בתום שנה וחצי מתישות של סגרים לסירוגין, מרבית הזמן בלמידה מרחוק, ההורים והתלמידים שוב מוצאים את עצמם באי-ודאות ותסכול נוכח האפשרות ששנת הלימודים הקרובה לא תיפתח כסדרה. כשנשאל אתמול (חמישי) ראש הממשלה נפתלי בנט לגבי המתווה לפתיחת שנת הלימודים הוא הודה כי קיימת "אי-ודאות" בנושא. לדבריו, המתווה צפוי להגיע לפתחו בשבוע הבא.
מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק אמר כי משרד החינוך נערך לתרחיש של פתיחת שנת הלימודים כסדרה, ולדבריו זהו "התרחיש הסביר". עם זאת, הוא לא שלל גם למידה מרחוק, "אם יתממש תרחיש קיצוני" כלשונו. גורמים במשרד הבריאות ציינו בימים האחרונים כי סגר בחגים אכן נמצא על הפרק. סלוביק התייחס גם לפיילוט הבידודים, שביום ראשון יחל במגזר החרדי, ואמר בשיחה עם ynet: "ישמור על רצף של למידה מתמשכת. לא ניתן לחייב תלמידים ומורים להיבדק".
8 צפייה בגלריה
אודליה שינדרוף
אודליה שינדרוף
"נראה שסגר הוא עובדה מוגמרת". סגנת יו"ר הנהגת ההורים הארצית אודליה שינדרוף

8 צפייה בגלריה
בנט על מתווה החזרה ללימודים: "קיימת אי-ודאות"
בנט על מתווה החזרה ללימודים: "קיימת אי-ודאות"
בנט על מתווה החזרה ללימודים: "קיימת אי-ודאות"
(צילום: "בנוביץ תקשורת")
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית, אודליה שינדרוף מרעננה ואם לתלמיד בכיתה י"ב ותלמידה בכיתה ח', אמרה כי "תלמידי ישראל משמשים בני ערובה". לדבריה, "נראה שהסגר הוא עובדה מוגמרת - כולנו בחרדה גדולה". היא ציינה כי הנהגת ההורים רואה את משרד הבריאות כאשם העיקרי במצב, וטענה: "המשרד מוציא הודעות אימפולסיביות ללא דיוני עומק - זה גורם לכאוס ואנרכיה. לא ייתכן שמתנהלים בצורה הזו, פעם אחר פעם מחמירים את המצב".
היא פנתה לבכירי משרד הבריאות: "הורי וילדי ישראל זכאים כי החלטות בעיינם יתקבלו בכובד ראש. ההשפעות על התלמידים והמשק הרסניות. כנראה שלא מבינים עד כמה המצב גורם לנזק לבריאות הנפשית של הילדים. מסגרת לימודים היא חובה. הילדים כבר מנותקים שנה וחצי - עוד שנה כזו ואבדנו. מערכת החינוך צריכה להיות האחרונה שנכנסת לסגר והראשונה לחזור".
שינדורף גם פירטה באיזה מצב בהנהגת ההורים יקבלו החלטה של סגירת בתי הספר: "רק אחרי שסגרו את שדה התעופה, את האירועים ההמוניים, הקניונים וכדומה - אזי שדחיית פתיחת שנת הלימודים היא אופציה ריאלית שמאזנת בין תחלואה ליציבות לימודית. אך על משרד החינוך להודיע כעת על ספטמבר, אנחנו דורשים החזר מלא על ימי ההפסד, לא זום, לא למידה חלקית".
8 צפייה בגלריה
עינת גבריאלי
עינת גבריאלי
"איך שוב חזרנו לדבר על סגר?". עינת, אם לשלושה מגבעתיים
8 צפייה בגלריה
בי"ס גבריאלי הכרמל
בי"ס גבריאלי הכרמל
הכיתות ייפתחו ב-1 בספטמבר?
(צילום: מוטי קמחי)
8 צפייה בגלריה
משפחת ליטני
משפחת ליטני
"התחלה תמיד מלווה בפחד, אבל התחלה עם קורונה - משהו אחר". משפחת ליטני
עינת גבריאלי, אם לשלושה תלמידים מגבעתיים, מודאגת גם היא. "קשה לתפוס איך שוב חזרנו לדבר על סגר. איך מקבלי ההחלטות לא מצליחים להבין שזה לא הפתרון היחיד? אחרי השנה וחצי האחרונות שהילדים וההורים עברו אני מתקשה להאמין שחזרנו לאותה נקודת התחלה. עצם המחשבה על סגר מדאיגה מאוד. מה יהיה עם הילדים? שוב ביטול מסגרות וקייטנות? שוב בדידות וניתוק מהחברים והמשפחה ובהמשך שוב זום? זה מרתיח".
טל ליטני, אם לשלושה ילדים בכיתות טרום חובה עד ג' ויו"ר ועד הורי הגנים ברעננה, אמרה כי זו תהיה השנה השנייה שתיפתח בסימני שאלה, הילדים נפגעו רגשית ולימודית בשל סגרים קודמים והיא חוששת מההשלכות של סגר נוסף.
"יש לי שתי בנות שמתחילות מסגרות חדשות, הגדולה בהן עולה לכתה א', הקטנה מתחילה גן עירוני, התחלה תמיד מלווה בפחד, אבל התחלה עם קורונה היא משהו אחר. הלוואי שמישהו היה יודע להגיד לי האם השנה תפתח כמו שצריך", אומרת בדאגה ליטני.
8 צפייה בגלריה
יוני דמרי
יוני דמרי
"פחות מחודש ל-1 בספטמבר, והם עוד מתלבטים? זה מטריד". יוני דמרי
8 צפייה בגלריה
שני מזרחי
שני מזרחי
"הבת שלי בכיתה ג' - והיא למדה אולי שנה נטו". שני, אמא של מיקה מר"ג
(צילום: יונתן אופק)
המצב מעורר הרבה שאלות בקרב ההורים, ציינה האם. "האם תהיה קבלת פנים עם הורים? האם אוכל ללוות אותן לכיתה ולגן ולהכיר לה את הסביבה החדשה? לראות איפה היא יושבת? האם תוכל לבלות להכיר וליצור קשרים חברתיים חדשים? האם תגיע לכיתה בכל יום או שתצטרך להסתפק במסך? ומה עם בידודים - איך מבודדים ילדים כ"כ קטנים?".
יוני דמרי ממושב גילת שבמועצה האזורית מרחבים אמר גם כן כי שאלות רבות נותרו פתוחות. "פחות מחודש לפני 1 בספטמבר, וקברניטי המדינה עדיין מתלבטים איך נכון לפתוח את השנה?", תהה. "לכולם ברור שהקורונה כאן, והיא תישאר. אנחנו חייבים לייצר שגרה בטוחה ובריאה, לצד הקורונה, בטח במערכת החינוך".
8 צפייה בגלריה
בית ספר יגאל אלון בגבעתיים
בית ספר יגאל אלון בגבעתיים
"הילדים חייבים ודאות, לא פחות מאיתנו"
(צילום: עמית הובר)
"כהורים לארבעה אי-הוודאות מטרידה אותנו מאוד. אשתי, מור, מחנכת בבית הספר, ואני רפתן. אני רואה מהצד עד כמה מור משקיעה בתלמידי הכיתה. ראיתי אותה בגאווה מלמדת בימי הסגרים, היא לימדה בזום, עם תינוק בן שנתיים על הידיים, ולא ויתרה. לפעמים הקטנצ'יק הגיע איתי לחליבות, בחום ובקור. אנחנו כהורים, ולא פחות מאיתנו, הילדים, חייבים ודאות. כשיש ודאות, אז יש פחות חששות, יש יציבות".
שני מזרחי מרמת גן, אמה של מיקה שעולה לכיתה ג', אמרה כי "היא למעשה, בפועל, למדה אולי שנה נטו. אמצע כיתה א' נכנסנו לסגר הראשון, את מרבית כיתה ב' העברנו בבית ולא בבית הספר. את החומר הלימודי השלימה בעיקר באמצעות מורה פרטית ששילמתי עליה".
גם שני ביקרה את אופן קבלת ההחלטות: "נתוני התחלואה עולים ועולים במהלך הקיץ והכספים ממשיכים לצאת על מסגרות לילדים כדי שאנחנו נוכל להשלים את שעות העבודה החסרות. אנחנו שבועות לפני פתיחת שנת התשפ"ב ולא ברור מה קורה. השנה כן תיפתח כסדרה, לא תיפתח כסדרה, לקנות ציוד, לארגן פתרונות יצירתיים. הנזק הוא עצום כלכלית, נפשית ופיזית. אם סוגרים את הילדים בבית, הלכה למעשה משביתים אותנו. אבל הכי גרוע זה שלא יודעים אפילו למה לצפות".
פורסם לראשונה: 23:19, 05.08.21