הפרלמנט של אזרבייג'ן החליט היום (שישי) על פתיחת שגרירות בתל אביב, לאחר שבאפריל 2021 החליטה המדינה לפתוח משרד סחר בישראל, שסלל את הדרך להמשך השותפות. זו תהיה השגרירות הראשונה בישראל של מדינה שבה השלטון ורוב האזרחים הם מוסלמים שיעים. כדי לאזן את ההחלטה, האזרים הודיעו שיפתחו שגרירות גם ברשות הפלסטינית.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ בביקורו באזרב
בני גנץ בביקורו באזרב
שתי המדינות כוננו יחסים כבר ב-1992. גנץ בביקור באזרבייג'ן, בחודש שעבר
(צילום: ניקול לסקבי, משרד הביטחון)
במשך שנים ישראל ניהלה מגעים עם אזרבייג'ן כדי לשכנעה לפתוח שגרירות במדינה. נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס ביקר בבאקו בשנת 2009, מה שגרם לממשלת איראן להשיב משם את שגרירה. בנוסף אליו ביקרו במדינה גם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ והנשיא לשעבר ראובן ריבלין.
שתי המדינות כוננו יחסים כבר בשנת 1992, ובעשור האחרון נעשו שיתופי פעולה ביטחוניים והסכמי רכש. אזרבייג'ן היא ספקית האנרגיה הגדולה ביותר של מדינת ישראל, וישראל היא אחת מספקיות הנשק הגדולות של אזרבייג'ן, שבראייתם נשק זה תרם רבות לניצחון במלחמה מול ארמניה בנגורנו-קראבך.
ישראל, שנחשבת מדינה נערצת בדעת הקהל האזרי, מייחסת חשיבות אסטרטגית לקשרים שלה עם אזרבייג'ן שסמוכה לאיראן. בטהרן לא אוהבים את היחסים בין ירושלים לבאקו ובעבר דווח ששירותי הביטחון האזרים סיכלו ניסיונות פיגוע ביעדים ישראליים במדינה.
2 צפייה בגלריה
מיקאיל ג'אברוב ויואל רזבוזוב בפתיחת הנציגות של אזרבייג'ן בארץ
מיקאיל ג'אברוב ויואל רזבוזוב בפתיחת הנציגות של אזרבייג'ן בארץ
בעשור האחרון נעשו שיתופי פעולה ביטחוניים והסכמי רכש. פתיחת משרד הסחר והתיירות בישראל, בשנה שעברה
(צילום: מוטי קמחי)
ראש הממשלה יאיר לפיד מסר כי הוא "מברך על החלטת הפרלמנט של אזרבייג'ן לפתוח שגרירות בישראל. אזרבייג'ן היא שותפה חשובה של ישראל". לפיד הוסיף כי "ההחלטה לפתוח שגרירות משקפת את עומק היחסים בין המדינות. מהלך זה הוא פרי מאמצי ממשלת ישראל לבנות גשרים מדיניים איתנים עם העולם המוסלמי".
רומן גורביץ', יליד באקו ושגריר כבוד של הסוכנות היהודית באזרבייג'ן, התייחס לפתיחת השגרירות ואמר כי "זה צעד חשוב לחיזוק הברית האסטרטגית בין המדינות. כיליד אזרבייג'ן, במדינה הזאת אף פעם לא הייתה אנטישמיות, תמיד היו יחסים של כבוד וידידות בין אזרים לקהילה היהודית".