אף מדינה למעט גיאורגיה לא מכירה בדרכון הירוק הישראלי כדי לאפשר כניסת תיירים לשטחה עם פטור מבידוד ובדיקת קורונה. בנוסף, למרות המגעים בין ישראל ליוון וקפריסין וההצהרות המשותפות של מנהיגיהן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מזה כחודש שלא נחתם עדיין הסכם על דרכון ירוק הדדי.
2 צפייה בגלריה
לקראת הקלות הדרכון הירוק בנתב"ג
לקראת הקלות הדרכון הירוק בנתב"ג
התו הירוק - טוב לקניונים, לא מקובל במדינות זרות
(צילום: מתס קורמן)
רק לפני כחודש ביקר בישראל ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטקיס, והודיע במסיבת עיתונאים משותפת עם נתניהו על כך ששתי המדינות הגיעו להבנות על דרכון ירוק שיאפשר לישראלים לטוס ליוון ללא בדיקת קורונה וללא חובת בידוד. לפני שבועיים הגיע לישראל נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס והשמיע אף הוא הצהרה דומה ביחד עם נתניהו.
אלא שעד לרגע זה לא נחתם כל הסכם דרכון ירוק בין המדינות. וגם אם השמיים ייפתחו, לא נראה שאצה הדרך ליוון ולקפריסין לחתום עליו. גורמים דיפלומטיים הסבירו כי חרף ההצהרות המשותפות – יוון נתקלה בהתנגדות עזה של האיחוד האירופי לאפשר למדינות חברות לחתום עם הסכם דרכון ירוק. מדיווחים שהגיעו לירושלים עולה כי גרמניה היא המתנגדת מספר 1 באיחוד לדרכון ירוק מסיבה כפולה: מחד היא רואה בהסכם הזה אפליית מתחסנים לעומת מי שלא רוצים להתחסן ומאידך יש רצון גרמני לאפשר תיירות פנים במדינות השונות לחיזוק הכלכלות האירופיות.
2 צפייה בגלריה
נוסעים אחרונים ב נתב"ג
נוסעים אחרונים ב נתב"ג
נמל התעופה בן גוריון
גם יוון לא ממהרת לחתום על ההסכם לאחר התפרצות נוספת של הקורונה במדינה, וככל הנראה החשש ממוטציות הוא שמרתיע את יוון מלאפשר לישראלים להיכנס גם אם חוסנו. מה שלא ברור – מדוע ישראל לא דוחקת לחתום עם ההסכם הזה לטובת היום שאחרי? היכן התמריץ למחזיקי הדרכון הירוק, אם אינם יכולים לנצל אותו בנסיעות לחו"ל כשהם פטורים מבדיקות קורונה ומבידוד?
גורם במשרד החוץ מסר בתגובה כי הסיבה לכך שלא נחתם הסכם עד כה עם יוון וקפריסין הוא שלא היה לחץ לנוכח המצב הקיים בתחלואה וסגירת השמיים. יצוין כי גם ארה"ב אינה מכירה בדרכון הירוק הישראלי ואזרח ישראלי שנכנס לשם מחויב בבדיקת קורונה שלילית ובבידוד.