בצל איומיה של איראן להגיב למתקפות "הפגע וברח" הישראליות בסוריה, כלשונה, ולספק "מכה מוחצת" למתקפה אמריקנית אפשרית בימי כהונתו האחרונים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ – מפציץ אמריקני מסוג B-52 חלף באופן נדיר למדי מעל ישראל, בדרכו מארה"ב למפרץ הפרסי.
5 צפייה בגלריה
מפציץ מסוג B 52
מפציץ מסוג B 52
מפציץ B-52, בתמונה שפרסם הצבא האמריקני. מסר לבעלות הברית – ולאויבים
(מתוך טוויטר)
5 צפייה בגלריה
מפציץ מסוג B 52
מפציץ מסוג B 52
(מתוך טוויטר)
המפציץ חלף אתמול (שבת) בשמי ישראל, בשעה 10:15. כשהגיע לגבול ישראל-ירדן כיבה את המשדר שלו. חובבי תעופה וספוטרים זיהו את המטוס בתוכנות מעקב אחרי מטוסים צבאיים. שעתיים לאחר מכן נקלט בבסיס חיל האוויר האמריקני בסיס אל-עודייד בקטאר, הנחשב לבסיס הקדמי הגדול ביותר של ארה"ב באזור. בשעה 18:16 המטוס חלף שוב בשמי ישראל, בדרכו חזרה לארה"ב. המפציץ היה מלווה במטוסי קרב מסוג F15 ו-F16.
B-52, שנכנס לשירות ב-1955, נחשב למפציץ העיקרי של צבא ארה"ב. יש לו טווח טיסה עצום של מעל 14 אלף ק"מ מבלי לבצע תדלוק אווירי, וכושר נשיאת חימוש במשקל של 32 אלף ק"ג. למטוס בגרסותיו החדשות מערכות נ"מ המורכבות בחלקו האחורי. הוא מסוגל לשאת טילי שיוט וחימוש גרעיני. את המפציץ מפעילים חמישה אנשי צוות: טייס, טייס משנה, שני נווטים וקצין לוחמה אלקטרונית.
5 צפייה בגלריה
מפציץ מסוג B 52
מפציץ מסוג B 52
(מתוך טוויטר)
5 צפייה בגלריה
מסלול טיסה
מסלול טיסה
מסלול הטיסה. בגבול עם ירדן המשדר כובה
בהודעת פיקוד המרכז של משרד ההגנה האמריקני, שבתחום שיפוטו אזור המזרח התיכון, נמסר כי המשימה הדגימה את יכולתו של הצבא האמריקני לשלוח כוחות אוויריים "לכל מקום בעולם בתוך זמן קצר", וכי מטרת המשימה הנוכחית הייתה "להרתיע מפני תוקפנות ולנסוך תחושת ביטחון בבעלות בריתה של ארה"ב".
טיסת המפציץ מעל שמי ישראל מגיעה בין היתר בצל התקיפה הישראלית של יעדים איראניים בסוריה בשבוע שעבר. היום הגיבה איראן לאותה מתקפה, שלפי דיווחים נהרגו בה לפחות עשרה בני אדם, כולל חמישה איראנים.
משרד החוץ בטהרן הבטיח היום להגיב לכל ניסיון ישראלי לפגוע בנוכחות האיראנית בסוריה, אותה הוא שב והגדיר ככזו שמטרתה "ייעוץ" בלבד למשטר אסד. "המשטר הציוני מודע היטב לכך שהעידן של מתקפות פגע וברח חלף, ולפיכך הוא נזהר מאוד", טען דובר משרד החוץ האיראני סעיד קאטיבזאדה. "האיראנים נמצאים בסוריה בשביל לייעץ, ובאופן טבעי אם מישהו ישבש את הנוכחות המייעצת הזו, התגובה שלנו תהיה מוחצת", הוסיף.

התקיפה הישראלית ביום רביעי נעשתה בתגובה להנחת מטעני נפץ בגבול רמת הגולן, מטענים שלפי צה"ל הוטמנו בהנחיית אנשי כוח קודס האיראני. חיל האוויר תקף בסוריה שמונה יעדים שונים, בהם מתחם מגורים איראני ליד דמשק, מפקדה של דיוויזיה סורית וסוללות נ"מ שניסו לפגוע במטוסי הקרב הישראליים.
איראן איימה לאחרונה בתגובה "מוחצת" גם בעקבות הדיווחים בארה"ב על כך שהנשיא היוצא דונלד טראמפ שקל לתקוף מתקן גרעיני ברפובליקה האיסלאמית בימיו האחרונים בתפקיד. לפי הדיווחים יועציו הבכירים שכנעו אותו להימנע ממהלך שכזה, שצפוי לגרור הסלמה משמעותית באזור.
טראמפ אמנם מסרב להכיר בהפסדו בבחירות, אך נראה שבממשלו נערכים לכניסתו של הממשל הדמוקרטי החדש בראשות ג'ו ביידן, ומתכוונים למצות בחודשיים הנותרים עד אז את מדיניות "הלחץ המקסימלי" על איראן.
5 צפייה בגלריה
דונאלד טראמפ ו עלי חמינאי
דונאלד טראמפ ו עלי חמינאי
טראמפ ומנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי. לחץ עד הרגע האחרון
(צילום: AFP, mct)
"זו תהיה המדיניות שלנו עד שזמננו ייגמר", אמר מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו בראיון ששודר הערב ברשת "אל-ערבייה". פומפאו עורך כעת מסע פרידה מהאזור, ואחרי שביקר בין היתר בטורקיה ובישראל, הגיע למפרץ הפרסי בסוף השבוע. הוא ביקר באיחוד האמירויות ובקטאר, והערב יגיע לסעודיה שבה ייפגש עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן. לאחר מכן יחזור לוושינגטון. למסר שלו הצטרף היום גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שקרא לביידן שלא לחזור להסכם הגרעין עם איראן.
בתוך כך, ובצל המתקפה הישראלית בסוריה בשבוע שעבר, גם היום דווח על תקיפה ישראלית במדינה. מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה סורי שיושב בבריטניה אך דיווחיו מהמתרחש בסוריה נחשבים אמינים יחסית, מסר כי לפחות 14 לוחמים במיליציות עיראקיות פרו-איראניות נהרגו בהפצצות אוויריות במזרח סוריה, במחוז דיר א-זור הגובל בעיראק. לפי הדיווח שמונה מההרוגים הם עיראקים ושישה אפגנים. שני בסיסים באזור הושמדו, בנוסף לכמה כלי רכב צבאיים. במרכז המעקב טענו כי "ככל הנראה" מטוסים ישראליים הם אלו שעמדו מאחורי המתקפה. ישראל לא הגיבה לדיווח הזה.