האולטימטום של ביידן - והאיום. בשעה שבישראל היו שהגדירו את השיחה בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לראש הממשלה בנימין נתניהו כ"טובה", הודעת הבית הלבן לא הותירה מקום לספק. היא כללה אמירות קשות ובעייתיות עבור ישראל - ואף אולטימטום אחרי התקרית הקשה של הרג עובדי הסיוע ברצועת עזה וסביב המצב ההומניטרי שם. בהודעת הבית הלבן סופקה יותר מרמיזה לכך שארה"ב עלולה להפסיק את התמיכה בישראל בהמשך המלחמה - ולאחר מכן, מפיו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ודובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי, הדברים נאמרו ישירות.
4 צפייה בגלריה
ביידן, נתניהו ואחד מרכבי הסיוע שהותקפו על ידי צה"ל בשל זיהוי שגוי
ביידן, נתניהו ואחד מרכבי הסיוע שהותקפו על ידי צה"ל בשל זיהוי שגוי
ביידן, נתניהו ואחד מרכבי הסיוע שהותקפו על ידי צה"ל בשל זיהוי שגוי
(צילום: SAUL LOEB/AFP, רויטרס/Amir Cohen)

בהודעת הבית הלבן הוצב למעשה מעין אולטימטום לישראל: ארה"ב תקבע את המדיניות שלה ביחס לעזה על פי ההערכה שלה לגבי הפעולה המיידית של ישראל בהקשר ההומניטרי. בכך, יש יותר מרמיזה סביב אפשרות של הפסקת התמיכה בישראל.
בהודעה הרשמית לא הייתה התייחסות לסוגיית משלוחי הנשק לישראל, אך שני גורמים אמריקניים אמרו אמש לרשת NBC כי בשיחה ביידן "רמז בצורה חזקה" שארה"ב עשויה להתנות את הסיוע הצבאי לישראל בהתאם לפעולות שהיא דורשת ממנה בתחום ההומניטרי, וכן בנוגע לקידום הפסקת אש בהקדם האפשרי. "זה היה המסר", אמר אחד הגורמים.
ביידן, נזכיר, דוחה כבר זמן רב את הקריאות שהולכות וגוברות במחנה הדמוקרטי בארה"ב להגבלת משלוחי הנשק, ולפיכך לדיווח ב-NBC יש משמעות רבה אם הוא מדויק. יצוין כי רק אתמול דווח שממשל ביידן אישר לשלוח לישראל עוד 2,000 פצצות, אולם לפי הדיווח ב"וושינגטון פוסט" האישור הזה ניתן כמה שעות לפני התקיפה של צה"ל שבה נהרגו שבעת עובדי ארגון הסיוע הבינלאומי WCK בדיר אל-בלח. אותה תקיפה, שנעשתה בשל זיהוי שגוי ושבה נהרגו אזרח אמריקני-קנדי וגם אזרחי בריטניה, פולין ואוסטרליה, עוררה זעם עולמי כלפי ישראל - ומגדילה כעת את הלחץ הבינלאומי כלפיה.
אינפו אינפוגרפיקה ג'ו ביידן בנימין ביבי נתניהו השיחה והאיום
"התקפות על עובדים הומניטריים והמצב ההומניטרי באופן כללי אינם מתקבלים על הדעת", נכתב בהודעת הבית הלבן על שיחת ביידן-נתניהו. "הנשיא הבהיר את הצורך של ישראל להכריז על שורת צעדים ספציפיים, קונקרטיים וניתנים למדידה לטיפול בפגיעה באזרחים, בסבל הומניטרי וביטחונם של עובדי הסיוע - וליישמם. מדיניות ארה"ב ביחס לעזה תיקבע על פי הערכת ארה"ב לגבי הפעולה המיידית של ישראל בצעדים אלה".
הודעת הבית הלבן יכולה להיתפס כטקסט החריף ביותר שיוצא מפיו של ביידן מפרוץ המלחמה - והיא כוללת גם קריאה להפסקת אש מיידית שלכאורה לא מותנית בשחרור החטופים - כזו שמטרתה לשפר את המצב ההומניטרי. זה לכל הפחות הדבר המשתמע מהודעת הבית הלבן הרשמית, אולם יצוין כי בציוץ שפרסם אמש ביידן הוא כן כרך בין הפסקת האש לשחרור החטופים.
ואם הודעת הבית הלבן נשמעה חריפה, דברי מזכיר המדינה בלינקן היו עוד יותר תקיפים. במסיבת עיתונאים אמש בבריסל בלינקן רמז למעשה כי התמיכה האמריקנית תיפגע - אם ישראל לא תעשה שינויים משמעותיים באופן שבו היא מנהלת את המלחמה. "אם לא נראה את השינויים שאנחנו צריכים לראות - יהיו שינויים במדיניות שלנו", אמר - ולא פירט מעבר לכך.
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, הביע "תסכול גובר", כלשונו - ופירט את "הצעדים הקונקרטיים" שמצפה ארה"ב לראות מישראל: פתיחת מעברי גבול נוספים לעזה, כניסת יותר משאיות מירדן, "עלייה דרמטית" בכמות הסיוע ההומניטרי, הפחתת הפגיעה באזרחים - וצעדים לתיאום והגנה על עובדי סיוע.
"נבחן את הגישה שלנו בהתאם להערכה שלנו כיצד הצד הישראלי מתאים את המדיניות ותהליכי קבלת ההחלטות. בואו נראה מה הם עושים ואיך הם מבצעים את מה שהם אומרים", אמר אמש בתדרוך בבית הלבן. קירבי הבהיר שארה"ב לא תסתפק בהצהרות: "נבחן מקרוב וננטר איך הם מבצעים את ההתחייבויות. אם לא יהיה שינוי במדיניות שלהם - אז יהיה שינוי מצידנו", אמר.
4 צפייה בגלריה
עובדי ארגון הסיוע WCK במתחם חלוקת מזון באזור חאן יונס רצועת עזה ארכיון סיוע הומניטרי
עובדי ארגון הסיוע WCK במתחם חלוקת מזון באזור חאן יונס רצועת עזה ארכיון סיוע הומניטרי
עובדי ארגון הסיוע WCK מחלקים מזון ברצועה, ארכיון. ארה"ב דורשת להגן עליהם
(צילום: מתוך X)
בניגוד לשיחות קודמות, נתניהו עצמו או לשכתו טרם פרסמו התייחסות רשמית לשיחה. דוברת מטעם נתניהו לתקשורת הזרה, טל היינריך, נשאלה על האיום בשינוי המדיניות האמריקנית בריאיון ל"פוקס ניוז" - והשיבה בהתחמקות: "אני חושבת שזה משהו שוושינגטון תצטרך להסביר".

סוף למלחמה?

השיחה לא עסקה רק במצב ההומניטרי - אלא גם במגעים לעסקת חטופים. אתמול הודיע בכיר חמאס אוסמה חמדאן שארגונו למעשה דוחה את ההצעה החדשה שגובשה בקהיר - אך ביידן הפציר בנתניהו להסכים לעסקה, בשעה שחמאס מודיע למתווכות שהוא דוחה את ההצעה.
4 צפייה בגלריה
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
הנייה וסינוואר. חמאס דוחה בפועל את הצעת המתווכות, וביידן דורש מישראל להתקדם לעסקה
(צילומים: AP)
בהודעת הבית הלבן נאמר כי ביידן "דחק בראש הממשלה להסמיך את מנהלי המשא ומתן שלו לסיים ללא דיחוי עסקה להחזרת החטופים הביתה". משמעות הדרישה של ביידן יכולה להתפרש גם כרצון שלו שישראל תקבל את דרישת חמאס - שמתעקש על הפסקת המלחמה.
דברי ביידן מביעים כעס אמיתי, תסכול וייאוש מנתניהו מצד אחד - אבל אסור לשכוח שהוא עשוי לערב גם שיקולים פוליטיים פנימיים של הקמפיין לקראת הבחירות בנובמבר: "דף מסרים" שמחייב את ביידן לנזוף בנתניהו ו"לתת לו בראש" על המתרחש ברצועה.
4 צפייה בגלריה
הטקס בטהרן שבו התפללו חמינאי ובכירי משטר האייתוללות מעל ארונות הבכירים שחוסלו
הטקס בטהרן שבו התפללו חמינאי ובכירי משטר האייתוללות מעל ארונות הבכירים שחוסלו
חמינאי ובכירי המשטר בטהרן מתפללים מעל ארונות אלו שחוסלו בדמשק. ביידן מגבה את ישראל בצל איומי הנקמה
(צילום: KHAMENEI.IR / AFP)
ולצד כל אלה - בצל האיומים של איראן להגיב על חיסול שבעה אנשי משמרות המהפכה ובהם הבכיר חסן מהדווי בדמשק - סביב דבר אחד נרשם קונצנזוס בשיחה הקשה: המאבק בטהרן. "שני המנהיגים דנו באיומים איראניים פומביים נגד ישראל והעם הישראלי. הנשיא ביידן הבהיר כי ארצות הברית תומכת מאוד בישראל מול האיומים הללו", נאמר בהודעת הבית הלבן.
פורסם לראשונה: 23:13, 04.04.24