מתווה החינוך שאושר בשבוע שעבר בקבינט הקורונה נכנס היום (ב') לתוקף אף שוועדת החינוך לא התכנסה אתמול כדי לאשר אותו. תחת זאת, הוועדה התכנסה הבוקר לדיון בנושא, אולם בין חבריה ישנם קולות רבים שמתנגדים למתווה במתכונתו הנוכחית, ולפי שעה כלל לא אם הוא יאושר, וגם אם כן - רק עד יום רביעי.
ד"ר אפרת אפללו ממשרד הבריאות אמרה בדיון: "נכון לאתמול - כמעט 900 ילדים עד גיל 18 נמצאו מאומתים. אלה 51.4 אחוז מכלל המאומתים. רואים שגילאי 11-6 זו הקבוצה שנמצאת בעלייה, ורואים עלייה גם בקרב 16-12. אני חושבת שילדים צריכים לקבל את הבוסטר בקבוצת הגיל הזאת. מקדם ההדבקה הולך ועולה לצערנו, החשש שבגלל האומיקרון נגיע לנתונים יותר גבוהים. 12% מגילאי 18-12 עדיין לא חוסנו".
החלטת קבינט הקורונה, שטעונה כאמור את אישור ועדת החינוך של הכנסת, קובעת כי ברשויות כתומות ואדומות לא יתקיימו לימודים פרונטליים בכיתות ז'-י"ב שבהן שיעור המחוסנים קטן מ-70%. בנוסף, ברשויות האדומות בלבד יצומצמו המגעים, תוך מתן עדיפות ללמידה פרונטלית, בכיתות שבהן פחות מ-70% מהתלמידים מחוסנים. הכוונה היא לעבור ללמידה בחוץ, באולם ספורט, בכיתות מרווחות יותר ועוד - כדי להימנע מחזרה לזום.
2 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
היום הראשון ללימודים בבית הספר ענבלים במודיעין
עיקר המחלוקת - מתווה הלימודים ביסודי. ארכיון
(צילום: יריב כץ)
2 צפייה בגלריה
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
"המשמעות של המתווה - לעבוד ללמוד בזום, בעייתי". ח"כ שרן השכל
(צילום: מוטי קמחי)
מסגרות חינוך מיוחד ונוער נושר ובסיכון ימשיכו ללמוד כרגיל במסגרות. גם כיתות של תלמידים עולים ללימוד השפה העברית ימשיכו כרגיל וכך גם בגני הילדים ובצהרונים. תלמידים בשילוב אישי בחינוך הרגיל ילמדו כמו יתר תלמידי הכיתה, ויקבלו מענה בהתאם לתוכנית האישית שגובשה עבורם. באזורים ירוקים וצהובים, מתווה הכיתה הירוקה ימשיך כרגיל.
עיקר המחלוקת בדיון נסוב על מתווה בתי הספר היסודיים ברשויות האדומות, שלו יש שלוש אפשרויות: לימודים מרחוק בזום, לימודים בחוץ או לימודים בחללים גדולים כמו אולמות ספורט. ברור כי בעקבות עונת החורף, שהחלה בשבוע שעבר, האפשרות של למידה בחוץ לא ריאלית, ואילו באולמות ספורט לא ברור אם יש מספיק מקום. ראש הוועדה, ח"כ שרן השכל, אומרת כי המשמעות דה-פקטו של המתווה היא לעבור ללמוד בזום בכיתות אלה - ולכן זה בעייתי.

בוועדת החינוך מתנגדים גם למתווה בבתי הספר היסודיים בערים האדומות מכיוון שאם ביום רביעי מספר הערים האדומות יגדל משמעותית, בהתאם לזינוק בתחלואה, המשמעות היא סגירת כל בתי הספר היסודיים בכל הרשויות האלה. אחת האפשרויות שנשקלות בוועדה היא לקבל החלטת ביניים עד יום רביעי ואז להביא החלטה חדשה.
בקבינט הקורונה סוכם כי בעוד כשלושה שבועות צפויה גם הלמידה בכיתות א'-ו' ברשות אדומה להיות לפי עקרון ה-70%. בנוסף, סוכם כי פעילות חינוכית בלתי פורמלית ברשויות אדומות וכתומות יתקיימו בשטח פתוח. האחראי על הפעילות ראשי לקיים אותה במבנה אם כל המשתתפים מחזיקים בתו ירוק או אישור על בדיקת קורונה שלילית.
בינתיים, בחלק מהרשויות שמופיעות ברשימת היישובים האדומים והכתומים כלל לא הכירו את המתווה ולא נערכו אליו כראוי. הרשימה הסופית שקיבלה ועדת החינוך כוללת את עיר אדומה אחת - מעלה אדומים, ורובע אחד כתום - הקריות בראשון לציון.
בנוסף יש שמונה ערים כתומות - סכנין, קדומים, גבעת זאב, אלעד, ראשון לציון, מעיליה, כפר יאסיף ובאר יעקב. לצד אלה, יש שמונה רובעים כתומים בערים שונות: בירושלים השכונות בקעה, תלפיות, ארנונה, מקור חיים, גבעת חנניה ושועפאת; בבאר שבע רובע 1; בפתח תקווה רובע 7 (כפר גנים ב' ו-ג'); בראשון לציון רמז - כצנלסון; בתל אביב - רובע 3 צפון, רובע ורובע 5.