אבי ודיקלה שמריז, הוריו של אלון שמריז ז"ל שנחטף לעזה ונורה למוות בשוגג בידי חיילי צה"ל לאחר שניסה להימלט יחד עם עוד שני חטופים, הגישו היום (ראשון) עתירה לבג"ץ בדרישה לחייב את הצבא להכיר באלון כחלל צה"ל. העתירה הוגשה לאחר שראש אכ"א והרמטכ"ל דחו את בקשת המשפחה להכיר באלון כחלל צה"ל.
2 צפייה בגלריה
"צה"ל מאלץ אותנו לצאת למאבק על זכרו של אלון כגיבור". אלון שמריז ז"ל
"צה"ל מאלץ אותנו לצאת למאבק על זכרו של אלון כגיבור". אלון שמריז ז"ל
"צה"ל מאלץ אותנו לצאת למאבק על זכרו של אלון כגיבור". אלון שמריז ז"ל
העתירה שהגישו בני משפחתו מתארת את הטרגדיה האיומה שבה מצא את מותו: שמריז ז"ל נחטף מביתו שבכפר עזה ע"י מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. לפי הנכתב בעתירה, "באותה העת ממש, ומתוך הבנה של הצורך הבהול בגיוס כוח אדם של לוחמי יחידת יהל"ם, נעשו פעולות לזמן את אלון ז"ל לשירות מילואים פעיל ע"י מפקדיו והשלישות". אלון ז"ל היה נתון בשבי ארגון הטרור במשך יותר מחודשיים. במשך תקופה זו, הוחזק במנהרה יחד עם החטופים יותם חיים וסאמר אל-טלאלקה.
העותרים תיארו כיצד "בתושייה בלתי נתפסת", הצליח אלון למלט את עצמו ואת שני החטופים הנוספים שעמו ממחשכי המנהרות, תוך שלימד אותם כיצד להיאבק עם שוביהם. "ניסיונו הקודם כמי ששירת ביחידת יהל"ם, תעוזתו וגבורתו סייעו לאלון ז"ל לבצע את המשימה הכמעט בלתי אפשרית ולהצליח למלט אותם מציפורני הרשע אל פני הקרקע", נכתב בעתירה.
"לאחר ההימלטות שהו השלושה משך מספר ימים באזור שג'אעיה, במבנים נטושים, תוך שהם עושים כל מאמץ לא להתגלות ע"י מחבלי החמאס שבשטח", נכתב בנוסף בעתירה. "ובנוסף, לא להיחשד חלילה כמחבלים ע"י כוחות צה"ל שהיו סובבים בגזרה. אלון ז"ל דאג לפזר סימנים ואותות שנועדו לכוחותינו, לאמור שהם חטופים ישראלים שנמצאים במקום. והכל, מתוך תקווה להיחלץ ולשוב למדינת ישראל, לחוף מבטחים".
2 צפייה בגלריה
אלון שמריז
אלון שמריז
שמריז בתיעוד שהוציא חמאס מהשבי. "הצליח למלט את עצמו ואת שני החטופים הנוספים ממחשכי המנהרות"
עוד נכתב: "בסופו של דבר, מותם הטרגי של השלושה נגרם כתוצאה מירי של כוח צה"ל שהיה בקרבת מקום, אשר למרבה הדאבה האמין, בערפל סערת המלחמה, כי מדובר במחבלי חמאס. למרבה הצער, חרף העובדה שאלון ז"ל זומן לשירות מילואים ועבר לנפילתו מאש כוחותינו, ואף הצליח להימלט ולמלט את חבריו מהשבי האכזרי תוך שהפגין חיילות עילאית למופת, ואף שמצא את מותו בנסיבות צבאיות מובהקות - הרי עד היום מיאנו המשיבים - ראש אגף כוח אדם בצה"ל, והרמטכ"ל הרצי הלוי, להכיר בו כמי שהיה חייל שגויס למילואים, ומכאן כחלל מערכות ישראל שנפל במסגרת שירותו".
נטען כי העותרים, העטופים בצערם, "עשו כל שבידם לנסות ולשכנע את מפקדי הצבא בהצדקה להכיר באלון ז"ל כחלל צה"ל. הם לא העלו על דעתם שיהיה עליהם לפנות לבית משפט זה כדי להביא את הצבא להכרה זו. עתה, משנדחו שוב ושוב על ידי הצבא, בצר להם, הם פונים לקבלת סעד כאמור מבית המשפט".
הטענה המרכזית של העותרים היא שבשל זימונו של אלון ז"ל לשירות מילואים פעיל ב-7 באוקטובר, לפני שנהרג, מתחייב הצבא להכיר בו כחלל מערכות ישראל, "ללא תלות במסקנות ועדה כלשהי שתוקם, אם תוקם, ביחס לאזרחים בסיום המלחמה"
לסיכום נכתב בעתירה: "העובדה שאלון ז"ל היה בעצם בשירות מילואים פעיל, והנסיבות הקשות שבהן מצא את מותו, לצד ייחולה של המשפחה למתן ההכרה הסמלית המתבקשת כי נהרג כחייל בשירות - ולא מידי ארגון אויב, אלא מידי צה"ל - מחייבות לטעמנו היענות לעתירה". העותרים מציינים שהמדינה כבר הכירה באלון כקורבן פעולות איבה, שמזכה את משפחתו בתגמולים שווי ערך לאלו שהיו מקבלים אם היה מוכר כחלל צה"ל.

"צה"ל מאלץ אותנו לצאת למאבק על זכרו של אלון כגיבור. רק לאחר שהוא ייטמן בבית קברות צבאי, נציב מצבה על קברו", אמר אביו אבי. דיקלה אמו הוסיפה: "המערכת החליטה להתנער מאלון ולהפוך אותו מלוחם וגיבור ישראל לקורבן. אנחנו יוצאים למאבק על שמו של אלון". מהמשפחה נמסר כי העתירה הוגשה "מתוך תחושת רדיפת הצדק של המשפחה ורצונם להכיר באלון כגיבור. משמעות נוספת להחלטה להכיר באלון כחלל צה"ל היא שיתאפשר לו להיטמן בבית עלמין צבאי".
עו״ד רן כהן רוכברגר, עורך דין המשפחה: "מצער מאוד שהמשפחה האבלה נאלצת לפנות בעתירה לבג״ץ, אך לא נותרה בידה ברירה בעקבות אי-המענה מהצבא. אני תקווה שבית המשפט ינחה את המערכת הצבאית לתקן את עמדתה, אלון ז״ל יוכר כחלל צה״ל ויזכה לקבורה צבאית. תהיה בכך מקצת נחמה למשפחה".
בצה"ל, נזכיר, הוחלט להקים ועדה שתבחן את אופן ההכרה וההוקרה באזרחים ובחטופים שהשתתפו בלחימה או בסיטואציות מיוחדות. הקמת הוועדה הגיעה לאחר הסירוב לבקשת משפחתו של שמריז להכיר בו כחלל צה"ל.
עבור הוצאות המאבק, פתחה המשפחה בקמפיין מימון המונים תחת השם "מכירים באלון חלל צה"ל". לתרומה לקמפיין - לחצו כאן.