המתנה התמימה ששלחה שגרירות סין ללשכות שרי הממשלה לרגל הפסח בדמות כוס תרמית חוללה אמש (שלישי) סערה לאחר שהכוס נחשדה כמתקן ציתות והאזנה, עד שהשב"כ פרסם אתמול אחר הצהריים הודעה רשמית שבה קבע שמדובר בכוס תמימה לחלוטין. הפרשה הזו אומנם מאחור אבל איש בישראל אינו משלה את עצמו: היא תותיר עננה מעל יחסי שתי המדינות.
2 צפייה בגלריה
הכוס אחרי שנבדקה ע"י השב"כ
הכוס אחרי שנבדקה ע"י השב"כ
מכסה הכוס התרמית החשודה, אחרי שנבדק בידי השב"כ
המהירות שבה בישראל חשדו בסינים הותירה טעם מר מאוד שבא על רקע לחצים כבדים שמפעילה בשנה האחרונה ארה"ב על ישראל לצנן את הפעילות הסינית במשק הישראלי. בוושינגטון מבקשים מישראל למנוע מסין להיות מעורבת במכרזי תשתית, מחשש לפגיעה בביטחון הלאומי שלהם.
פרשת הכוס הזכירה לכולם שיחסי ישראל-סין הם לא מה שהיו. ישראל צריכה "לעשות חושבים" כיצד הטילה דופי בשגרירות סין, שספק רב אם הייתה מנצלת מתנה תמימה לחג למטרות ריגול. לסינים יש דרכים קצת יותר יצירתיות לרגל אחרינו, והם ממש לא צריכים לשלוח כוס תרמית בשביל זה. מצד שני, בישראל אומרים שזאת לא פעם ראשונה שמתעורר חשד במתנות מגורמים זרים שמגיעים לבכירים בישראל - כל דבר נבדק, ולא בהכרח בגלל חשד לריגול.
הכול התחיל במשלוח של כוס תרמית זהובה לשרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן כמתנה לרגל חג הפסח. אלא שהכוס עוררה חשד, ובבדיקה הביטחונית שנערכה לה נמצא בה מרכיב חשוד. הדיווח הראשון על כך התפרסם בגלי צה"ל.
2 צפייה בגלריה
דגל סין קונסוליה סינית יוסטון טקסס ארה"ב
דגל סין קונסוליה סינית יוסטון טקסס ארה"ב
בישראל סיפרו על "אולטימטום סיני"
(צילום: AFP)
העניין עבר מיד לבדיקת השב"כ, ובינתיים כל קציני הביטחון של המשרדים קיבלו אזהרה ספציפית לדווח על כל מתנה שמגיעה משגרירות סין בעיקר, אך גם מכל שגרירות זרה אחרת בשל חשש למכשירי האזנה או מצלמות.
דובר שגרירות סין בישראל מיהר להכחיש את הדיווחים ואף איים על כלי תקשורת שיפרסמו אותם. הדובר הבהיר שהרכיב החשוד הוא בסך הכול קבל שאותו ניתן למצוא באותו סוג של ספל תרמי. "לשמועות חסרות הבסיס יש השפעה חמורה מכיוון שהן שואפות לתקוע טריז בין סין לישראל, להכתים את תדמיתה של סין ולהטעות ברצינות את הציבור", נמסר משגרירות סין.
הסינים זעמו על הדיווחים ודרשו ממשרד החוץ לפרסם הכחשה שאין חשד בכוס - ולא הדבר יפגע ביחסים בין המדינות. גורמים בישראל אף הגדירו זאת "אולטימטום" סיני. ואכן כעבור כמה שעות פרסם השב"כ הודעה ששמה סוף לפרשה: "מומחים טכנולוגים קבעו כי מדובר ברכיב תמים אשר מיועד לשמירת הוואקום בדפנות כוס המשקה ושמירה על טמפרטורה לאורך זמן".

כוס מעקב - כמה זה עולה והיכן אפשר לקנות

אם הדיווחים על "כוס ריגול" הציתו את דמיונכם - מסתבר כי מדובר במוצר אמיתי שאפשר להזמין באינטרנט בקלות. באתר "הבולשת" מציעים למכירה מצלמת HD נסתרת במכסה כוס שתייה עם חיבור וויי-פיי המתאימה לרוב כוסות השתייה החד פעמיות. המוכרים מבטיחים: "150 דקות של צילום איכותי וחשאי. השימוש בשתייה בכוס נוח תוך כדי מעקב וצילום. ניתן לצפייה בסמרטפון בזמן אמת". המחיר: 1,300 שקלים ועוד 45 שקלים דמי משלוח. באתר "וורלד שופ" מוצר דומה נמכר תמורת 889 שקלים.
מצלמה זעירה מוסלקת בכוס שתייה תרמית "סלאש", המוצעת באתר "פלד סקיורטי" מוצעת במחיר 550 שקלים. על פי הצהרת היצרן היא מאפשרת כשלוש שעות צילום וידיאו ואודיו צבעוני.
ויש גם מבצעים: מצלמה נסתרת בכוס קפה מקליטה וידאו ואודיו כולל אופציה לראיית לילה בעלות של 599 שקלים כעת במקום 799 שקלים באתר "ראש גרופ". ב"דוקטור ספיי" מציעים מצלמה נסתרת הנמצאת בכוס פלסטיק לשתייה חמה כולל צילום HD כעת במחיר מבצע של 1,450 שקלים במקום 1,600 שקלים. גם כאן, עיצוב המכסה מאפשר לשתות מכל סוגי משקאות החמים גם תוך כדי הצילום ויש מיקרופון רגיש.
פורסם לראשונה: 21:59, 12.04.22