בני משפחתו וחבריו של רב-סרן בר פלח ז"ל, שנפל בהיתקלות עם מחבלים סמוך למעבר ג'למה שליד ג'נין, ישבו היום (חמישי) באוהל גדול שנבנה בסמוך לביתם ולא הפסיקו למרר בבכי. אמו של רס"ן פלח, חיבקה את בנה טל, אחיו של בר, ואמרה בבכי קורע לב: "הפסדתי את מלך העולם. יש לי שישה ילדים, אחד יותר טוב מהשני. אף ילד לא פושע, אף ילד לא עבריין. כל הילדים שלי מלומדים ותמיד עוזרים ומסייעים. כל הילדים שלי נותנים את הנשמה שלהם, אבל הוא היה משהו מיוחד".
האם, דליה פלח, ביקשה אתמול בהלווייתו לנגן את השיר "גיבור של אמא" של משה פרץ, שבו השורה "אתה תמיד תהיה לי מלך העולם". היא סיפרה היום בדמעות בלתי פוסקות על בנה שנפל: "הוא אהב גלישה ומגיל 11 הוא היה גולש. אהב את הים, היה מדריך בקייטנות עם ילדים. כל החיים היה עושה דברים ולא מספר לי, במלחמות היה נותן תרופות, היה מביא אוכל לניצולי שואה. הוא עשה יום מיוחד לנשים מוכות".
8 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בשבעה של בר פלח ז''ל
נפתלי בנט בשבעה של בר פלח ז''ל
אמו של רס"ן בר פלח ז"ל. "היה לי כמשענת"
(צילום: יאיר שגיא)
8 צפייה בגלריה
הלווייתו של רב סרן בר פלח ז''ל
הלווייתו של רב סרן בר פלח ז''ל
האם מצדיעה בהלוויית בנה, סגן מפקד סיירת הנח"ל, אמש
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
"הוא עבר תקופות קשות, אבל זה רק חישל אותו. תמיד היה עם חיוך גדול ותמיד עזר, חייך ובעיקר עזר למעוטי היכולת. נשים במעגל האלימות, קשישים, ניצולי שואה. הוא היה הבן הכי קטן שלי, אבל הכי גדול שלי, בן שעזר לי מאוד, ייעץ לי רבות, היה לי כמו משענת. יום לפני שנהרג שלחתי לו בלילה תמונה שלי ושל האחות הקטנה שלו ריקי, לה היה קשר מיוחד איתו ממש. איבדתי את מלך העולם שלי, את הבן שאיחד את כולם, תמיד עמד בראש דאג מאוד לחייליו".
היא סיפרה על בקשתו האחרונה, שעות לפני שנהרג: "הוא ביקש שאשלח לו תמונה, וזהו. עם החור הגדול שנפער עתה בליבי אני נשארת לעד, אלוהים. בר היה משהו מיוחד. היווה דוגמא כמפקד ונתינה אינסופית. הוא אמר לי שלא יגיע לארוחת ראש השנה בגלל הכוננות, ושאדאג לברך את החיילים שלו. הם היו הדבר החשוב לו באמת, לצד העזרה לזולת והמשפחה. הפסדתי את מלך העולם שאני וכולם כל כל היו גאים בו".
לבית המשפחה האבלה בנתניה הגיעו היום אנשים רבים, חלקם מיחידת עוקץ בה שירת בעבר, ושאף לשוב אליה כמפקד בעתיד. לבית הגיעו גם גולשים רבים, תחביבו הגדול של רס"ן פלח. אדם נוסף שהגיע לנחם את המשפחה הוא ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט וגם ג'ונתן פולארד.

חברתו של בר, אריאל סבג, לא הפסיקה למרר בבכי גם היא: "הייתה לנו אהבה גדולה מאוד. הוא כל הזמן אמר לי אל תדאגי לי בבקשה לא יקרה לי כלום, כל בוקר רצתי לאתרי החדשות, לעדכוני חמ"ל, לראות שלכוחותינו אין נפגעים. כל כך חששתי לו, לחיילים שהוא פיקד עליהם. הייתה תקופה של כוננות מוגברת, הרבה מאוד חששות. הוא לא רצה שאדאג יותר מדי ניסה להרגיע, ידעתי שאזור ג'נין מורכב מאוד, מסוכן. חששתי מאוד".
היא סיפרה על שיחתם האחרונה: "דיברנו ביום שלפני הטרגדיה. היה לנו קשר מאוד מיוחד, אהבתי אותו מאוד. אהבה גדולה, חבר שאזכור לעד. הוא היה גיבור שתמיד דאג לחייליו ולמי שרק היה זקוק".
בני משפחתו, שתי האחיות ושלושת האחים, ישבו בסלון בית המשפחה בנתניה ולא הפסיקו לבכות. טל, עמוס, איתי, גלית וריקי סיפרו כי "בר היה אחד מיוחד, אח של נתינה לכל מי שרק היה זקוק". הם ציינו כי ביום שישי הקרוב ייערך בנתניה מעגל גולשים לזכרו בחוף העירוני. "הוא תמיד עזר, סייע לקשישים, ניצולי שואה, השתתף במאות פעילויות של הירתמות לטובת נשים שהיו בסיכון, במעגלי אלימות, כזה הוא היה.

8 צפייה בגלריה
הלווייתו של רב סרן בר פלח ז''ל
הלווייתו של רב סרן בר פלח ז''ל
"תמיד דאג לחייליו"
(צילום: דנה קופל)
8 צפייה בגלריה
תיעוד מהתחקור הראשוני  שביצע הרמטכ״ל בזירה בה נפל רס״ן בר פלח ז״ל
תיעוד מהתחקור הראשוני  שביצע הרמטכ״ל בזירה בה נפל רס״ן בר פלח ז״ל
הרמטכ"ל כוכבי באזור ההיתקלות
(צילום: דובר צה''ל)
8 צפייה בגלריה
טקסט שכתב בר פלח ז"ל ביום הזיכרון
טקסט שכתב בר פלח ז"ל ביום הזיכרון
הטקסט שכתב לחייליו ביום הזיכרון. "אנחנו מוכנים להקריב את חיינו למדינת ישראל"
(באדיבות המשפחה)
אחותו הקטנה ריקי, לה היה קשר מיוחד עם בר, סיפרה: "אחי, פלח המפקד הגדול והנערץ, שהוביל חיילים וכולם אהבו מאוד, יום לפני שנהרג עוד הספקנו לשוחח היו לו עוד הרבה תוכניות בקריירה הצבאית שלו". בני המשפחה האבלה היו לבושים בחולצות שחורות עליהם הכיתוב: "בר, אנחנו מצדיעים לך. משפחת פלח".
"שלחתי לו כמה שעות לפני שנהרג תמונה שלי ושל אימא, והוא שלח לנו צילום סלפי שלו", אמרה ריקי. "היה לי כאב, והוא תמיד דאג לי וסייע לכל כך הרבה אנשים היה איש כל כל חזק ועם טוב לב ענקי. אמר לי שבימים האחרונים ישן קצת משהו כמו שלוש שעות בלילה. הרבה עבודה, כוננות, גזרה קשה. הוא דאג מאוד לחיילים שלו בשטח".

עמוס, אחד מאחיו הגדולים, סיפר גם הוא על האח בר, ועל ההירתמות הגדולה שלו לכל משימה. "אנחנו לא מעכלים את האסון, מבינים שיש תחקור של הצבא. הם היו פה, אנחנו רוצים להבין מה קרה באמת בשטח. יש לנו עוד הרבה שאלות נרצה לדעת את האמת מה בדיוק קרה, אנחנו לא נוותר".
גלית האחות הוסיפה בבכי: "רק לפני כמה חודשים הוא עבר לחטיבת הנח"ל, חלם לשוב כסגן אלוף לפקד על יחידת עוקץ בה שירת שנים רבות, ואהב אותה כל כך". גם איתי ספד לאחיו: "איבדנו אח גדול עם לב זהב. הוא היה באינספור פעילויות מבצעיות לא סיפר לנו כלום רק על הדאגה הגדולה שלו כמפקד לעמוד בראש חייליו וכך נהרג. הוא השתתף באירוע המרדף המפורסם לפני כמה חודשים בפיגוע בדיזינגוף בתל אביב. אמרתי לו - 'בר יום אחד ייגמר לך המזל', מי האמין שזה יקרה לנו? זה אסון שלא מעכלים".

הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי ספד לפלח במהלך טקס לזכר חללי חטיבת הנח"ל בפרדס חנה. לדבריו, "רס"ן פלח נפל בעת היתקלות עם מחבלים במשימת הגנה על אזרחי ישראל. בר הוביל את חייליו בראש, לא שלח אותם למשימה. אני מצדיע לבר ומחבק את משפחתו. אני גאה לפקד על מפקדי צה"ל, ששמים דגש על רוח לחימה, דוגמה אישית ומנהיגות מלפנים. אשרינו שאלו מפקדינו".
8 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס ההתייחדות לזכר חללי חטיבת הנחל
הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס ההתייחדות לזכר חללי חטיבת הנחל
הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס ההתייחדות לזכר חללי חטיבת הנחל
(צילום: דובר צה"ל )
8 צפייה בגלריה
אלוף משנה אורן שמחה
אלוף משנה אורן שמחה
"פלח היה התגלמות המפקד הישראלי". אל"מ שמחה בטקס לזכר חללי החטיבה
(צילום: דובר צה"ל )
בטקס, שנערך באנדרטת הנח"ל שבמועצה המקומית, נאם גם מפקד חטיבת הנח"ל אל"מ אורן שמחה. שמחה ספד לפלח ואמר: "הוא היה התגלמות המפקד הישראלי - אדם ערכי, חדור תחושת שליחות. ראיתי בו את חדוות הפיקוד, הייתי בתחושת ביטחון שיש על מי לסמוך".