צה"ל פרסם היום (שישי) את הממצאים של תחקיר הריגתם של שבעה מעובדי ארגון הסיוע "המטבח המרכזי העולמי" (WCK) בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה. התחקיר חושף שרשרת כשלים ומחדלים, החל מזיהוי שגוי ועד לירי מנוגד להוראות - והוביל גם להדחה של שני קצינים.
דובר צה"ל אמר על-רקע פרסום ממצאי התחקיר: "צה"ל רואה בחומרה את התקרית הקשה שגבתה את חייהם של שבעה אנשי סיוע הומניטרי, בלתי מעורבים וחפים מפשע. אנו מביעים את צערנו העמוק על האובדן, ומשתתפים בצערם של בני המשפחות וארגון WCK. אנחנו מייחסים חשיבות עליונה לפעילותם ההומניטרית החיונית של ארגוני הסיוע הבינ"ל, ונמשיך לפעול לתיאום וסיוע לפעילותם, תוך הקפדה על ביטחונם ושמירה על חייהם".

5 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
לחמ"ל הובהר שאין לתקוף את השיירה. נזקי התקיפה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
בכל מקרה לא היה צריך לירות. אחד מרכבי הפיק-אפ שהותקפו
(צילום: AFP)
אזור תקרית הרג עובדי הסיוע

ממצאי התחקיר, שהוצגו אמש לעיתונות הזרה ולנציגי המדינות שאזרחיהן נפגעו בו, קובעים כי את האירוע ניתן היה למנוע - ומדובר בטעות טרגית, מאחר שהכוחות לא ידעו מי נמצא בכלי הרכב. בצבא מסבירים שמתחילת המלחמה היו 6,000 "אירועי תיאום" מוצלחים ובטוחים עם ארגוני הסיוע ההומניטרי, גם כשבחלק מהמקרים המון פלסטיני הסתער על השיירות וחמושים ירו לעברן.
ראשית התקרית בספינת סיוע במימון אמירותי שנבדקה על-ידי צה"ל עוד בקפריסין, ויצאה לכיוון המזח בעזה תחת השגחה של חיל הים כשהיא מכילה 300 טון מזון. כשהגיעה הספינה לעזה, היו הצוותים אמורים לפרוק את מטענה במקטעים במשך כמה ימים, תחת פיקוח של צה"ל. תחילה הדבר גם עבר בהצלחה, ובמסגרת הפיקוח מפקד אוגדה 162 תת-אלוף איציק כהן אף שט עם כוחות חיל הים מול המזח - בזמן שחטיבת הנח"ל משגיחה מהצד היבשתי.

היו משוכנעים שתקפו מחבלי חמאס

לפי התחקיר, גם בליל האירוע - בין שני לשלישי - היו תיאומים מוקדמים בין ה-WCK לצה"ל. סביב 22:00 הסתיימה העמסת שמונה המשאיות במזח, והן החלו לנוע דרומה על ציר החוף למחסן המזון. כ-20 דקות לאחר מכן זיהו כוחות צה"ל ארבעה רכבי פיק-אפ שהצטרפו לשיירה; לפי הפקודות בפיקוד הדרום, בשיירות הסיוע ישנן גם משאיות וגם רכבי פיק-אפ שמסומנים במדבקות ה-WCK, ומצוידים בדרכי תקשורת בין כוחות צה"ל ליושביהם. כלי רכב אלו, לפי צה"ל, היו צריכים לעבור באותו הלילה בשלוש נקודות בין המזח למחסנים. הנחיות אלו היו באוגדה 162 אך לא בחמ"ל האש החטיבתי של הנח"ל, שאחראי על תקיפות מהאוויר. מבחינת קציני האש בחמ"ל זה - השיירה הייתה אמורה לכלול משאיות בלבד.
כך, סמוך לשעה 22:30 זיהו בחמ"ל את רכבי הפיק-אפ שהצטרפו לשיירה, ובשעה 22:28 בדיוק זיהו באמצעות כטב"ם חמוש על גג אחת המשאיות שיורה באוויר. הנציג בחמ"ל שזיהה זאת עלה ודיווח על כך למפקדת האוגדה, שם הובהר לו שאין לתקוף את השיירה בכל מקרה, גם אם זיהה חמוש, כי מדובר בשיירה הומניטרית. בתהליך זה בחמ"ל זיהו גם את ארבעת רכבי הפיק-אפ בשיירה, וניסו ליצור קשר עם אנשי WCK - ללא הצלחה. נציגי מתאם פעולות הממשלה בשטחים התקשרו גם לקב"ט הארגון שבחו"ל, שלא הצליח לתקשר איתם באותן דקות קריטיות.
5 צפייה בגלריה
3 מדרכוני ההרוגים מארגון World Central Kitchen
3 מדרכוני ההרוגים מארגון World Central Kitchen
3 מדרכוני ההרוגים מארגון World Central Kitchen
ב-22:26 השיירה עצרה ליד אחד המחסנים. בצה"ל זיהו מהאוויר כ-15 אנשים שנושאים תיקים בקרבת רכבי הפיק-אפ, וכארבעה חמושים, בזמן שהמשאיות נכנסו למחסנים. ההנחיות של האוגדה בשלב זה היו עדיין לא לירות בכלל - אבל מבחינת מפעילי האש בחמ"ל החטיבתי, המשימה ההומניטרית הסתיימה מרגע שהמשאיות נכנסו למחסנים.
ב-22:59 רכבי הפיק-אפ עזבו את המחסן, והתפצלו לשתי נקודות - רכב אחד צפונה לנקודת הריכוז של ארגון ה-WCK, ושלושה כלי רכב נוספים דרומה. כלי הרכב הללו, נסביר, לא נתפסו כתמימים בחמ"ל האש החטיבתי כבר מהשלב הראשון - בגלל נוכחות החמושים הקרובה אליהם. כך, הכוחות סיווגו את המכוניות שנסעו דרומה כרכבי חמאס.
על רכבי הפיק-אפ היו אמנם מדבקות סימון, אך לא ניתן היה לזהות אותן מהכטב"מים בלילה מאחר שלא היו תרמיות. לכן הכוחות תקפו את כלי הרכב שנסעו דרומה שלוש פעמים מהאוויר - והתוצאות קטלניות: שבעה עובדי ה-WCK נהרגו במקום, בהם שישה אזרחים זרים.
הכוחות בחמ"ל, לפי התחקיר, היו משוכנעים באופן שגוי שהם תקפו מחבלים של חמאס. עם זאת, לפי התחקיר, הירי בוצע בניגוד להוראות הפתיחה באש - מאחר שרק ברכב הראשון עלה חשד לנוכחות פעיל חמוש של חמאס, ושני כלי הרכב הנוספים הופללו רק בגלל מעבר אנשים מהרכב הראשון לשניים הנוספים. לפי הפקודות, מעבר שכזה לא מספיק להפללה, ועדיין שוגרו שלושה טילים.
5 צפייה בגלריה
שף חוזה אנדרס
שף חוזה אנדרס
שיחה קשה עם בכירי צה"ל. ראש הארגון חוזה אנדרס
(צילום: יח"צ)
בצבא הגדירו את התקיפה ככשל חמור ועבירה על הוראות הפתיחה באש. לפי התחקיר, עוד בשלב הראשון ליד מחסן הסיוע הכוחות בחמ"ל החטיבתי ראו ברכבי הפיק-אפ כשל חמושים ולא של ה-WCK; המפקדה הדרומית שבה נוהלה התקיפה הייתה צריכה לקבל אישור ירי מהמח"ט או ממפקד האוגדה, ולא ביקשה זאת; ובנוסף, בסביבה לא היו חיילי צה"ל, כך שלא מדובר היה בסכנה מיידית, גם אם אכן היו חמושים ברכבי הפיק-אפ.

נזיפות, הדחות ותגובת ה-WCK

באשר לטענה על אצבע קלה על ההדק, שכן הירי מהאוויר המשיך גם לאחר התקיפה הראשונה, אומרים בצבא כי קציני האש מהחמ"ל ניהלו במסירות ובמקצועיות אלפי פעולות - כולל הומניטריות - בימים שקדמו לתקיפה, וכן את הפעולה בשיפא.
בעקבות התחקיר החליט הרמטכ"ל להדיח קצין אש חטיבתי בדרגת רב-סרן, לצד קצין נוסף בדרגת אלוף-משנה במילואים - ראש מטה חטיבת הנח"ל נוחי מנדל. בנוסף, יינזפו פיקודית אלוף פיקוד הדרום ירון פינקלמן, מח"ט הנח"ל אלוף-משנה יאיר צוקרמן ומפקד אוגדה 162 תת-אלוף איציק כהן, כי שלושתם היו אחראים על פיקוח יישום הפקודות.
דובר צה"ל ציין כי "תקיפת שלושת הרכבים בוצעה תוך הפרה חמורה של הפקודות וההוראות הנוגעות לעניין. מסקנות התחקיר מעלות כי ניתן היה למנוע את האירוע ויחד עם זאת, הגורמים שאישרו את התקיפה היו משוכנעים כי הם תוקפים פעילי חמאס חמושים ולא את פעילי ארגון ה-WCK. הפגיעה ברכבי הסיוע היא טעות חמורה, שנבעה מכשל חמור, כתוצאה מזיהוי שגוי, טעות בקבלת ההחלטות ותקיפה בניגוד לפקודות ולהוראות הפתיחה באש".
בצה"ל התייחסו היום גם לטענה שקציני האש בחמ"לים הציפו לאחרונה בפני מפקדיהם את המורכבות והקשיים בזיהוי באירועים אלו, ולא קיבלו מענה, עולה כי ברוב המקרים אין נוכחות של רכבי פיק-אפ בשיירות המשאיות - ובכל מקרה לא יורים בחמושים עליהן או בהן. אבל, יש אתגר וקושי מובנה: אין ברצועת עזה גוף אחר שיקלוט את משאיות הסיוע מלבד חמאס, שמנסה להשתלט עליהן באופן תדיר.
שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' תקף את הרמטכ"ל על החלטתו, כלשונו, "להפוך את אל"מ נוחי מנדל לשעיר לעזאזל". לפי סמוטריץ', "העובדה שמכל מחדלי 7 באוקטובר, הקצין הראשון והיחיד שהופך לשעיר לעזאזל ומודח בשיחת טלפון הוא נוחי מנדל, היא מקוממת ומעבירה מסר בעייתי למפקדים וללוחמים".
בצלאל סמוטריץ' מליאת הכנסת היום ב-124 למלחמהבצלאל סמוטריץ'צילום: דני שם טוב / נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
סמוטריץ' הוסיף כי "לא מתקבל על הדעת שהרמטכ"ל עורף ראשים של קצינים חדים והתקפיים. אם יש צורך להעניש ולהוקיע מפקדים אלו צריכים להיות קצינים שקפאו על השמרים והובילו אותנו לאסון הנורא. הצבא זקוק למפקדים יוזמים והתקפיים שרוצים בהכרעת האויב. מפקדים בכירים שלא חתרו להכרעת האויב בשדה הקרב ועודם מעדיפים טכניקות והכלות שכשלו, יש לנו מספיק. החלטת הרמטכ"ל לא תורמת לאמון הציבור בפיקוד הבכיר".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הצטרף למתקפה: "החלטת הרמטכ"ל להדיח קצינים בכירים היא הפקרת הלוחמים באמצע מלחמה וטעות קשה שמשדרת חולשה. גם אם יש טעויות בזיהוי, במלחמה מגבים חיילים ובוודאי שלא עושים להם בית דין שדה".
בינתיים, התקרית הובילה לביקורת בינלאומית חריפה בעולם נגד ישראל. נציגי צה"ל אף נשאלו אמש בתקיפות על-ידי גורמים זרים אם היו מקרים רבים שבהם אזרחים פלסטינים נהרגו מתקיפות צה"ל מבלי שאיש ידע ומבלי שהדבר תוחקר כראוי. בצבא השיבו כי מקרים אחרים מתוחקרים גם כן על-ידי מנגנון הבדיקה המטכ"לי, ולפי סדר העדיפויות שנקבע.
ובתוך כך, ראשי ארגון ה-WCK - שניהלו הלילה שיחה קשה עם בכירי צה"ל שהציגו להם את הממצאים - טרם הודיעו אם ישובו לפעול ברצועת עזה. ראשי הארגון העריכו את העובדה שמי שבדק את התקרית היה גוף חיצוני (מנגנון הבדיקה המטכ"לי בראשות אלוף במיל' יואב הר אבן), אך דרשו השלמות ומידע נוסף - וכן הקמה של ועדה עצמאית לחקירת האירוע.
5 צפייה בגלריה
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
עדכן אישית את שרי החוץ בממצאים. שר החוץ כ"ץ
(צילום: סיון שחור, לע"מ)
בתקיפה שהתרחשה בלילה שבין שני לשלישי נהרגו שישה אזרחים זרים מפולין, אוסטרליה, בריטניה, פעיל שהחזיק באזרחות כפולה מארה"ב וקנדה וכן פלסטיני אחד. לאחר התקיפה, ארגון WCK הודיע כי הוא עוצר מיידית את פעילותו באזור.

"צורך מדיני דחוף" בהרחבת הסיוע

במהלך הלילה שר החוץ ישראל כ"ץ עדכן באופן אישי בממצאי התחקיר של צה"ל את שרי החוץ של בריטניה, איחוד האמירויות, אוסטרליה, קנדה, פולין ויפן. בישיבת הקבינט שבה הוחלט להרחיב את הסיוע ההומניטרי, שיעבור מעתה גם דרך נמל אשדוד ומעבר ארז, הסביר כ"ץ כי יש "צורך מדיני דחוף" להרחיב את הסיוע - אך התנגד לשימוש בנמל אשדוד להכנסת סחורות, שכן הדבר סותר את הגישה שלפיה חייבים לנתק את הקשר בין ישראל לעזה. הוא טען כי הדבר מטיל מחדש את האחריות על אספקת הסיוע לעזה על מדינת ישראל.
התקיפה, נזכיר, הובילה להתנצלויות מצד כל שדרת ההנהגה הבכירה בישראל - מראש הממשלה והנשיא ועד הרמטכ"ל. "זו לא רק מתקפה נגד WCK, זו מתקפה על ארגונים הומניטריים שפועלים במצבים הכי קשים, שבהם מזון משמש כנשק במלחמה. זה בלתי נסלח", אמרה מנכ"לית הארגון ארין גור. "אני שבורת לב ומזועזעת מכך שאנחנו, World Central Kitchen, והעולם - איבדנו חיים יפים היום בגלל מתקפה ממוקדת של צה"ל. האהבה שהייתה להם לסייע לאנשים, הנחישות להראות שהאנושיות מתעלה מעל הכול, וההשפעה שלהם על אינספור חיים ייזכרו ויוקרו לעד".

מייסד WCK, השף הספרדי-אמריקני חוזה אנדרס, תקף את ישראל אחרי התקרית: "איבדנו היום כמה מאחינו ואחיותינו במתקפה אווירית של צה"ל בעזה. ליבי נשבר. ממשלת ישראל צריכה להפסיק את ההרג חסר ההבחנה הזה. היא צריכה להפסיק להגביל את הסיוע ההומניטרי, להפסיק להרוג אזרחים ועובדי סיוע ולהפסיק להשתמש במזון בתור נשק".