השליח המיוחד של הבית הלבן לנושאים הומניטריים במזרח התיכון, דיוויד סטרפילד, טען אתמול (רביעי) כי תוכנית ההתנתקות ב-2005 היא שהובילה למציאות הנוכחית באזור, ואף הוסיף שארה"ב הזהירה את ראש הממשלה דאז אריאל שרון: "כשאריק שרון קיבל את החלטתו על נסיגה חד-צדדית, העצה שלנו הייתה ש'לא תצא לך מזה תוצאה משמחת - אלא אם כן תעשה ההפך ממה שאתה מציע'".
את הדברים אמר סטרפילד בשיחה וירטואלית שקיים עם הוועד היהודי-האמריקני (AJC). השגריר האמריקני לשעבר בלבנון וטורקיה, שבזמן ההתנתקות ב-2005 כיהן בתפקיד במחלקת המדינה - שדווקא תמכה פומבית במהלך - אמר כי "מה ששרון הציע היה מצור ובידוד של עזה. אמרנו לו ש'מה שאתה צריך לעשות זה לפתוח את עזה במידה המרבית האפשרית כדי לחבר אותה לחברה הכלכלית הבינלאומית, האזורית והישראלית - לספק חזון חלופי, לספק משהו אחר ממה שמגיע עם הייאוש'".

לדבריו, המדיניות הישראלית לאורך השנים רק הוסיפה לייאוש בעזה. "אפשר להרוג לוחמים בשדה הקרב, אי-אפשר להרוג רעיון חוץ מאשר בעזרת רעיון אחר. רעיון אחר שמבטיח חזון אמיתי ומהימן לאזור", אמר.
במהלך השיחה, סטרפילד גם אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא עמד בהתחייבות שלו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בשיחה הקשה שקיימו השניים בעקבות הרג עובדי הסיוע בעזה: "נתניהו התחייב בפני ביידן בשבוע שעבר להבטיח ש-100 משאיות סיוע יגיעו לצפון הרצועה בכל יום. ישראל נמצאת בערך באמצע הדרך לעמוד ברף הזה, אבל היא עדיין לא שם". לדבריו, הצנחת הסיוע מהאוויר היא "דרך לא יעילה ויקרה להעביר מעט עזרה יחסית. ההצנחות חשובות בהיעדר שום דבר אחר, אבל כשיתחיל להגיע סיוע מוגבר במעבר יבשתי ודרך הים - כבר לא נצטרך אותן".
הוא התייחס לירידה במספר ארגוני הסיוע המוכנים לעבוד בעזה בעקבות התקיפה הקטלנית של צה"ל בשבוע שעבר על שיירת World Central Kitchen, ואמר כי הארגון ואיחוד האמירויות מתנות את חזרתם לעזה בכך שישראל תראה "באופן קונקרטי ומופגן כי נלמדו לקחים, לא רק מהטרגדיה של WCK, אלא מהתקופה שקדמה לכך", בהתייחס לטענות על כך ש-200 עובדי סיוע נהרגו מתחילת המלחמה.
סטרפילד התייחס למשבר ההומניטרי ברצועה, ואמר כי "קיים סיכון מיידי של רעב לרוב, אם לא לכל 2.2 מיליון אזרחי עזה. זאת לא נקודה לוויכוח. זוהי עובדה מבוססת, שארה"ב, המומחים שלה, הקהילה הבינלאומית מעריכים ומאמינים שהיא אמיתית. הדה-הומניזציה הנוראה של ישראלים שהתרחשה ב-7 באוקטובר, לצד הדה-הומניזציה המתמשכת של החטופים הישראלים בכל יום שהם מוחזקים - לא יכולה להיות דומה לדה-הומניזציה של אזרחים פלסטינים חפים מפשע", אמר סטרפילד.
1 צפייה בגלריה
דיוויד סאטרפילד
דיוויד סאטרפילד
"אפשר להרוג לוחמים בשדה הקרב, אך לא ניתן להרוג רעיון - אלא בעזרת רעיון אחר". סטרפילד
(צילום: AP/Bilal Hussein)
בשיחה, השליח התייחס גם לסוגיה הטעונה של פעולה אפשרית ברפיח. הוא הזהיר מפני מבצע צבאי בעיר הדרומית ברצועה ואמר כי הנסיבות הנוכחיות יהיו הרות אסון: "לעקור את הפליטים במצב הנוכחי שלהם, של רעב והיעדר שירותים רפואיים בסיסיים, מבלי שננקטו כל האמצעים המתאימים כדי לספק מראש מקלט מתאים, מים ומזון שהם צריכים כרגע ואינם יכולים להשיג אותו - אם ישראל תעביר אותם שוב, אנו מאמינים שהנסיבות יהיו הרות אסון. זאת הסיבה שהנשיא הבהיר שחייבת להיות תוכנית הומניטרית אמינה לאוכלוסיית רפיח לפני שמבצע ישראלי כלשהו יכול להתרחש בתמיכת ארה"ב".
בהקשר זה, סטרפילד אמר כי יש הסכמה בין ישראל לארה"ב על כך ש"שום מבצע ברפיח לא יכול להתקיים בלי תוכנית הומניטרית אמינה בת-קיימא", אך הוסיף: "האם ראינו אחת כזאת? לא ראינו תוכנית ישימה עדיין". על השאלה אם ארה"ב תתנה את הסיוע הצבאי שלה לישראל, השיב סטרפילד כי "התמיכה שלנו בישראל היא אבסולוטית ויציבה, כמו גם הסיוע. ישראל יודעת זאת - ואיראן יודעת זאת גם".