הותר לפרסום כי הלוחמת שנהרגה אמש (יום שבת) בפיגוע במחסום שועפט היא סמל נועה לזר, בת 18 מבת חפר. לזר הייתה לוחמת מעברים בגדוד ארז של המשטרה הצבאית. מלבדה, מצבו של המאבטח (30) שנפצע בפיגוע מוסיף להיות קשה. במהלך הלילה הוא נותח על ידי צוות נוירוכירורגי, והבוקר הוא מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי כשהוא מורדם ומונשם.
במקביל נמשך המצוד אחר המחבל, בן 22 ממזרח ירושלים, כשמוקד החיפושים הוא במחנה הפליטים שועפט וסביבתו - שם אירעו הלילה עימותים בין מתפרעים לכוחות הביטחון. במשטרה ציינו כי עד כה נעצרו שלושה חשודים תושבי בית חנינא, מחנה הפליטים שועפט וענאתא בשנות ה-20 לחייהם, בחשד למעורבות בפיגוע. לפי החשד, אחד מהם אסף את המחבל כטרמפיסט מאזור מודיעין. כוחות גדולים בשילוב שב"כ וצה"ל ממשיכים לבצע סריקות נרחבות ומגוון רחב של פעולות ופעילות ללכידתו.
5 צפייה בגלריה
נועה לזר ז"ל
נועה לזר ז"ל
"בוקר קשה וכואב בעמק חפר". נועה לזר
5 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי במחסום שועפט
זירת פיגוע הירי במחסום שועפט
חיילות במחסום שועפט אחרי הפיגוע, אמש
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
עודי כאמל תמימי
עודי כאמל תמימי
נמשך המצוד. זירת הפיגוע והמחבל
(צילום: דוברות המשטרה, EPA)
מבת חפר נמסר כי רבים מצעירי היישוב, ומכל עמק חפר בכלל, הכירו את לזר. בשל רגישות האירוע נפגשים עמם בעלי תפקידים רבים - כולל מהנהלת בית הספר רופין של המועצה אזורית עמק חפר. "מתחם הנוער יהיה פתוח לקלוט את כל מי שרוצים להיות ביחד בשעה קשה זו", נמסר. "במקום יהיו אנשי מקצוע, מתנדבים וכיבוד קל שיסייעו לכל הבאים".
ראש המועצה אזורית עמק חפר, גלית שאול, מסרה: "בוקר קשה וכואב בעמק חפר. נועה, בת היישוב בת חפר, שהתחנכה בקריית החינוך ע"ש בן גוריון, בחרה לשרת כלוחמת בצבא ולתרום את המיטב למדינה. המועצה כולה משתתפת בצער משפחתה האהובה ומחבקת אותם ביום נורא זה. במועצה וביישוב בת חפר נערכים בשעות אלו על מנת לתמוך במשפחה ובחברים, ולסייע להם ככל הנדרש".
נשיא המדינה יצחק הרצוג שלח תנחומים למשפחתה של לזר, והוסיף כי "אף מחבל נתעב לא ישבור את רוחנו. נילחם בטרור ונמשיך לבנות את חיינו ולשמור על שגרת החגים". ראש הממשלה יאיר לפיד אמר כי "בלב שבור קיבלתי את ההודעה על מותה של סמל נועה לזר מגדוד ארז, שנרצחה בפיגוע ירי על ידי מחבל מתועב. בשמי ובשם ממשלת ישראל אני שולח ניחומים למשפחתה וחבריה. לא נשקוט ולא ננוח עד שנמצה את הדין עם הרוצחים הנתעבים". שר הביטחון בני גנץ הביע צער גם הוא, והוסיף כי "‎המאבק בטרור יימשך בכל הגזרות ובכל העוצמה הנדרשת. נשים את ידינו על המחבל המתועב ועל כל מי שסייע לו".
5 צפייה בגלריה
כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט לאחר פיגוע הירי במחסום
כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט לאחר פיגוע הירי במחסום
כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט, הלילה
5 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הירי במחסום שועפט
זירת פיגוע הירי במחסום שועפט
זירת הפיגוע במחסום
(צילום: AP)
הלילה, במהלך המצוד אחר המחבל, התעמתו כאמור מתפרעים עם כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפט. זמן קצר לאחר הירי ירו זיקוקים לאוויר במחנה, ובסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות הפלסטיניות נכתב "המחנה שמח". המשטרה חסמה את כביש מספר 1 סמוך למטה הארצי באזור גבעת התחמושת במסגרת החיפושים אחר המחבל, והמפכ"ל קובי שבתאי הגיע לזירה עם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב. כוחות הביטחון הוזעקו לתגבר את האזור והמשטרה פתחה במצוד, הכולל גם מסוק מהיחידה האווירית, אחר המחבל ומעורבים נוספים.
הפיגוע אירע סמוך לשעה 21:00, אז הגיע המחבל למחסום ופתח לפתע באש לעבר הלוחמים בעמדת הבידוק לפני שנמלט לכיוון מחנה הפליטים. הלוחמת והמאבטח פונו בניידות טיפול נמרץ לבית החולים הדסה הר הצופים, ובהמשך המאבטח הועבר לבית החולים הדסה עין כרם. חיילת נוספת נפצעה באורח קל מרסיס ברגלה וטופלה בשטח.
בעקבות הפיגוע יצאו גם קבוצות מתנחלים להפגין ברחבי יהודה ושומרון בעקבות המתיחות הביטחונית וערכו משמרות מחאה. במערכת הביטחון מבצעים כל העת הערכות מצב מתמשכות נוכח אירועי הירי ביהודה ושומרון ובאזור ירושלים, כאשר הדגש כעת הוא על ימי חג הסוכות וחול המועד שצפויים להוציא מאות אלפי ישראלים לאתרי התיירות השונים.
במקביל להיערכות המוגברת בקו התפר, במעברים ובכבישים, כוחות הביטחון יאבטחו עשרות אירועים מעבר לקו הירוק כדי למנוע פיגועים נוספים. החל ממחר בערב יחל סגר נוסף על הפלסטינים עד יום שני בחצות, אלא אם כן יוחלט בפיקוד המרכז להאריכו בהתאם להערכת המצב.