נער בן 17, שהיה מעורב בהתפרעות שקדמה לדריסה הטרגית בליל שושן פורים בשכונת מאה שערים בירושלים, מואשם כי גרם ברשלנות למותו של איתמר בן אבו. כך מתואר בכתב האישום שהוגש היום (א') נגד הנער לבית המשפט המחוזי בבירה. הנהג שדרס את בן אבו עדיין חשוד בהמתה בקלות דעת.
לפי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד ענת ארוסי-כהן מפרקליטות מחוז ירושלים, בסוף החודש שעבר התקהלו עשרות מתפרעים בשכונת מאה שערים והפרו את הסדר הציבורי. נטען כי הנער ואחרים התגודדו ביחד על הכביש ומנעו נסיעה חופשית של כלי רכב, יידו אבנים, בקבוקים וחפצים שונים על כלי רכב של נהגים ערבים ופגעו בכלי רכב משטרתיים.
1 צפייה בגלריה
מיניבוס דרס אדם ברחוב החומה השלישית בירושלים
מיניבוס דרס אדם ברחוב החומה השלישית בירושלים
מתוך תיעוד הדריסה
(צילום: יהוידע בן ציון)
עוד צוין כי במהלך הערב הגיע לרחוב שבטי ישראל רכב שהאט את נסיעתו עקב ההתפרעות. אחד המתפרעים תקף את דלת נהג הרכב - ואז ניגש הנער הנאשם, אחז במראה הימנית של הרכב ותלש חלק ממנה. רכב זה המשיך בנסיעתו.
בשלב מסוים באותו הערב, הגיע לרחוב שבטי ישראל רכב נוסף שהותקף על ידי המתפרעים. כחלק מההתפרעות, בעט הנער כמה פעמים בחלקו האחורי של הרכב בעוד הנהג מנסה להימלט מהמקום. בהמשך הגיע למקום רכב נוסף. אחד המתפרעים ניגש לנהג הרכב על מנת לוודא כי מוצאו ערבי.
לאחר מכן צעק המתפרע לחבריו כי ערבי נמצא בתוך הרכב. המתפרעים החלו ליידות אבנים וחפצים לעבר הרכב, בעטו וניסו לפתוח את דלתות הרכב בעת שהיה בנסיעה והכול במטרה לפגוע בו בשל היותו ערבי. הנער, כך נטען, הלם על שמשת הרכב ובעט בו פעמיים. גם במקרה זה הצליח הנהג להימלט מהמקום.

בהמשך הגיע למקום רכב הסעות שבו נהג איברהים חאמד, בן 22 ממזרח ירושלים. הנהג האט את נסיעתו עקב ההתפרעות. לפי כתב האישום, הנער רץ במהירות לעבר צדו הימני של רכב ההסעות ובעט בעוצמה במראה הימנית של הרכב פעמיים עד שנתלשה מהמקום. בשלב הזה החלו המתפרעים להתגודד סביב רכב ההסעות. הנהג, שחש במצוקה, פנה לעבר רחוב החומה השלישית בניסיון להימלט מההתפרעות.
הנער הרים אבן מהרצפה ויידה אותה בעוצמה לעבר השמשה הימנית של הרכב אשר נופצה בשל כך. עוד עולה מכתב האישום כי הנער המשיך לרדוף אחר רכב ההסעות והשליך אבן נוספת לעבר השמשה האחורית שלו. בשלב זה הנער ומתפרעים אחרים צבאו על רכב ההסעות כשברקע קראו המתפרעים "ערבי ערבי, נהרוג אותו".

נהג ההסעות נותר לכוד

נהג ההסעות, שניסה למלט עצמו מהמתפרעים, השלים את פנייתו והתקדם תוך כדי נסיעה נגד כיוון התנועה המותרת. נהג רכב ההסעות התנגש במכוניות אשר עמדו ברחוב באותה העת תוך שהמתפרעים תוקפים אותו דרך חלון הנהג, מיידים אבנים לעבר הרכב אשר פגעו בו, מנפצים שמשותיו, בועטים בדלתות רכב ההסעות ואף פותחים אותם מכל עבר ומנסים להיכנס לרכב.
בשלב הזה, לפי כתב האישום, נהג רכב ההסעות היה לכוד בין כלי רכב שעמדו בנתיב מולו ובין המתפרעים אשר עמדו מאחורי רכב ההסעות. הנער הנאשם אשר המשיך לרדוף אחר רכב ההסעות, פתח את הדלת הימנית קדמית של רכב ההסעות וניסה להיכנס אליו. נהג רכב ההסעות, תוך ניסיון למלט עצמו, נסע אחורה כשהוא מוקף במתפרעים.
במהלך הנסיעה, חצה איתמר בן אבו את הרחוב בין רכב ההסעות לרכב אשר עמד בנתיב נסיעתו. נהג רכב ההסעות נסע קדימה והתנגש ברכב שמולו. כתוצאה מההתנגשות נמחץ בן אבו בין כלי הרכב ובהמשך מת מפצעיו. לפי כתב האישום, לאחר ההתנגשות נכנסו הנאשם והמתפרעים לתוך רכב ההסעות והחלו תוקפים את נהג רכב ההסעות עד שהצליח להימלט מהרכב לברוח מהמקום ולהזעיק עזרה.
הפרקליטות מבקשת להאריך את מעצרו של הנער עד תום ההליכים, ומייחסת לו גם השתתפות בהתפרעות, יידוי אבן או חפץ לעבר כלי תחבורה ועבירות נוספות. עד כה הוגשו כתבי אישום נוספים נגד כמה מהמעורבים בהתפרעות ההמונית, בהם צעיר בן 19 ונער בן 16 בגין תקיפת אמבולנס שפינה אישה הרה, תקיפת עובד ציבור וחבלה במזיד במתקנים של הרכבת הקלה.
עו"ד אביחי חג'בי, סנגורו של הנער מטעם ארגון חוננו, מסר בתגובה: "הניסיון לשדך למרשי חלק בגרימת מותו של המנוח נידון לכישלון מראש. מעבר לזאת, בימים הקרובים נבחן את הראיות ונטען טענותינו בדרכים המקובלות בפני בית המשפט".
נהג ההסעות חאמד, שדרס למוות את בן אבו, חשוד כאמור בהמתה בקלות דעת. הפרקליטות אמורה לגבש החלטה בעניינו. לאחר שחרורו למעצר בית, אמר חאמד: "אני מצטער על מה שקרה. חשבתי שאני הולך למות. הייתי במצב קשה. זרקו עליי אבנים, נתנו לי מכות. לא ראיתי הכול. כולם ראו את הסרטונים ומה שהיה שם. אני לא יודע איך יצאתי משם".