עדיין לא ניתן לקבוע בוודאות מה גרם בשבוע שעבר להתרסקות הקטלנית של מטוס האימונים. מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, קיבל אתמול (יום ג') את ממצאיו של דו"ח ביניים ראשון שהכין צוות המומחים שהוקם בעקבות תאונת מטוס ה"סנונית", שבה נהרגו מדריך הטיסה רב-סרן (מיל') איתי זיידן ז"ל ופרח הטיס רב-טוראי ליהוא בן-בסה ז"ל.
הצוות, בראשות אלוף-משנה א', קבע כי לא נמצאו סימנים לתקלה, ובשלב זה עדיין לא ניתן לקבוע את סיבת ההתרסקות. המשפחות השכולות עודכנו בממצאי דו"ח הביניים.
הטיסה בוצעה במסגרת שלב המכין בקורס הטיס, כארבעה חודשים לתוכו. זו הייתה טיסתו התשיעית (צ'ק 9) של רב"ט בן-בסה על מטוס הסנונית. למדריך, רס"ן זיידן, ממלא מקום מפקד טייסת מיון וטייס קרב בהכשרתו, יש ברזומה אלפי שעות טיסה, מהן מאות על ה"סנונית".
3 צפייה בגלריה
זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות
לא נמצא קשר בין היסטוריית האחזקה של המטוס לבין התאונה
מממצאי דו"ח הביניים עולה כי לפני כחודשיים וחצי תוקנה במטוס שהתרסק תקלה טכנית במנוע. על פי חיל האוויר, שבוע לפני התאונה התגלתה תקלה נוספת, בחומרה קלה. בשני המקרים, נמסר, בוצעו פעולות אחזקה מקיפות במטוס, ובשלב זה לא נמצא קשר בין היסטוריית האחזקה של המטוס לתאונה.
המטוס נבדק ואושר לטיסה על ידי הצוותים הטכניים באותו הבוקר, וקודם לכן באותו יום הוא המריא לשתי טיסות אחרות עם צוותים שונים מבית הספר לטיסה.

בשעה 10:43 בבוקר המריאו זיידן ובן-בסה מבסיס חצרים. מזג האוויר היה נוח והראות הייתה טובה. בטיסה תוכננו תרגילים קבועים מראש ותרגיל נוסף לשיקול דעתו של המדריך בהתאם לצורכי המיון. בשלב מסוים ביקש רס"ן זיידן ממגדל הפיקוח להנמיך את גובה הטיסה, בהתאם לנהלים, ככל הנראה לצורך ביצוע התרגיל הנוסף. זה היה הדיווח האחרון שלו. מאותו רגע לא התקבלו בקשר דיווחים על מקרה חירום או על תקלה.
המגע הוודאי האחרון של מערכות המכ"ם עם המטוס היה בשעה 11:12, בגובה 900 רגל. לא ניתן לקבוע בשלב זה איזה תמרון ביצע המטוס עד הפגיעה בקרקע. משך הזמן שחלף הוא לכל היותר כשתי דקות מאובדן מגע המכ"ם ועד הפגיעה בקרקע. חיישן של חיל האוויר שהיה באזור הבחין במטוס ובתנועותיו האחרונות, אך לא שפך אור על תעלומת שתי הדקות האחרונות.
מכשירי ההקלטה שהיו במטוס ניזוקו באופן קשה בהתרסקות ועל אף מאמצים רבים בארץ ובחו"ל, ככל הנראה לא ניתן יהיה לשחזרם. עד כה לא נמצאו ממצאים המעידים על פגיעה של המטוס בציפורים, התנתקות חלקים באוויר או פריצת אש. גם לא בוצע ניסיון לנטישת המטוס.
3 צפייה בגלריה
דגם המטוס שהתרסק
דגם המטוס שהתרסק
סנונית. דגם המטוס שהתרסק
צוות המומחים ממשיך לחקור את נסיבות התאונה וכלל הכיוונים נבדקים. בין היתר, נציגים של חברת היצרן של המטוס יגיעו לארץ. האלוף נורקין מסר כי "מאפייני התאונה מורכבים מפיסות מידע רבות המקשות על הרכבת תמונה ברורה, ועל אף זאת עלינו להבין מה קרה ואיך קרה. חיל האוויר ימשיך ללוות את המשפחות ויעדכן אותן בהמשך התפתחות החקירה".
כמו כן נורקין החליט שלא להחזיר את מערך מטוסי ה"סנונית" לטיסות אימונים בחיל האוויר. שאר מערכי הטיסה שבו לטיסות אימונים בסוף השבוע האחרון.