3 צפייה בגלריה
תיעוד מניסוי מערכת חץ 3 ליירוט טילים מחוץ לאטמוספירה
תיעוד מניסוי מערכת חץ 3 ליירוט טילים מחוץ לאטמוספירה
תיעוד מניסוי מערכת חץ 3 ליירוט טילים מחוץ לאטמוספירה
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
גרמניה מתקרבת עוד יותר לרכישת מערכת ההגנה האווירית הישראלית "חץ 3" - ואיתה עוד 13 מדינות אירופיות נוספות. 14 מחברות ברית נאט"ו חתמו היום (חמישי) במטה הארגון בבריסל על הצהרת כוונות משותפת, לפיה הן מתכוונות לרכוש במשותף מערכות הגנה אוויריות. היוזמה מכונה "מגן שמיים אירופי" ובין מערכות ההגנה שאותן מדינות אירופה מתכוונות לרכוש נמצאות פטריוט האמריקנית, IRIS-T הגרמנית - וגם חץ 3.
"עם היוזמה הזו, אנחנו עומדים באחריות המשותפת שלנו לביטחון אירופה", אמרה שרת ההגנה הגרמנית כריסטינה למברכט באירוע בבריסל, שנערך על רקע המלחמה באוקראינה והאיום הרוסי. מלבד גרמניה, חתומות על היוזמה גם בריטניה, סלובקיה, נורבגיה, לטביה, הונגריה, בולגריה, בלגיה, צ'כיה, פינלנד, ליטא, הולנד, רומניה, אסטוניה וסלובניה.
"נפעל במהירות על פרויקטים משותפים ראשונים. רכישה של סוללות פטריוט היא אחת מאלו, לצד מערכות IRIS-T מתקדמות", אמרה למברכט. השבוע ברלין העבירה מערכת IRIS-T ראשונה מתוך ארבע לאוקראינה, אבל הצבא הגרמני עדיין לא מחזיק במערכת כזו - אף שחברה גרמנית היא שייצרה אותה. בנוסף, הגרמנים מעוניינים להגדיל את מספר סוללות הפטריוט שברשותם. פטריוט ו-IRIS-T מכסות את השכבה הבינונית בהגנה האווירית, ואילו חץ 3 נועדה להגנה על השכבה העליונה.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואולף שולץ
יאיר לפיד ואולף שולץ
שוחחו על הנושא בחודש שעבר. קנצלר גרמניה ולפיד
(צילום: איתמר אייכנר)
"אנחנו צריכים למלא את הפערים במהירות, אנחנו חיים בזמנים מאיימים ומסוכנים", אמרה למברכט, שהבהירה כי היא מעדיפה לרכוש חץ 3 עבור הגנה על השכבה הגבוהה. "לא התקבלה החלטה עד כה, אבל אני חושבת שזו תהיה המערכת המתאימה. זו תהיה מערכת טובה מאוד אל מול האתגרים באירופה".
בחודש שעבר דווח ב"בלומברג" כי גרמניה קיבלה החלטה ראשונית לקנות את חץ 3 ולא את המערכת המקבילה THAAD, המיוצרת על ידי לוקהיד מרטין האמריקנית. קנצלר גרמניה אולף שולץ שוחח על הנושא עם ראש הממשלה יאיר לפיד, בעת שזה ביקר בגרמניה, ובמסיבת העיתונאים של השניים הם רמזו לכך שההסכם קרוב. בתקשורת הגרמנית דווח כי אם אכן ברלין תבחר בחץ, שווי העסקה צפוי להיות כשני מיליארד אירו.
אחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר, הקואליציה שבראשות שולץ הקציבה קרן בסך 100 מיליארד אירו לשדרוג דרמטי של כוחות הצבא הגרמניים לאחר שנים של הזנחה תקציבית. ההשקעה היא בנוסף לתקציב ההגנה השנתי של גרמניה, העומד על 50 מיליארד אירו. לפני שבועיים שוחח שר הביטחון בני גנץ עם למברכט, ובמהלך השיחה עדכן על ההתקדמות בתהליך שיאפשר רכש חץ 3 על ידי גרמניה.
3 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של מפלגת המחנה הממלכתי
הצהרה לתקשורת של מפלגת המחנה הממלכתי
שוחח לפני שבועיים עם שרת ההגנה הגרמנית על רכש חץ 3. גנץ
(צילום: AP)
חץ 3 יודעת להתמודד עם כמה איומים במקביל. כלומר, עם מטחי טילים גדולים שישוגרו ביחד במכוון, במטרה שלפחות אחד הטילים יצליח לחדור את המערכת. המערכת מתוכננת כך שהמיירטים ייצאו אל מחוץ לאטמוספירה, ושם יהפכו ללווייני "קמיקזה" שיעקבו ויפגעו במטרות. יירוט בגובה רב שכזה יכול לאפשר להשמיד בבטחה גם טילים גרעיניים, ביולוגיים וכימיים. לחץ תפקיד מרכזי במערך ההגנה הרב-שכבתי של ישראל. במערך נכללות גם מערכות כיפת ברזל ושרביט קסמים.
המערכת נחשבת מהמתקדמות מסוגה בעולם ליירוט טילים בליסטיים ומפותחת במשותף על ידי מנהלת חומה במינהל למחקר פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) והסוכנות האמריקנית להגנה מטילים (MDA) באמצעות התעשייה האווירית.