה פיצויים יש להטיל על ג'וליאני, שעזר לטראמפ לקדם את טענות השווא על "גניבת הבחירות" ב-2020. המושבעים דנו במשך יותר מ-10 שעות לפני שהגיעו להחלטה.
3 צפייה בגלריה
וונדראה שיי מוס מעידה ב וועדה לחקר ההסתערות על הקפיטול ב ארה"ב אחרי שעבדה במרכז ספירת קולות ב ג'ורג'יה במהלך בחירות 2020 וסבלה מהתנכלויות אחרי ש טראמפ האשימה ישירות בזיוף לכאורה
וונדראה שיי מוס מעידה ב וועדה לחקר ההסתערות על הקפיטול ב ארה"ב אחרי שעבדה במרכז ספירת קולות ב ג'ורג'יה במהלך בחירות 2020 וסבלה מהתנכלויות אחרי ש טראמפ האשימה ישירות בזיוף לכאורה
וונדראה "שיי" מוס. מעידה ביוני 2022
(צילום: רויטרס )
ג'וליאני הודיע שיערער על העונש שנגזר עליו. "האבסורד של גובה הפיצויים רק מדגיש את האבסורד של ההליך כולו", אמר לכתבים מחוץ לבית המשפט. פסק הדין התקבל אחרי שלושה ימים שבהם העידו מוס ופרימן על מבול המסרים הגזעניים והסקסיסטיים, בהם גם איומים בלינץ', שקיבלו אחרי שטראמפ והשותפים שלו הפיצו טענות שווא כי הן היו מעורבות בהונאת בוחרים.
ג'וזף סיבלי, עורך דינו של ג'וליאני, הודה שמרשו אכן גרם נזק לעובדות, אך אמר שהעונש שהוטל עליו יהיה "קטסטרופלי" עבורו. סיבלי אמר לחבר המושבעים שג'וליאני הוא "אדם טוב", בהתייחס לתפקידו כראש העיר ניו יורק אחרי אסון התאומים ב-11 בספטמבר 2001. "לא צריך להגדיר את רודי ג'וליאני לפי מה שקרה בתקופה האחרונה", אמר בדיון.
אחרי בחירות 2020, שבהם הפסיד טראמפ לנשיא ג'ו ביידן, ג'וליאני העלה טענות שווא חוזרות ונשנות לפיהן סרטון תיעד את מוס ופרימן מביאות עמן פתקי הצבעה בתוך מזוודה ומזינות אותם במכונות ההצבעה. מדובר בטענה חסרת בסיס, שזכתה לתפוצה רבה בקרב גורמי ימין קיצוני בארה"ב – ובסופו של דבר גם טראמפ עצמו הזכיר אותה בשיחת הטלפון שלו עם מזכיר המדינה הרפובליקני של ג'ורג'יה בראד רפנספרגר.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ נואם ב צפון קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ נואם ב צפון קרוליינה ארה"ב
טראמפ
(צילום: רויטרס)
ג'וליאני אמר תחילה כי יעיד במהלך המשפט, אך בחר בסופו של דבר שלא לעלות על דוכן העדים. אחרי המשפט טען כי כלל לא היה לו קשר לאיומים שקיבלו שתי הנשים.
בחקירה שנפתחה נמצא כי העובדות טיפלו בפתקי הצבעה באופן חוקי ותקין. עורכי הדין שלהן אמרו כי הטענות שהועלו נגדן היו חלק מהקונספירציה של טראמפ, הצוות המשפטי שלו וכלי תקשורת ימניים, שמטרתה הייתה לעזור לנשיא הרפובליקני לזרוע ספק לגבי תוצאות הבחירות ולבטל אותן.
כאמור, מאז שסייע להוביל את המאמצים של טראמפ לבטל את הבחירות, ג'וליאני הסתבך בשלל צרות משפטיות. בין היתר, הוא הואשם בסחיטה פלילית שמטרתה לבטל את תוצאות הבחירות לנשיאות בג'ורג'יה.