יציאת אוגדה 98 מרצועת עזה נועדה לאפשר את המשך התמרון בה, אבל בשיטת הפשיטות והזינוקים. רמז: כמו שאוגדה 162 "יצאה" לפני כחודש מצפון הרצועה וזינקה לפשיטה על בית החולים שיפא, כך גם יפעלו להבא באזורים אחרים ברצועה.
4 צפייה בגלריה
תיעוד לוחמי גדוד 202 בחאן יונס
תיעוד לוחמי גדוד 202 בחאן יונס
כוחות צה"ל בחאן יונס, ארכיון. השיטה הנוכחית מיצתה את עצמה
(צילום: דובר צה"ל)
מסיבות מובנות אי-אפשר לפרט, אבל יציאת אוגדת 98 מחאן יונס נועדה בין השאר לייצר הזדמנויות למכות פתע מכוונות מודיעין שיפתיעו את מחבלי חמאס במסתורם – בדיוק כמו שנעשה לאחרונה בבית החולים בעיר עזה, שבו צה"ל לכד את המחבלים שחשבו שצה"ל סיים את הפעילות שם ויצא החוצה.
היציאה של יחידות אוגדה 98 מהמרחב הגיאוגרפי של חאן יונס משאירה אותם במרחק של פחות משעה מכל תא שטח כשירצו להגיע אליו, כולל רפיח, וצריך גם לזכור שכל אמצעי המודיעין והאש האוויריים והקרקעיים שפועלים כעת במרחב חאן יונס לא יוצאים משם – ואפשר להמשיך את הפעילות המודיעינית והמבצעית ללא הפרעה.
ההחלטה על שינוי ההיערכות של צה"ל לא מבשרת אם כך את סוף התמרון, אלא מעידה על כך שבצה"ל הגיעו למסקנה שמיצו את ההישגים המודיעיניים והמבצעיים מצורת הפעולה הנוכחית, ועברו לצורת פעולה אחרת שאמורה לתת לכוחות שני יתרונות: האחת, הם לא יהיו "מטרות נייחות" למחבלים שינסו לפגע בהם; והשנייה היא שהם יכולים להגיע לכל מקום שהם נמצאים בו עכשיו תוך פחות משעה.
4 צפייה בגלריה
מפת רצועת עזה מפה אינפו האזור ההומניטרי שג'אעיה ג'באליה חאן יונס רפיח
מפת רצועת עזה מפה אינפו האזור ההומניטרי שג'אעיה ג'באליה חאן יונס רפיח
מרחק שעה מכל תא שטח. מפת הרצועה
אוגדה 98 לא הולכת הביתה, אלא יוצאת לרענון הכוחות ותחזוקת כלי הלחימה תוך שהיא שומרת על קשר רציף עם השטח שממנו יצאה ועל מוכנות לחזור אליו בכל רגע, אם מתוך מסדרון נצרים שמוחזק על ידי צוות הקרב של חטיבת הנח"ל או משטחי החיץ שאוגדת עזה הכינה בשולי אזור חאן יונס.
מטרה נוספת היא לפנות את אזור חאן יונס מכוחות צה"ל כדי שחלק ניכר מהעקורים והפליטים באזור, שברחו ממרחב חאן יונס, יוכלו לחזור לבתיהם או להקים מחסות זמניים במקרה שהבתים נהרסו. במרחב חאן יונס ומחנות המרכז יש שטחים חקלאיים פתוחים רבים, שבהם העקורים והפליטים שנמצאים כעת ברפיח יכולים לבנות לעצמם מחסות – אולי אפילו בסיוע צה"ל וארגונים בינלאומיים אחרים.

יש גם סיכונים למהלך

לא צריך להיות מומחה צבאי כדי להבין שמאות האלפים תושבי אזור חאן יונס שברחו לרפיח ושישובו לבתיהם יהיו חלק מתוכנית הפינוי הגדולה של צה"ל עבור האוכלוסייה הלא-מעורבת מאזור רפיח – כדי שאפשר יהיה לפרק סופית את ארבעת הגדודים שנותרו מחטיבת חמאס ברפיח, ולחסום את המנהרות שנותרו מתחת לציר פילדלפי (בגבול עם מצרים).
צה"ל יאפשר לכל הלא-מעורבים ברפיח לחזור לאן שהם רוצים במרחב חאן יונס ומחנות המרכז, ואם תהיה עסקת חטופים אולי גם לצפון הרצועה. זו התוכנית. כאמור, יציאת צוותי הקרב החטיבתיים של אוגדה 98 מהשטח נועדה לאפשר להם להתרענן, להצטייד ולתחזק מחדש אחרי שישה חודשי לחימה.
4 צפייה בגלריה
פלסטינים עושים את דרכם חזרה לחאן יונס
פלסטינים עושים את דרכם חזרה לחאן יונס
פלסטינים עוזבים את רפיח וחוזרים לחאן יונס, בצהריים
(צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
מהלך כזה כרוך גם בסיכונים מסוימים, למשל שהמחבלים יפעילו משגרי רקטות מוטמנים בקרקע או שינסו לשקם חלק ממערך המנהרות. צה"ל מכיר באפשרות שזה יקרה, ולדברי מפקדים בשטח יש מענה מודיעיני ומבצעי טוב גם למקרים כאלה.
אוגדה 98 יצרה למעשה דפוס לחימה מקצועי חדשני שבו ההתקדמות מתבצעת בו-זמנית מעל ומתחת לפני הקרקע, ואף קצרה הישגים נכבדים, בעיקר בהשגת מודיעין על החטופים. כעת נערכים הכוחות להמשך הפעלת הלחץ הצבאי על האזור שהקים לעצמו יחיא סינוואר בחאן יונס, גם באמצעות פשיטות זינוק שייצרו מודיעין וקלפי מיקוח אצל סינוואר.
חמאס כנראה מבין היטב את דפוסי הפעולה של צה"ל, והלחץ עכשיו יהיה לא כתוצאה מהנוכחות הקבועה שמסכנת את ביטחון הכוחות באזור חאן יונס, אלא מהחשש מפשיטות נוסח זו בשיפא, שהנחיתה מכה קשה מאוד על חמאס בצפון הרצועה.
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
מנהיג חמאס בעזה סינוואר. הלחץ עליו יימשך, והלחץ על צה"ל פוחת
(צילום: John Minchillo, AP)
התמרון בעזה נמשך אבל באמצעים אחרים, ופינוי מרחב חאן יונס מכוחות אוגדה 98 נועד לאפשר את השלב הבא בלחימה, ולהאיץ ייצור תמריצים חדשים לסינוואר להגיע לעסקת חטופים. בחמאס מבינים שצה"ל יכול להיכנס תוך זמן קצר מאוד לכל נקודה, ולכן הם אינם יכולים לנוע בחופשיות ולבסס מחדש את שליטתם הצבאית והאזרחית באזור מבלי להסתכן – בעוד שמעל צה"ל ירד הלחץ להפסיק את הלחימה העצימה ברצועה.
חשוב לומר דבר נוסף: מקורות מהימנים ביותר אומרים שהמהלך של יציאת אוגדה 98 מהשטח תוכננה כבר זה כמה שבועות, ואין לה שום קשר למשבר המדיני שקיים ביחסים עם ממשל ארה"ב.