חוסר שליטה בטיסה במהלך התרגול. זה הגורם להתרסקות מטוס הסנונית בחודש נובמבר האחרון בנגב על-פי דו"ח הביניים השני של צוות המומחים שמינה מפקד חיל האוויר לחקירת התאונה. הצוות הציג את הממצאים אתמול (יום ד') לאלוף עמיקם נורקין, וקבע כי לפי שעה לא ניתן להצביע מה גרם למטוס להיכנס ל"תמרון לא נשלט", לשון הודעת דובר צה"ל. במקביל, הוחלט כי מטוסי הסנונית יוכלו לשוב לטוס בשירות החיל.
בדומה לדו"ח הביניים הראשון, צוות המומחים לחקירת ההתרסקות, שבה נהרגו רב-סרן במיל' איתי זיידן ופרח הטיס רב"ט ליהוא בן-בסה, לא הצביע על כשל טכני במערכות ההיגוי. "הצוות ממשיך לבחון שני כיוונים עיקריים: תפעול הטסתי שהוציא את המטוס מחוץ למעטפת הטיסה או תקלה טכנית במנוע או בהגאים, שתרמה ליציאת המטוס ממעטפת הטיסה", נמסר מדובר צה"ל.
מדו"ח הביניים השני של חקירת ההתרסקות עלה כי עברו בין 10 ל-20 שניות מרגע זיהויו האחרון של המטוס במכ"ם ועד פגיעתו בקרקע. מניתוח הממצאים במקום התאונה וניתוח שברי המטוס, הוא פגע בקרקע – ולא נרשם ניסיון לנטישתו. הצוות נהרג במקום כתוצאה מהפגיעה בקרקע – והמטוס נמחה ברובו.
3 צפייה בגלריה
התרסקות מטוס קל במשמר הנגב
התרסקות מטוס קל במשמר הנגב
זירת ההתרסקות. החקירה נמשכת
מצה"ל נמסר כי נערכה טיסת בדיקה ייעודית במטוס אחר מדגם סנונית על-ידי טייסי ניסוי, ששחזרו את מתווה הטיסה במאפיינים שדמו ליום התאונה. לצד זאת, גם אנשי יצרנית המטוס הגרמנית ערכו טיסה במאפיינים דומים בארצם. נציגים מטעם היצרנית גם הגיעו לישראל לסיוע בבדיקות טכניות. מנוע ומדחף המטוס נשלחו לבדיקות בארה"ב, שם עברו תהליך חקירה יסודי.
בצה"ל ציינו כי חקירת המנוע וחקירת מערכות ההיגוי טרם הסתיימו. לפי שעה, עם זאת, לא נמצאו עדויות לכשל טכני במנוע או במערכת ההיגוי. "קיימים רכיבים שבשל מצבם לאחר התאונה לא ניתן למצות את חקירתם ולשלול את תרומתם לתאונה", נמסר.
3 צפייה בגלריה
דגם המטוס שהתרסק
דגם המטוס שהתרסק
מטוס סנונית. נציגי היצרנית הגרמנית הגיעו לארץ לסיוע בבדיקות
ראש צוות החקירה, אל"מ א', המליץ למפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין להחזיר את מטוסי הסנונית לטיסות, לאחר בדיקות מקיפות ומיוחדות שיבוצעו לכלל הרכיבים שלא ניתן לשלול האם תרמו לתאונה. בנוסף, המליץ הצוות לבחון בצורה רחבה את כלל תרגילי טייסת המיון בקורס הטיס בגובה נמוך, באופן שניתן יהיה להגדיל את שולי הבטיחות למצבי טיסה מורכבים.
בנוסף, המליץ הצוות להגביל את גובה הטיסות בגיחות המיון עד להשלמת התחקיר. מפקד חיל האוויר קיבל את הממצאים ואת ההמלצה להשיב לטיסה את מטוס הסנונית לאחר בדיקות רלוונטיות.