בעיצומן של ההפגנות נגד המהפכה המשפטית, ויומיים לאחר סערת הדחת מפקד מחוז תל אביב - הדחה שהוקפאה על ידי היועצת המשפטית לממשלה - מסר הערב (שבת) המפכ"ל קובי שבתאי הצהרה דרמטית, הודה בטעותו בנוגע להדחת ניצב עמי אשד - אבל לא ביטל את העברתו מהתפקיד של אשד, שתצא לדבריו לפועל אחרי חודש הרמדאן. המפכ"ל גם הבהיר שהוא לא מתכוון להתפטר: "יש למשטרה מפכ"ל אחד, אני נשאר על המשמר לטובת אזרחי המדינה".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב להצהרה ואמר: "היועמ"שית רוצה להיות השר לביטחון לאומי ולנהל את ממשלת ישראל ואת המפכ"ל. במקום להבין שתפקידה לייעץ, היא רוצה לקבל את ההחלטות ולקבוע את המדיניות. אני בודק את חוקיות התנהלותה והחלטתה, שהתקבלה אפילו ללא שדיברה איתי. המפכ"ל אמר לי במשך חודשים שניצב אשד לא מתאים לתפקידו ויש להזיזו. אכן ההחלטה על עיתוי הפרסום הוא שלי בלבד, אך ההחלטה על מינויו לתפקיד ראש אגף ההדרכה התקבלה בהמלצת המפכ"ל. המפכ"ל אמר וצדק כי מי שקובע את המדיניות הוא השר ומי שתפקידה לבצע זוהמשטרה, ואני מקווה שכך יהיה".
"ערכתי חשבון נפש. פניי לאן", אמר בתחילת דבריו שבתאי וציין כי בחודשיים וחצי של ההפגנות "אנחנו בפעילות גבוהה ביותר עם כמות נפגעים קטנה ביותר בכל החיכוכים עם המוחים. שמרנו על חופש המחאה".
2 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בהצהרה לתקשורת
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בהצהרה לתקשורת
שבתאי בהצהרה: "למשטרה יש מפכ"ל אחד"
(צילום: יאיר שגיא)
"למשטרה יש מפכ"ל אחד", הבהיר שבתאי. "ההנחיות לשטח הן ברורות לאורך כל התקופה. גם אם היו ספקות לגבי אירועים מסוימים, תחקרנו אותם והלקחים יושמו בשטח. ההנחיות למפקדים ולשוטרים ברורות – אנחנו לא רוצים דם ברחובות. אנחנו לא רוצים רימוני הלם ולא מראות של אישה בת 70 אזוקה. אני מחויב למשטרת ישראל ולכם הציבור במדינת ישראל".
לגבי סערת הדחת אשד, אמר המפכ"ל כי "סבב מינויים רחב היה מתוכנן להיערך תוך זמן קצר. עמי הוא קצין מקצועי מוערך ומנוסה, ובלי שום קשר למחאות או למצב הביטחוני המינוי המתוכנן אמור להיות מיושם לאחר חודש הרמדאן".
רנ"צ שבתאי הודה אז: "אני אומר לכם - טעיתי. טעיתי בשיקול הדעת, בעיתוי ובדרך, ואני לא מקל בכך ראש. אני מכבד ומקבל את החלטת היומע"שית לגבי הקפאת המינוי וצריך להיות ברור. אין לי ספק שגם אני וגם ניצב עמי אשד נמשיך להתנהל בממלכתיות ובמקצועיות, כפי שנהגנו עד היום".

"אני מתחייב לפניכם, אזרחי מדינת ישראל, כי אשמור על זכותכם החוקית למחות ולהפגין כל עוד הדבר ייעשה בגבולות החוק ולא אכנע לשום לחץ פוליטי בנושא", הוסיף המפכ"ל. "פנינו קדימה, יש לנו לא מעט אתגרים למדינת ישראל. המחאות לא הסתיימו, המצב הביטחוני רגיש, הרמדאן בפתח".
"בנימה אישית", סיים, "כל חיי הייתי לוחם ומפקד ערכי. מעולם לא נטשתי לא קרב ולא מערכה, ולאחר חשיבה אין בכוונתי לעשות זאת אני נשאר על המשמרת שעליה אני מוצב 37 שנים ומתחייב לעשות את המיטב למען מדינת ישראל ואזרחיה".
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר לאחר נאום המפכ"ל כי הוא "מבקש לחזק את המפכ"ל ואת כל שוטרי משטרת ישראל שפועלים במגוון זירות ותחת אתגרים משמעותיים במקצועיות. טוב שיש מפכ"ל שפועל לפי חוק. קובי לוחם עז נפש, ששירת כל חייו הבוגרים את מדינת ישראל. בשעת החירום הזו, אני מבקש לחזק אותו ולהגיד לו - עם ישראל איתך. אתה נמצא בשעה משמעותית ועליך המשימה לשמור על עצמאות משטרת ישראל, על ביטחונם של אזרחי ישראל והדמוקרטיה הישראלית".
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
בן גביר: "היועמ"שית מנהלת את המפכ"ל"
(צילום: שאול גולן)
ח"כ גדעון סער, גם הוא מהמחנה הממלכתי, התייחס לתגובת בן גביר שבה האשים את היועמ"שית ואמר: "תגובתו ממחישה מדוע מלכתחילה אין הוא כשיר לתפקיד הכולל אחריות מיניסטריאלית על משטרת ישראל. המהלך הברוטלי של יום חמישי היה טעימה מהתפריט של ההפיכה המשטרית. השמירה על המערכות הממלכתיות קריטית מאי פעם".
שלשום הודיע השר לביטחון לאומי בן גביר על "סבב מינויים" במשטרה, שבמסגרתו הועבר מפקד מחוז תל אביב, ניצב אשד, לפיקוד על אגף ההדרכה במשטרה. היועמ"שית גלי בהרב-מיארה הורתה להקפיא את הדחתו של אשד, אולם עדיין לא ברור אם ההדחה לא תצא לפועל בסופו של דבר.
אדם שהיה עד לשיחה הקשה שלשום בין אשד לשבתאי, שהתנהלה אחרי יום ארוך של פיקוד על אלפי שוטרים מול המפגינים ב"יום ההתנגדות" בתל אביב, אמר כי מפקד המחוז אמר למפכ"ל כי מדובר ב"טעות שהוא עוד יצטער עליה".
גורמים ששוחחו עם ynet אמרו כי השר בן גביר כעס על התמונות מנתיבי איילון באותו יום שבהן נראו מאות מפגינים צועדים, ולחץ על המפכ"ל להודיע על סבב המינויים שחולל סערה רבתי במשטרה. את סבב המינויים היו מי שתיארו בארגון בתור כניעה להשתלטות עוינת של השר בן גביר. גורמים רבים במשטרה ניסו להניא את המפכ"ל שבתאי מלהצטרף להודעת השר על סבב המינויים. שבתאי לא נענה לקריאות, הצטרף להודעה – אבל אתמול כבר הבהיר כי העיתוי נקבע על ידי בן גביר.
מאז הודעת ההדחה, מקבל ניצב אשד תמיכה נרחבת משוטרים ומאזרחים, שתופסים את הדחתו ככזו על רקע פוליטי בשל העצמאות שהוא גילה מול ניסיונות להכפיף שיקולים מבצעיים בהפגנות לטובת השר לביטחון לאומי בן גביר. היום, לפני ההפגנה בתל אביב ובעת שערך תדרוך לפקודיו, צפרו לו נהגים כאות הזדהות ומפגינים מחאו כפיים.
פורסם לראשונה: 19:54, 11.03.23