רודי ג'וליאני, ראש העיר לשעבר של ניו יורק שמסובך בשלל צרות משפטיות בשל חלקו המרכזי בניסיונותיו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ להפוך את תוצאות הבחירות ב-2020, שקוע כעת גם במצוקה כלכלית כבדה. רשת CNN דיווחה הלילה (בין רביעי לחמישי) כי ג'וליאני – ששימש כעורך דינו של טראמפ ורק לפני ימים אחדים הואשם לצדו בעבירות פליליות חמורות בשל הפצת שקרים על זיופים בבחירות בג'ורג'יה – פנה לנשיא לשעבר ב"תחינה נואשת" לסיוע במימון הוצאותיו המשפטיות. טראמפ אמנם העניק לג'וליאני סיוע מצומצם באמצעות קרן גיוס התרומות שלו, אך לפי הדיווח ממאן לעשות זאת מכיסו שלו.
4 צפייה בגלריה
רודי ג'וליאני לשעבר עורך הדין של דונלד טראמפ
רודי ג'וליאני לשעבר עורך הדין של דונלד טראמפ
כמעט מרושש. ג'וליאני שקוע בצרות משפטיות, וגם כלכליות
(צילום: AP)
ג'וליאני בן ה-79, נזכיר, זכה בעבר להערצה בארה"ב בשל חלקו בשיקום ניו יורק לאחר פיגועי 11 בספטמבר ואף כונה אז "ראש העיר של אמריקה", אבל ההערצה הזו נעלמה כאשר בסוף העשור שעבר החל לייצג את טראמפ כעורך דינו ובהמשך הוביל את מאמציו לבטל את הפסדו בבחירות לג'ו ביידן. לצד שלל טענות מופרכות שפיזר כחלק מתיאוריית הקונספירציה בדבר הונאה נרחבת בבחירות, הוא עורר גם לעג רב בעקבות שורה של הופעות ציבוריות מביכות: מסיבת עיתונאים אחת הוא ערך בטעות סמוך לחנות של מוצרי מין, ובאחרת נזל על פניו צבע שנמס משערו.
כעורך דינו של טראמפ, ג'וליאני הגיש בשמו עשרות עתירות נגד הליך ההצבעה וספירת הקולות במדינות המפתח שבהן ניצח ביידן, אבל העתירות הללו נדחו זו אחר זו – גם על ידי שופטים שטראמפ עצמו מינה. מאז ספג ג'וליאני שורה של תביעות אזרחיות בשל הטענות הכוזבות שקידם, בהן תביעת ענק של 1.3 מיליארד דולר מחברת מכונות ההצבעה "דומיניון", שג'וליאני וטראמפ טענו כי מכשיריה היטו קולות לטובת ביידן. חברת מכונות הצבעה נוספת, "סמרטמטיק", תבעה גם היא את ג'וליאני ודורשת ממנו, מטראמפ, רשת "פוקס ניוז" וגורמים אחרים סכום של 2.7 מיליארד דולר.
4 צפייה בגלריה
רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אוקראינה גייט
רודי ג'וליאני רודולף ג'וליאני עורך דין של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אוקראינה גייט
ג'וליאני לצד טראמפ, ארכיון. "פנה אליו בתחינה נואשת לסיוע, אבל הוא לא מכניס יד לכיס"
(צילום: EPA)
בשבוע שעבר התווסף לתביעות האזרחיות הללו כתב אישום פלילי ראשון נגד ג'וליאני: לצד טראמפ עצמו ו-17 בעלי ברית אחרים של הנשיא לשעבר, מואשם ג'וליאני על ידי התביעה המקומית בג'ורג'יה בניסיון להפוך את תוצאות הבחירות במדינה הזו. התובעת במחוז פולטון, פאני פיליס, טענה בכתב האישום שהגישה כי ג'וליאני ניפק שורה של הצהרות כוזבות, לא רק בג'ורג'יה אלא גם במדינות מפתח נוספות כגון אריזונה ופנסילבניה, במטרה לשכנע בהן גורמי ממשל לאשר רשימות "אלטרנטיביות" של אלקטורים – נציגים שבשיטת הבחירות הלא-ישירה בארה"ב הם אלו שמאשרים בפועל את זהות הנשיא – על מנת שאלו יצביעו בעד טראמפ, ולא ביידן.
הצהרות כוזבות שכאלו, כך לפי האישום, ג'וליאני ניפק גם בשימועים בפני מחוקקים מקומיים בג'ורג'יה: בין היתר טען בפניהם שעובדי בחירות שם נשאו עמם מזוודות של פתקי הצבעה שנספרו רק אחרי שהפקחים הרפובליקנים עזבו את החדר, שנספרו גם קולות מ-10,000 "אנשים מתים" וכי חלק מהפתקים נספרו כמה פעמים. באותם שימועים הוא גם האשים שתי עובדות בחירות זוטרות בג'ורג'יה בטענה שחילקו במהלך הספירה מכשירי USB, אף שבפועל הן חילקו רק סוכריות. גם הן תבעו את ג'וליאני, ובחודש שעבר הודו עורכי דינו כי ההצהרות לגביהן היו שגויות.
4 צפייה בגלריה
ארה"ב רודי ג'וליאני תביעה מכונות הצבעה דומיניון בחירות
ארה"ב רודי ג'וליאני תביעה מכונות הצבעה דומיניון בחירות
ההופעה המביכה שבה נזל צבע שחור משערו. ג'וליאני, לפני שלוש שנים
(צילום: EPA)
בצל שלל התביעות נגדו, ג'וליאני מתמודד כאמור עם מצוקה כלכלית כבדה, ולפי הדיווח הלילה ב-CNN ההוצאות המשפטיות שלו נאמדות בסכום בן שבע ספרות, אם כי הרשת לא נקבה במספר מדויק. ממש אתמול הודה עורך דינו של ג'וליאני בפני בית המשפט, במסגרת התביעה שהגישה חברת מכונות ההצבעה "סמרטמטיק", כי הוא "כמעט מרושש". עורך הדין אדם כץ הסביר שאין לג'וליאני את הכסף הדרוש על מנת לממן חיפוש של מסמכים מסוימים שנדרשו ממנו בהליך הזה, חיפוש שעלותו נאמדת על בין 15,000 ל-23,000 דולר. "יש המון חשבונות שהוא לא יכול לשלם עליהן. זה דבר מאוד משפיל עבורו", אמר עורך הדין.
ב-CNN מדווחים גם כי בצל הקשיים הכלכליים שלו, נאלץ ג'וליאני להציע למכירה דירה בת שלושה חדרים במנהטן, ששוויה עומד על 6.5 מיליון דולר. לכך מצטרפת גם התנהלות שנתפסת בתקשורת האמריקנית כנואשת ממש, כגון ההשתתפות של ג'וליאני בתוכנית "הזמר במסכה" בשנה שעברה, אז ניסה לשיר את השיר Bad to the Bone וזייף. בנוסף, הוא מספק שירות שבמסגרתו הוא מקליט סרטוני ברכה אישיים לחתונות וימי הולדת – במחיר של 325 דולר לברכה.
ההופעה של ג'וליאני בתוכנית "הזמר במסכה" אשתקד:
את הפנייה לעזרה כספית מטראמפ עשה ג'וליאני לפי CNN בסוף חודש אפריל האחרון, אז הגיע לאחוזה שלו בפלורידה וערך עמו שתי פגישות, שבהן השתתף אחד מעורכי דינו של ג'וליאני. בפגישות, כך דווח, ניסו השניים לשכנע את טראמפ שהתגייסות למען ג'וליאני תשרת גם אותו, אבל טראמפ לא התרשם מהבקשה הזו ואף שהבטיח לג'וליאני לסייע לו באופן מסוים הוא לא התחייב לסכום מדויק – ועד כה לא העניק סיוע שכזה מכיסו שלו. במקום זאת קרן התרומות של הנשיא לשעבר – זו שבמסגרתה הוא מגייס מימון לקמפיין הבחירות שלו וגם להוצאותיו המשפטיות – העבירה לג'וליאני סכום של 340,000 דולר.
בצל הימנעותו של טראמפ מסיוע כלכלי נרחב יותר, ב-CNN מעלים את האפשרות לקרע שעלול להיווצר בינו לבין ג'וליאני – ומדווחים כי במעגל הפנימי של הנשיא לשעבר חוששים גם לנוכח העובדה שג'וליאני נתון ללחץ מצד התובעים נגד טראמפ, שמסובך בארבעה כתבי אישום שונים, לשתף עמם פעולה.
4 צפייה בגלריה
מייקל כהן
מייקל כהן
מייקל כהן. עורך דינו לשעבר של טראמפ שהפך ליריבו בצל פרשת סטורמי דניאלס
(צילום: AP)
ב-CNN מזכירים בהקשר זה כי ג'וליאני נפגש השנה בהסכמה עם התובע המיוחד ג'ק סמית, שהגיש נגד טראמפ כתבי אישום בפרשות המסמכים המסווגים וההתערבות בבחירות. "זה לא רעיון חכם", אמר אחד הגורמים ששוחחו עם הרשת על הימנעותו של טראמפ מעזרה כספית לג'וליאני. הגורם הזכיר גם את המקרה של עורך דין אחר לשעבר של טראמפ, מייקל כהן, שהסתכסך עמו בעקבות פרשת תשלום דמי השתיקה לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס (כהן כבר ריצה על חלקו בפרשה עונש מאסר, וכעת גם טראמפ מואשם בה).