לפני שנתיים, אחרי יותר משלוש שנות עבודה, שכללו 15 סבבי לחימה, הושלמה בניית המכשול בגבול עזה שעלה כ-3.5 מיליארד שקל ונועד להגן על ישראל מפני חדירת מחבלים. שנה אחר כך, בינואר האחרון, השוויצו בצה"ל כי מאז שנבנה היו אפס חדירות מחבלים. תשעה חודשים אחר כך מדינה שלמה התבדתה, "קיר הפלדה" לא מנע מאלפי מחבלים לחדור לישראל מהיבשה, מהים ומהאוויר.
המכשול כלל קיר סלארי (קיר היצוק מבטון מזוין) בעומק של עשרות מטרים בתוך האדמה, 140 טונות של ברזל ופלדה, מאות מצלמות, מכ"מים, אמצעי גילוי והתראה, עם סנסורים מתקדמים שגם מזהים חפירות מתקרבות. בעבודות השתמשו בכמות בטון שלפי משרד הביטחון "שוות ערך לאורך של פרופיל פלדה מישראל עד לאוסטרליה", והובטח שבכך תיבלם היכולת של חמאס לחדור לישראל ותשוב תחושת הביטחון האישי לתושבי הדרום.

3 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
התמונה שכל כך קשה לראות: מחבלי חמאס פורצים את המכשול
הכותרת
מנהרות הטרור שהפתיעו את צה"ל
28:08
בצה"ל ובמערכת הפוליטית התגאו בפרויקט, שכלל מכשול עילי ותת-קרקעי המשתרע על פני 65 ק"מ, מכרם שלום שבדרום הרצועה ועד לקרבת חוף זיקים שבצפונה. הוא נחשב לאחד מפרויקטי ההנדסה המבצעיים הגדולים ביותר של מערכת הביטחון בעשורים האחרונים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו, היה זה שהניע את הפרויקט והביאו לאישור הקבינט ביוני 2016. בעת השלמת הפרויקט הוא היה ראש האופוזיציה והתגאה בהחלטה לקדמו, על אף ההתנגדות שהייתה בזמנו. נתניהו הגדיר את המכשול ככזה ש"בולם את נשק המנהרות של חמאס". במאי 2018 משרד הביטחון הודיע על הקמה של מכשול באזור חוף זיקים. שר הביטחון בזמנו אביגדור ליברמן בירך על כך ואמר כי "מדובר במכשול יחיד מסוגו בעולם, שיחסום למעשה את האפשרות לחדור מעזה לישראל דרך הים. זהו סיכול נוסף לחמאס שיאבד עוד יכולת אסטרטגית. הושקעו בפיתוח סכומי עתק. נמשיך להגן על אזרחי ישראל בעוצמה ובתחכום".
נתניהו אגב לא היה עיוור לאפשרות שחמאס ירצה לפלוש לישראל על מנת לרצוח אזרחים ביישובי עוטף עזה ולחטוף אחרים לעזה. הוא התייחס לכך בדיון של הוועדה לביקורת המדינה בכנסת עוד ב-2017. "התוכנית האופרטיבית שהוא (חמאס) הכין הייתה מתקפה משולבת רבת זרועות. התקפה קודם כל אווירית, כלומר, התקפה רקטית עם אלפי טילים, דבר ראשון, על ערי ישראל, במקביל התקפה דרך הים באמצעות כוחות של פשיטות קומנדו ימי, באוויר גם באמצעות מצנחי רחיפה וביבשה מתחת ליבשה חדירה בעשרות מנהרות שהם חפרו, חלקן חצו כבר לתוך שטחינו, באמצעות כוחות מיוחדים שהם אימנו להם, עם מעבר של כוחות בסדר גודל של גדוד, על מנת לחטוף, להרוג גם ביישובים גם במוצבים ולקחת גם חזרה לשטחם (לעזה)", אמר אז נתניהו.

בפברואר 2019 אמר נתניהו "התחלנו בהקמת המכשול העילי בגבול עזה שימנע חדירת מחבלים לשטחנו. אם בעזה לא ישמרו על השקט, לא נהסס לפעול". עם השלמת הפרויקט בדצמבר 2021, כראש אופוזיציה אמר נתניהו "התעקשנו, לא ויתרנו – והפרויקט יצא לדרך. היום הוא נחנך באופן רשמי. במבצע 'צוק איתן', מחבלי חמאס ניסו לחדור באמצעות מנהרות ליישובי עוטף עזה ולחדרי האוכל של הקיבוצים. הם חשבו שהם יצליחו לעשות זאת גם במבצע 'שומר החומות', אבל אז הם גילו שהם חסומים. בכל פעם שהם ניסו להתקרב אלינו – הם הושמדו מתחת לקרקע. המכשול התת-קרקעי סביב רצועת עזה כבר הציל חיים רבים. אני גאה בכל אלו שהיו שותפים להחלטה ולביצוע של פרויקט לאומי חשוב".
ֿבאותו היום, בטקס חניכת המכשול אמר שר הביטחון דאז בני גנץ, כי "המכשול שולל מחמאס אחת מהיכולות שאותן ניסה לפתח, ומציב קיר ברזל, סנסורים ובטון, בינו לבין תושבי הדרום. הקיר הזה מעניק תחושת ביטחון אישי שתאפשר לאזור היפה הזה להמשיך לצמוח. שגרת החיים פה היא הניצחון שלנו, והיא האויב הגדול ביותר של ארגוני הטרור. נמשיך להיערך כדי לנטרל כל יכולת לפגוע באזרחי ישראל ונמשיך לסכל כל ניסיון של חמאס להפעיל את שלוחותיו באיו"ש או בישראל, ניסיונות שנכשלים פעם אחר פעם".
3 צפייה בגלריה
מכשול הפלדה שהוקם בגבול רצועת עזה
מכשול הפלדה שהוקם בגבול רצועת עזה
כך זה נראה לפני 7 באוקטובר
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
3 צפייה בגלריה
מכשול הפלדה שהוקם בגבול רצועת עזה
מכשול הפלדה שהוקם בגבול רצועת עזה
"קיר הפלדה" לא היה מוכן למתקפה
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
אך ההצהרות על בלימה מוחלטת של חדירת מחבלים היו שוות כקליפת השום ב-7 באוקטובר, כאשר בשעת בוקר מוקדמת נוטרלו מערכות תצפית ואש וביניהן מערכת רואה-יורה בעזרת כטב"מים ונשק נ"ט. גדר המכשול פוצצה באמצעות מטענים ייעודיים שיצרו בה עשרות פרצות למעבר בני אדם, ונהרסה במקומות אחדים על ידי טרקטורים מה שאפשר מעבר של כלי רכב ואופנועים. המכשול שאמור היה להבטיח את ביטחון האזור, קרס לגמרי ואלפי מחבלים והמוני אזרחים עזתים פלשו אל שטחי ישראל, טבחו במעל ל-1,000 אזרחים, חטפו מעל ל-200 ישראלים אל רצועת עזה, השחיתו ובזזו מכל הבא ליד.