התביעה הצבאית הגיעה היום (שני) להסדר טיעון עם הלוחם מגדוד נצח יהודה שנהג ברכב מוחרם, ונמצא אחראי למותו של פלסטיני בתאונת דרכים ליד רמאללה בדצמבר האחרון. במסגרת ההסדר הכפוף לאישור בית הדין, שיתקיים ב-20 בספטמבר, תוקנה העבירה "המתה בקלות דעת" ל"גרם מוות ברשלנות".
בחקירת המקרה עלה כי החייל, שנהג בכביש 60 ברכב שהוחרם מפלסטינים, פגע ברכב אחר שבו נסעו שני פלסטינים - וכתוצאה מכך נהרג אחד מהם והשני נפצע. עם סיום החקירה בפרקליטות הצבאית, קיבל הלוחם הודעה שלפיה הוא יועמד לדין בכפוף לשימוע באחריות למות הפלסטיני. החייל, שנפצע קל בתאונה, חתם כאמור על הסדר טיעון מקל.
מדובר בשינוי דרמטי, שכן על העונש המרבי בגין "המתה בקלות דעת" עומד על 12 שנות מאסר, בעוד העונש המרבי בגין "גרימת מוות ברשלנות" - עבירת ההמתה הקלה ביותר בחומרתה - עומד על שלוש שנים בלבד.
הסיבה להקלה בעבירת הנאשם היא ככל הנראה טענות ההגנה שהוצגו במהלך הדיונים, ולפיהן הלוחם לא ביצע אכיפה בקו לבן רצוף - כפי שנטען תחילה, וכן כי תופעת הנהיגה ברכבים מוחרמים בשטחים הייתה חלק "מרוח היחידה" ובוצעה על ידי לוחמים נוספים - שנגדם לא הוגש כתב אישום.
כאמור, החייל השתמש ברכב פרטי שהורד קודם לכן מהכביש, ונשאר בחזקה זמנית של הפלוגה שלקחה חלק בפעילות להחרמתו. מפקדים בכירים בחטיבת כפיר נדהמו לגלות כי החייל נסע ברכב בזמן חזרה למוצב הגזרתי מערב יחידה. כלומר, הוא עשה שימוש אישי-מנהלתי ברכב פלסטיני פרטי שאסור לנסיעה ("משטובה").
2 צפייה בגלריה
חלק מתחקיר האירוע בו חשודים שלושה לוחמים שהתעללו בפלסיטיני באיזור רמאללה
חלק מתחקיר האירוע בו חשודים שלושה לוחמים שהתעללו בפלסיטיני באיזור רמאללה
"קשר של שתיקה". מתוך תחקיר האירוע
2 צפייה בגלריה
"משטובות" בשומרון. ארכיון
"משטובות" בשומרון. ארכיון
"משטובות" בשומרון. ארכיון
(צילום: דוברות משטרת ישראל)
האירוע בגדוד נצח יהודה, שנחקר באוגדת איו"ש וחטיבת האם כפיר, חשף תופעה מסוכנת. עשרות "משטובות" שמוחרמות על ידי כוחות הביטחון נשארות בבסיסים ובמוצבים בגזרות השונות למשמרת של שבועות ולעיתים חודשים ארוכים, וחלק מהלוחמים עושים בהן שימוש לצורכיהם.
בעקבות התחקיר הצבאי שכלל את כלל שרשרת הפיקוד, רשם מפקד אוגדה 99 תת-אלוף אבי רוזנפלד הערה פיקודית למפקד גדוד נצח יהודה, קצין בדרגת סגן-אלוף. בנוסף, מפקד פלוגה בגדוד החרדי ננזף על ידי מפקד חטיבת כפיר אלוף-משנה ערן אוליאל. קצין נוסף, ששימש כמפקד מחלקה בגדוד, הודח מתפקידו ומתפקידי לחימה. גם סמל המחלקה, ששימש כממלא-מקום מפקד המחלקה בזמן האירוע, הודח גם הוא מתפקידו. שני לוחמים, שהודו כי נהגו גם הם ברכב המוחרם, הודחו מתפקידי לחימה. במקביל, המחלקה שבה התרחש האירוע פורקה, והלוחמים פוזרו בין מחלקות אחרות בפלוגה.
עורך הדין ניר יסולוביץ', המייצג את החייל, מסר: "אני מברך על הסדר הטיעון שהושג עם התביעה הצבאית, לאחר שהוצגו בפני התביעה קשיים רבים בחומר החקירה שנאסף נגד הנאשם. כולי תקווה כי בסופו של יום ימצא בית הדין לנכון להקל עם הנאשם, לאחר שאחשוף בפניו מארג ראייתי שמצדיק הקלה בדין".
מדובר צה"ל נמסר: "בניגוד לנטען לא הושג הסדר טיעון בין הצדדים. החייל סיים את שירותו הצבאי מספר חודשים לאחר הגשת כתב האישום. בין הצדדים נערך הליך גישור בפני בית הדין הצבאי. התיק נקבע להקראה ביום שלישי, 20 בספטמבר 2022. התביעה הצבאית עדכנה את משפחת ההרוג על התקדמות ההליכים בתיק".