4 צפייה בגלריה
מפציץ מסוג B 52
מפציץ מסוג B 52
B-52 בפעולה
(מתוך טוויטר)
מסר מאיים לאיראן, פחות משבועיים לאחר חיסולו של ראש תוכנית הגרעין: שני מפציצי B-52 אמריקניים חלפו היום (ה') בשמי המזרח התיכון, וגורמים אמריקנים אמרו כי מדובר במסר מרתיע ברור לטהרן. המפציצים עברו גם מעל שמי ישראל כחלק ממפגן העוצמה האווירי באזור. גם בחודש שעבר טס B-52 באזור, במטרה להעביר מסר לאיראנים.
שני המפציצים המריאו ביום רביעי מבסיס בלואיזיאנה, ארצות הברית. אחרי שחלפו מעל האוקיינוס האטלנטי ואירופה, הם חצו את המפרץ הפרסי וטסו ליד עומאן, כשהם שומרים על מרחק ביטחון מאיראן. מטוסי קרב מסעודיה, בחריין וקטאר ליוו את המפציצים כשאלו עברו בשטחם האווירי. בסך הכול, טיסתם אמורה להימשך 36 שעות.
4 צפייה בגלריה
מפציצי B-52 אמריקנים מעל שמי ישראל
מפציצי B-52 אמריקנים מעל שמי ישראל
המפציצים בשמי ישראל
B-52, שנכנס לשירות ב-1955, נחשב למפציץ העיקרי של צבא ארה"ב. יש לו טווח טיסה עצום של מעל 14 אלף ק"מ מבלי לבצע תדלוק אווירי, וכושר נשיאת חימוש במשקל של 32 אלף ק"ג. למטוס בגרסותיו החדשות מערכות נ"מ המורכבות בחלקו האחורי. הוא מסוגל לשאת טילי שיוט וחימוש גרעיני. את המפציץ מפעילים חמישה אנשי צוות: טייס, טייס משנה, שני נווטים וקצין לוחמה אלקטרונית.
הבכירים האמריקנים אמרו לסוכנות הידיעות AP כי הטיסה נועדה להראות את המחויבות האמריקנית המתמשכת במזרח התיכון, אף שממשל טראמפ הורה על נסיגת אלפי חיילים מעיראק ומאפגניסטן. המפציצים הכבדים בעלי המראה המאיים, שיכולים לשאת הן נשק קונבנציונלי והן נשק גרעיני, כמעט ולא חולפים בשמי המזרח התיכון.
4 צפייה בגלריה
מפציץ B-52 אמריקני ארכיון 2017
מפציץ B-52 אמריקני ארכיון 2017
המפציץ העיקרי של צבא ארה"ב. B-52
(צילום: AFP)

"האפשרות לשלוח מפציצים אסטרטגיים לצד השני של העולם ללא עצירות ביניים ולשלב אותם עם שותפינו הרבים באזור מראה את יחסי העבודה הקרובים שלנו ואת המחויבות המשותפות לביטחון האזורי וליציבות", אמר גנרל פרנק מקנזי, המפקד האמריקני הבכיר במזרח התיכון.
נסיגת הכוחות, לצד העזיבה הקרובה של נושאת המטוסים נימיץ, העלו את החשש אצל בעלות בריתה של ארצות הברית כי האמריקנים מתכוונים לנטוש את האזור. החששות הללו רק התגברו בעקבות חיסול "אבי הפצצה האיראנית" מוחסן פחריזאדה, וההערכה שלפיה איראן לא תשתוק על כך. "אנחנו לא מחפשים עימות, אבל אנחנו מחויבים להגיב לכל מתקפה", אמר מקנזי.
גורם צבאי בכיר אמר כי הממשל סבור שהסכנה של מתקפה איראנית על ארצות הברית ובעלות בריתה גבוהה מהרגיל כעת, והפנטגון רוצה להבטיח שטהרן תחשוב פעמיים לפני שתעשה דבר מה.

"המיליציות בעיראק עברו לכוננות גבוהה"

גורמי ביטחון אמריקנים אמרו לרשת CNN כי זיהו שהמיליציות הפרו-איראניות בעיראק עברו למצב כוננות גבוה, והביעו חשש כי אנשי המיליציות עלולים לתקוף בסיסים אמריקניים או מוסדות דיפלומטיים אמריקניים במדינה.
4 צפייה בגלריה
עיראק מיליציה אל חשד א שעבי בגדד
עיראק מיליציה אל חשד א שעבי בגדד
אנשי מיליציית "אל-חשד א-שעבי". העלו כוננות
(צילום: AFP)
"זה מדאיג", אמר אחד הגורמים ל-CNN. "יש לנו אינדיקציה להיערכות של מיליציות במשך כמה ימים". הוא לא מסר פרטים מדויקים, אבל אמר שהמיליציות ערוכות מבחינת מאגרי נשק ורקטות לטובת פגיעה במוסדות אמריקניים.
המיליציות הפרו איראניות בעיראק תקפו כמה פעמים מוסדות אמריקניים בעיראק בשנים האחרונות ברקטות. המתיחות הנוכחית, כאמור, באה בצל חיסולו של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה, ובצל חיסולו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה לשעבר, קאסם סולימאני, בינואר האחרון.