נצרת ועוספיה נכנסו אתמול (יום שבת) לסגר בעקבות שיעורי תחלואה גבוהים במיוחד, ותגובות התושבים לכך מגוונות. הסגר כולל הגבלות תנועה על התושבים, בעיקר אל מחוץ ליישוב ולתוכו, לצד מגבלת התקהלות ביישובים עצמם ואיסור פתיחת עסקים לא חיוניים.
ראש המועצה המקומית בעוספיה, בהיג' מנסור, האשים את נוסחת חישוב הרמזור. היום הוא אמר ל-ynet כי "המצב תחת שליטה. נערכנו יחד עם המשטרה, פיקוד העורף, רשות החירום הלאומית וכל הגורמים האחרים כדי ליישם את החלטת קבינט הקורונה, על כל המשתמע מכך - יציאה וכניסה של אנשים, הגבלות על עסקים וסגירת בתי ספר. אנחנו מכבדים את ההחלטה".
6 צפייה בגלריה
נצרת
נצרת
נצרת. ביום שבת האחרון המבקרים לא הגיעו
(צילום: שמיר אלבז)
6 צפייה בגלריה
נצרת
נצרת
"באתי רק לבזבז זמן". זיאד דניאל
(צילום: שמיר אלבז)

נכון לשעות הבוקר, היו בעוספיה 44 חולי קורונה - ועוד 273 בבידוד. "אני מקווה שנרד במספרים מיום ליום, ונחזור למצב של יישוב ירוק", אמר מנסור. "חשוב להדגיש שאני מתנגד לסגר הזה, הוא נפל עלינו בהפתעה די גדולה. היינו במצב אדום קשה, והצלחנו תוך כמה ימים להגיע למצב ירוק. ההחלטה הזו פזיזה ולא נכונה לדעתי, והיא עושה נזק גדול כלכלית לעסקים".
למה זו החלטה פזיזה, אם יש כמות כזו גדולה של חולים? "כמות החולים היא מעטה, אם אתה עושה השוואה לישובים אחרים. הבעיה בנוסחה של משרד הבריאות, שמחמירה אם מספר הבדיקות נמוך. הנוסחה עושה עוול לישובים כאלה. אם כמות הנדבקים היא כל כך קטנה לעומת אוכלוסייה של יותר מ-13 אלף תושבים, אני חושב שההחלטה לא נכונה".
איך אתה פועל לשנות את המצב? "אני מדבר עם פרופ' נחמן אש, עם פיקוד העורף ועם המשטרה, כדי שההמלצה תצא ויבטלו את הסגר. אנחנו גם עושים במקביל הרבה בדיקות. קופות החולים עושות בדיקות למבוטחים שלהן, ואנחנו עושים מחר דרייב-אין בבית העם, כדי שנעשה כמה שיותר בדיקות. בשבוע שעבר, ביום שישי, עשינו בדיקות. אנחנו ממשיכים במבצע של בדיקות כדי שכמות הנדבקים תהיה גדולה, ואז נוכל לשכלל ולשכלל את הנוסחה כדי לצאת מהמצב האדום למצב הירוק".
6 צפייה בגלריה
נצרת
נצרת
"ביום שבת באים הרבה יהודים לאכול, הפעם כלום". רמזי תומא
(צילום: שמיר אלבז)
6 צפייה בגלריה
נצרת
נצרת
נצרת, אתמול
(צילום: שמיר אלבז)
מה עושים עם החתונות, והלוויות? "לשמחתי, אין חתונות בחורף. לגבי הלוויות, הכול תחת שליטה. אנחנו בתו הסגול ולפי ההנחיות".

"חיים בהפסד גדול"

לעומת הקו המפויס יחסית של מנסור, בנצרת תושבים ובעלי עסקים רבים כעסו על ההחלטה להטיל סגר בעיר כתוצאה מהעלייה בתחלואה. לטענת חלקם, "היה אפשר להקפיד שכל החולים והמבודדים יישארו בבתיהם ולא יצאו". צוות ynet ביקר אתמול בעיר ושמע את התסכול בעיר, שבדרך כלל נהנית ממבקרים רבים בכל יום שבת.
6 צפייה בגלריה
נצרת
נצרת
"יש תושבים שנוסעים מנצרת לחיפה". פריד ארשיד
(צילום: שמיר אלבז)
כוחות המשטרה חסמו את הכניסה והיציאה מהעיר, וכל מי שעובר במחסום יכול לעשות זאת רק לצורך חיוני. השוטרים מסתובבים ברחובות ומחלקים דו"חות לעסקים פתוחים ולאנשים שהולכים ללא מסכה. למרות זאת, פריד ארשיד, נהג מונית בעיר, טען: "על איזה סגר אתם מדברים? האוטובוסים עובדים כרגיל מנצרת לסכנין, לבקה ולחיפה. תסתכלו על הכביש, למי הסגר? אנשים צריכים ללכת לעשות בדיקות, ואם רוצים לסגור את העיר אז שיסגרו כמו שצריך, שאף אחד לא יצא מהבית".
הוא הוסיף: "אני עובד כנהג מונית, ובימים האלה אין עבודה בכלל. אם היה סגר לא היה לי זמן לדבר. אנחנו חיים בתקופה הזו בהפסד גדול".
זיאד דניאל (אבו מאוף), בעל חנות מיצים, אמר: "בדרך כלל בכל יום שבת באים אליי הרבה אנשים, אבל היום בגלל הסגר אין עבודה. באתי רק לבזבז זמן. יהיה מאוד קשה אם נמשיך בסגר ולא תהיה פרנסה. חייבים לשתף פעולה כדי שנחזור לשגרה, ולראות את נצרת כמו שהייתה תמיד"
רמזי תומא, בעל מסעדת פלאפל, אמר כי "אני עובד בעסק של אבא שלי, וכרגע אין עבודה. לא יודע למה עשו סגר על נצרת. ביום שבת באים הרבה יהודים לאכול, אבל הפעם אין כלום. לא יודע מה הם רוצים שנעשה, שמי שיש לו קורונה שיישב בבית ולא יעשו סגר על העסקים. גם ככה לא משלמים לנו כלום, המענקים שאנחנו מקבלים זה לא באמת כסף. יש לנו השכרה לשלם ומשכורות, יש פה סלטים שאני עושה כל יום בבוקר ובסוף זורק כי אין אנשים. גם לא נותנים לאנשים לשבת כאן, אבל במרכז מזון שנפתח כן מותר. מה זה?".
6 צפייה בגלריה
נצרת
נצרת
"רוצים להחזיר את החיים הנורמליים". קצין האג"ם של נצרת, אורי מישלב
(צילום: שמיר אלבז)
תושבת העיר אמרה: "זו בעיה רצינית שהילדים לא הולכים לבית הספר. אני אישה עובדת ומפרנסת את המשפחה לבדי, כי בעלי נפטר. עכשיו אני לא יכולה לעבוד, כי אני חייבת להישאר עם הילדים הקטנים. נכון שרוצים לשמור על הבריאות, אבל הסגר הוא לא הפתרון".
אורי מישלב, קצין אג"ם בתחנת נצרת, אמר כי "עשינו חסימות בכל ההיקף של העיר, לפי ההנחיות של משרד הבריאות. הסגר יימשך עד יום חמישי הבא, ואני מקווה שלא גם אחר כך. אנחנו בתחנת נצרת ובמחוז הצפוני של המשטרה פעלנו באינטנסיביות ואכפנו את כל ההנחיות של משרד הבריאות, נתנו בערך 500 דו"חות למפרים למיניהם שלא נשמעו להנחיות. כמות השוטרים שנפרסו כאן גדולה, המחוז משקיע כאן המון שוטרים כדי שהתושבים יבינו שאנחנו לא נתפשר ברצון להחזיר את העיר לרמת תחלואה פחותה מאוד. אנחנו רוצים להחזיר את החיים הנורמליים, שאנשים יוכלו לצאת להתפרנס בכבוד מבלי לסכן את חייהם".
ועדת השרים לאזור מוגבל, נזכיר אישרה במקביל לסגר בעוספיה ובנצרת גם את הארכת הסגר על קלנסווה ובוקעאתא שבצפון הגולן עד ליום שישי הבא. פרופ' נחמן אש ביקר אתמול בקלנסווה יחד עם איימן סייף, ראש מטה הקורונה בחברה הערבית, כדי לעמוד מקרוב על המאמצים להורדת התחלואה בה. שיעור החולים במגזר הערבי הוא הגבוה ביותר בישראל.